با گذشته بیش از 3 ماه از سال 94 وضعیت مصرف آب در همدان نیز با افزایش مواجه شده اما افزایش اخبار جیره بندی آب نیز به این مهم دامن زده و تب ابهام آن را بالا برده است.
کد خبر: ۳۹۶۹۵
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۸ 26 May 2015
جیرهبندی آب امروز به یکی از موضوعات داغ در تابستان همدان تبدیل شده که مدیران و مسئولان با اظهار نظرهای متفاوت در این زمینه مردم و رسانه‌ها را با ابهام مواجه میسازد.

به گزارش تسنیم ، استان همدان در سال آبی 93 - 94 از نظر بارندگی وضعیت خوبی نداشته و براساس آمارهای اعلام شده بیش از 40 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش مواجه است.

افزایش 5 درجه‌ای دما در سال 94 تابستان داغی را به مردم و مسئولان همدان نوید میدهد و این امر سبب شده تا مسئولان استان نگران تبخیر بالای آب ذخیره شده پشت سد اکباتان باشند.

شرکت‌های مهندسی آب منطقه‌ای، آبفا و آبفار همدان بنابر اظهارات مدیران خود معتقدند تمامی تلاش خود را دارند تا در زمینه تامین و مدیریت آب استان همدان مشکلی وجود نداشته باشد ولی این مسئله منوط به همکاری مردم در زمینه صرفه‌جویی آب است.

با گذشته بیش از 3 ماه از سال 94 وضعیت مصرف آب در همدان نیز با افزایش مواجه شده و این نگرانی را به وجود آورده که افزایش مصرف و دما و کاهش بارندگی تابستانی بحرانی در زمینه تامین را پیشرو داریم.

بحران آب از سال‌های گذشته در استان همدان به وجود آمده و برای سال‌های آینده نیز ادامه دارد اما در این میان مدیریت بحران آب نیازمند برنامهریزی مدیران استان در زمینه مدیریت منابع آب و صرفه‌جویی در مصرف آب توسط مردم و شهروندان است.

اما این روزها با سخنان متعددی از سوی مدیران و مسئولان استان همدان در زمینه تامین آب شهر همدان به عنوان پرجمعیتترین شهر استان شنیده میشود که رسانه‌ها و مردم را با ابهام مواجه میسازد.

براساس گزارش یکی از رسانه‌های استان همدان، فرماندار همدان روز گذشته در نشست بررسی مشکلات کوی حصار امام خمینی (ره) در جمع معتمدان محلات همدان اعلام کرده است که جیره‌بندی آب شرب همدان قطعی است.

براساس این گزارش، "تعالی با تأکید بر اینکه باید در طرح تفصیلی شهر این موارد بررسی شود، تصریح کرد: آب شرب ما نیز محدود است و برای تأمین آن با مشکل مواجه هستیم به طوری که جیره‌بندی آب را در برخی مناطق خواهیم داشت."

این در حالی است که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان این موضوع را رد کرده و از این اظهارنظر فرماندار همدان تعجب می‏کند و معتقد است که با تلاش‌های صورت گرفته از سوی شرکت آبفای همدان آب در همدان جیرهبندی نمی‏شود.

سیدهادی حسینی بیدار با تصریح بر اینکه تلاش ما بر این است که آب در همدان جیره‌بندی نشود، عنوان کرد: این مسئله نیازمند همکاری و همراهی مردم همدان نیز هست چراکه باید در زمینه صرفه‌جویی گام‌های جدی بردارند.

وی با تصریح بر اینکه آب موردنیاز شهر همدان از طریق سد اکباتان و چاه‌های دشت همدان تامین می‏شود، گفت: در حال حاضر سد اکباتان با بارش‌های صورت گرفته نزدیک به 19 میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد که معادل 56 درصد پر شده است.

حسینی بیدار با اشاره به اینکه در مدت مشابه سال گذشته ذخیره سد اکباتان همدان 22 میلیون مترمکعب بوده است، افزود: در حال حاضر 347 لیتر در ثانیه آب وارد سد اکباتان میشود.

مدیرعامل آبفا استان همدان با بیان اینکه از ابتدای سال آبی 93-94 تاکنون 26 میلیون مترمکعب آب وارد سد اکباتان شده است، تصریح کرد: این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته 29 میلیون و 200 هزار مترمکعب آب وارد سد اکباتان شده و امسال معادل 11 درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون 640 لیتر در ثانیه برای شرب و 405 لیتر در ثانیه برای مصرف کشاورزی و باغات پایین‌دست از سد اکباتان آب برداشت میشود، عنوان کرد: از ابتدای سال آبی تاکنون 13 میلیون و 800 هزار مترمکعب آب از سد اکباتان برداشت شده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته 9 میلیون و 900 هزار مترمکعب بوده و معادل 39 درصد افزایش را در سال 94 تجربه می‏کند.

وی با اعلام اینکه از ابتدای سال آبی 93-94 تاکنون 302 میلیمتر بارش داشتهایم، افزود: این در حالی است که سال گذشته در مدت مشابه 375 میلیمتر بارندگی در همدان اتفاق افتاده وبود، بارندگی‌های امسال 20 درصد نسبت به پارسال و 12 درصد نسبت به بلندمدت کاهش داشته است.

حسینی بیدار با تصریح بر اینکه سطح آب‌های زیرزمینی در دشت همدان افت شدیدی داشته است، بیان کرد: از این رو مجبور هستیم تا بخش قابل توجهی از نیاز آب شرب مردم همدان را از سد اکباتان تامین کنیم که این امر سبب شده میزان برداشت از سد اکباتان افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه تا اواخر سال گذشته آبی زیادی پشت سد اکباتان همدان ذخیره نشده بود، عنوان کرد: براساس آن شرایط احتمال میرفت آب در تابستان امسال جیرهبندی شود و مدیران هشدارهای لازم را در این زمینه به مردم میدادند.

مدیرعامل شرکت آبفا همدان تاکید کرد: خوشبختانه بارش‌های ابتدایی امسال در فروردین و اردیبهشت ماه وضعیت ذخیره پشت سد اکباتان را بهبود بخشید و از این رو میتوان اعلام کرد که مشکلات تامین آب همدان اندکی کاهش یافته ولی رفع نشده است.

وی تاکید کرد: نیاز است تا مردم استان همدان در مصرف آب صرفه‌جویی لازم را داشته باشند چراکه مصرف بیرویه آب میتواند عاملی برای جیرهبندی آب در تابستان باشد.

حسینی بیدار با تاکید بر اینکه شرکت آب و فاضلاب همدان تلاش جدی برای مدیریت بحران آب را دارد، گفت: نزدیک به 30 دستگاه فشارشکن در شبکه آب همدان نصب شده تا در ساعات پایانی شب که مصرف آب کاهش می‌‏یابد به صورت هوشمند فشار آب در شبکه‌ها را کاهش داد.

مردم همدان باید از بحران موجود در زمینه آب اطلاعات لازم را داشته و این موضوع به عنوان یک دغدغه عمومی در بین آنها مطرح شود تا بتوان در زمینه صرفه‌جویی آب نیز گام‌های اساسی و جدی برداشت.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار