با توجه به شاخص‌های فرهنگی موجود در اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، عشایر استان در برنامه‌های جذب گردشگر قرار نگرفته‌اند و برنامه خاصی برای این بخش درنظر گرفته نشده است.
کد خبر: ۳۹۲۳۰
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰ 25 May 2015
گردشگری عشایری، فرصتی کارآفرینانه در صنعت گردشکری به شمار می‌آید که متاسفانه مورد غفلت واقع شده و از این پتانسیل عظیم و ارزشمند استفاده چندانی نمی‌شود لااقل در همدان که این‌گونه است.

به گزارش ایسنا؛ در حالیکه مدیران استان مدام محور توسعه همدان را گردشگری می‌خوانند و بر این مهم تاکید دارند اما از یک فرصت ناب و استثنایی برای جذب گردشگر در استان غافل شده و از وجود و حضور عشایر در جذب توریست داخلی و حتی خارجی استفاده نمی‌کنند.

در فصل بهار و تابستان که كوچ‌نشينان عشایر ییلاق خود را در همدان و در دامنه كوه‌هاي سرسبز و دشت‌هاي پهناور سپری مي‌كنند می‌توان با ايجاد فضای لازم با قابليت‌ها و ساز وكارهاي اثربخش و متناسب با ويژگي‌هاي جامعه عشايري، جنبه‌هاي مختلف زندگی عشایر را در معرض دید عموم قرار داد تا بتوان در زمينه گردشگري و جذب توريست پيشرفت كرد.

در عصری که بسیاری از آداب و سنن گذشته در سایه تکنولوژی‌ها و پیشرفت‌های علمی به فراموشی سپرده شده است، عشایر همچنان آئین‌ها و سنت‌های خاص خود را حفظ کرده‌اند که به‌وسیله آن‌ها می‌توان مردم عصر کنونی را با گذشته خود بیشتر آشنا کرد. دیدنی‌های زندگی عشایر می‌تواند جذابیت‌های بسیاری برای گردشگران داشته باشد و به صنعت گردشگری کمک کند، هر چند تا کنون اقدامات مناسبی در این زمینه از سوی سازمان گردشگری صورت نگرفته است.

استان همدان ییلاق بسیاری از عشایر است

مدیر امور عشایر استان همدان گفت: هر ساله عشایری که قشلاق خود را در استان‌های خوزستان، کرمانشاه و ایلام گذرانده‌اند، اوایل اردیبهشت وارد همدان می‌شوند و ییلاق خود را در این استان می‌گذرانند.

"حمزه‌علی یزدانی" ادامه داد: این عشایر در چندین منطقه استان ساکن شده و چادرهای خود را برپا می‌کنند که از این مناطق می‌توان به سراب گیان نهاوند، آرتیمان تویسرکان، دامنه‌های الوند همچون تخت نادر، تاریک‌دره و کیوارستان اشاره کرد.

وی ادامه داد: استان همدان دارای 2 هزار و 500 خانوار عشایر است که 70 درصد این عشایر کوچ‌رو و 30 درصد آنها نیمه کوچ‌رو هستند.

یزدانی تاکید کرد: عشایر استان همدان با تولید سالانه 6 هزار تن گوشت، 20 درصد از نیاز پروتئین استان را تامین می‌کنند.

وی با اشاره به یکی از جنبه‌های گردشگری بودن عشایر گفت: متاسفانه به این بخش توجه چندانی نشده و مسئولان به درستی از ظرفیت گردشگری عشایر استفاده نکرده‌اند.

یزدانی تصریح کرد: عشایر همدان شامل 4 ایل و 24 طایفه و از قومیت‌های مختلف از جمله لر، کرد و ترک است و می‌توان این افراد را جزو عشایر استان همدان دانست اما متاسفانه تاکنون توجهی به این ظرفیت نشده است.

هیچ سرمایه‌گذاری بر روی عشایر برای جذب گردشگر انجام نشده است

کارشناس مردم‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز گفت: با توجه به شاخص‌های فرهنگی موجود در اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، عشایر استان در برنامه‌های جذب گردشگر قرار نگرفته‌اند و برنامه خاصی برای این بخش درنظر گرفته نشده است.

"فریبا نعمتی" عشایر را متعلق به استان همدان ندانست و گفت: این عشایر از استان همدان تنها به عنوان ییلاق خود استفاده می‌کنند و عشایر مختص استان نیستند بنابراین بر روی ظرفیت گردشگری عشایر تحقیقات میدانی صورت نگرفته و بر روی این بخش سرمایه‌گذاری ویژه‌ای انجام نشده است.

وی ادامه داد: تنها با تعاملاتی که با سازمان عشایری استان صورت گرفته است، می‌توان از عشایر برای حضور در جشنواره‌های قومیتی و محلی دعوت کرد در غیر این صورت در حال حاضر میراث فرهنگی برنامه ویژه‌ای برای این بخش تدارک ندیده است.

وی در پایان گفت: این سازمان با همکاری و هماهنگی استان‌های مجاور و تعامل با سازمان عشایری استان می‌تواند جشنواره عشایر را برگزار کند اما خود به تنهایی برنامه‌ای برای عشایر درنظر نگرفته است.

اگر می‌خواهیم محور توسعه را بر مبنای گردشگری قرار داده و پیشرفت کنیم باید از تمام ظرفیت‌های استان استفاده کنیم. اتکا به میراث فرهنگی و تاریخی تنها راهکار نبوده و بهتر است به دنبال شیوه‌های نوین برای جذب گردشگر باشیم. با سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری عشایر می‌توان فرصت کارآفرینانه در استان ایجاد و علاوه بر پویایی اقتصاد با به حرکت درآوردن چرخ توسعه، گردشگران زیادی را جذب کرد.

از جمله راهكارهاي مناسب براي جذب گردشگر را می‌توان فراهم كردن زمينه‌هاي لازم براي شناساندن ابعاد مختلف زندگي ايلات و عشاير و اقوام ايراني به اشكال موزه‌اي، برگزاري جشنواره فرهنگي، آئيني عشایر همانند آنچه در روزهای اخیر در یاسوج رخ داد، برپایی نمايشگاه هنر و صنايع دستي توليدات عشاير و معرفي خدمات آنان، فراهم آوردن زمينه عرضه و فروش انواع توليدات و‌ صنايع دستي، برگزاری جشنواره غذاهای سنتی عشایر، برگزاری مسابقات اسب‌سواری، تیراندازی و ... دانست تا از این طریق علاوه بر جذب گردشکر، به وضعيت اقتصادي عشاير نیز سامان داد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار