استاندار همدان با اشاره به‌ضرورت افزایش ثبت سفارش در گمرک استان بیان کرد: با ایجاد پنجره واحد گمرکی در همدان تمام امکانات و زیرساخت‌های لازم برای صادرکنندگان برای ثبت اظهار صادراتی از مبدأ همدان فراهم‌شده است که باید برای ایجاد تمایل در تجار اطلاع‌رسانی و تبلیغات مناسبی شود.
کد خبر: ۳۸۷۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۳ 02 March 2017
ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی در استان همدان توسعه یابد

استاندار همدان خواستار ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی در استان شد و گفت: تبدیل محصولات کشاورزی سبب ارزآوری و تولید ارزش افزوده بیشتر می‌شود.

به گزارش تسنیم، محمدناصر نیکبخت در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان همدان با انتقاد از کاهش صادرات از گمرک همدان اظهار داشت: تولید کالا با منشأ استان است اما ثبت اظهار کالای صادراتی از سایر گمرکات انجام می‌شود که در این راستا باید مشوق‌هایی را برای تجار و بازرگانان ایجاد کرد.

وی با اشاره به افزایش 27 درصدی صادرات کالا در استان همدان نسبت به 11 ماهه سال گذشته بیان کرد: این میزان صادرات با توجه به حجم تولید در استان همدان مناسب نیست و انتظارات بیشتری در این حوزه وجود دارد.

استاندار همدان با اشاره به ضرورت افزایش ثبت سفارش در گمرک استان بیان کرد: با ایجاد پنجره واحد گمرکی در همدان تمام امکانات و زیرساخت‌های لازم برای صادرکنندگان برای ثبت اظهار صادراتی از مبدأ همدان فراهم شده است که باید برای ایجاد تمایل در تجار اطلاع‌رسانی و تبلیغات مناسبی شود.

وی گفت: 11 ماه امسال در مجموع 680 میلیون دلار کالا با منشأ تولید استان همدان صادر شده است که از این میزان تنها 115 میلیون دلار از گمرک همدان ثبت سفارش انجام شده است.

نیکبخت خواستار افزایش صادرات از گمرک همدان شد و عنوان کرد: مدیران بخش اقتصادی استان همدان باید دلیل عدم رغبت صادرکنندگان به انجام و ثبت سفارش صادرات از گمرک همدان را بررسی کنند تا در صورت وجود مشکل رفع شود.

وی با اشاره به اینکه ثبت جهانی گردو تویسرکان و سیر همدان قطعی شده است، تصریح کرد: ثبت جهانی کشمش ملایر نیز در حال بررسی است با پیگیری‌های انجام شده به زودی شاهد ثبت جهانی این محصول خواهیم بود.

استاندار همدان با اشاره به اختصاص یارانه صادراتی به کشمش اظهار داشت: در این راستا تشکلی ایجاد می‌شود تا یارانه کشمش در زمینه کیفیت، تولید و صادرات به کار گرفته شود چرا که این یارانه یکبار مصرف نیست و نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

وی افزود: دولت با وجود مشکلات مالی یارانه قابل توجهی را به کشمش اختصاص دادند و رئیس جمهور به صورت ویژه خواستار رسیدگی به مشکل یارانه کشمش با توجه به پیگیری استان همدان شد.

نیکبخت با باین اینکه حضور شرکت‌های تولیدی استان در نمایشگاه‌های بین‌المللی را در افزایش ارتباطات تجاری و صادرات مؤثر دانست و گفت: در کنار افزایش تولید و دریافت حمایت باید بازارهای هدف صادراتی نیز شناسایی شود تا از محصول تولیدی ارزآوری حاصل شود.

وی صادرات را یکی از اساس‌های تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد و افزود: شرکت‌‎های تولیدی باید بازارهای هدف داخلی و خارجی را شناسایی و حفظ کنند و حمایت از صادرکنندگان نیز در اولویت قرار گیرد.

استاندار همدان با اشاره به موانع پیش‌روی صادرات بخش کشاورزی در استان تصریح کرد: مشکل اساسی استان در زمینه صادرات محصولات کشاورزی عدم وجود صنایع تبدیلی مناسب است به طوری که سالانه یک میلیون و 250 هزار تن سیب‌زمینی در استان تولید می‌شود اما این محصولات در صنایع تبدیلی فرآوری نمی‌شود.

وی خواستار توسعه واحدهای صنایع تبدیلی در استان شد و عنوان کرد: یک شرکت صنایع تبدیلی با ظرفیت تبدیل 300 هزار تن سیب‎زمینی در سال در شرایط بلاتکلیف قرار دارد که باید دوباره احیا شود.

نیکبخت تأکید کرد: افزایش تولید فرآوری شده بازارهای هدف صادراتی را گسترش می‌دهد و سبب ارزآوری بیشتر شده و ارزش افزوده بیشتری نیز تولید می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار