رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان رزن گفت: شهر دمق شهرستان رزن در بین 20 شهر نامزد پایتخت کتاب ایران قرار گرفت و 2 کتابخانه روستایی شهرستان رزن به عنوان 20 کتابخانه روستایی دوستدار کتاب در کشور انتخاب شدند.
کد خبر: ۳۸۴۳۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳ 26 February 2017
استقبال روستانشینان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران از کتاب و کتابخوانی و عملکرد مطلوب کتابخانه های روستایی این استان فضایی را فراهم کرده است تا نام روستاهای همدان در میان نامزدهای پایتخت کتاب ایران قرار گیرد و عنوان کتابخانه روستایی برتر کشور نصیب این استان شود.

به گزارش ایرنا؛ کتاب و کتابخوانی زیر بنای توسعه فرهنگ و تمدن است و در این میان کتابخانه ها به عنوان مکانی برای حفظ و حراست و در دسترس قرار دادن کتاب هایی که ماحصل تفکر و تجربه‌های اهل اندیشه و معرفت است از جایگاه ویژه ای برخوردارند.

از سوی دیگر کتابخانه های روستایی باوجود همه مشکلاتی که در مسیر ارائه خدمات دارند از اولویت کانونی در سیاستگذاری های نهاد کتابخانه ها برخوردار هستند تا بتوانند به بهترین نحو خدمات رسانی فرهنگی به ساکنان مناطق محروم، کمتر برخوردار و همچنین روستایی را انجام دهند. 

کتابخانه های روستایی استان همدان در سالجاری فعالیت‌های فرهنگی مطلوبی در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی داشته اند تا جایی که در سومین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ، کتابخانه عمومی روستای قباق تپه کبودراهنگ درخشید و عنوان کتابخانه برتر کشوری را کسب کرد، 2 کتابخانه روستایی شهرستان رزن جزو 20 کتابخانه روستایی دوستدار کتاب در سطح کشور انتخاب شدند و شهر دمق شهرستان رزن نیز در بین 20 شهر نامزد پایتخت کتاب ایران جای گرفت. 

***جایگاه 'دمق' در بین 20 شهر نامزد پایتخت کتاب ایران 

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان رزن گفت: شهر دمق شهرستان رزن در بین 20 شهر نامزد پایتخت کتاب ایران قرار گرفت و 2 کتابخانه روستایی شهرستان رزن به عنوان 20 کتابخانه روستایی دوستدار کتاب در کشور انتخاب شدند.

علی اصغر توکلی تبار افزود: 2 کتابخانه روستای 'کرفس' و 'بابانظر' شهرستان رزن ، فعالیت‌های فرهنگی خوبی در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی داشتند که با ارسال فعالیت‌های آنها به تهران به عنوان نامزد 20 کتابخانه روستایی دوستدار کتاب در کشور انتخاب شدند.

وی با بیان اینکه به تازگی 20 روستای راه یافته در سومین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب از استان‌های مختلف انتخاب شده‌اند خاطرنشان کرد: از میان 20 روستای راه یافته به مرحله نیمه نهایی، 10 روستا به عنوان روستاهای برگزیده سومین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب انتخاب خواهند شد.

وی با اشاره به انتخاب شهر دمق به عنوان 20 شهر نامزد پایتخت کتاب ایران افزود: کتابخانه عمومی شهید مفتح شهر دمق با توجه به برنامه عملیاتی و پیشنهادی برای ادامه ترویج فرهنگ کتابخوانی در این شهر با همکاری شهرداری و اداره ارشاد به عنوان نامزد شهر پایتخت کتاب انتخاب شده است.

توکلی‌ تبار با اشاره به برگزاری سومین دوره انتخاب و معرفی شهر پایتخت کتاب ایران گفت:‌ در این دوره 102 شهر فعالیت‌های خود را برای رقابت و کسب عنوان سومین پایتخت کتاب ایران به دبیرخانه ارسال کردند که پس از چند مرحله داوری 20 شهر به عنوان نامزد کسب این عنوان معرفی شدند و از بین 20 شهر نامزد پایتخت کتاب، 10 شهر انتخاب می‌شوند.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی رزن از وجود پنج هزار و 70 عضو کتابخوان در کتابخانه‌های عمومی شهرستان رزن خبر داد و گفت:‌ بیش از 90 هزار جلد در کتابخانه‌های عمومی این شهرستان موجود است.

وی با اشاره به اینکه 11 کتابخانه عمومی در شهرستان رزن فعال است افزود: در این شهرستان یک کتابخانه به صورت مشارکتی با مشارکت اداره آموزش و پرورش اداره می‌شود.

*** انتخاب کتابخانه روستایی قائم(عج) کبودراهنگ به عنوان کتابخانه برتر کشوری

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان کبودراهنگ نیز گفت:کتابخانه عمومی قائم(عج) روستای قباق‌تپه این شهرستان در سومین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب از بین 10 کتابخانه برتر روستایی دوستدار کتاب در کشور به عنوان کتابخانه برتر کشوری معرفی و تقدیر شد. 

سیدجواد معینی اظهار کرد: این کتابخانه روستایی قریب به 600 نفر عضو دارد و بیش از هشت هزار نسخه کتاب در آن موجود است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های فرهنگی متعددی در طول سال در این کتابخانه برگزار می‌شود گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از 10 نشست کتاب‌خوان کتابخانه‌ای و بیش از 14 جلسه جمع‌خوانی کتاب در این کتابخانه برگزار شده است.

وی با اشاره به برگزاری هشت نمایشگاه کتاب در مناسبت‌های مختلف در کتابخانه روستایی قباق تپه گفت:‌ برگزاری چندین دوره مسابقه نقاشی برای کودکان و نوجوانان، معرفی کتاب، قصه‌گویی برای کودکان و تقدیر از اعضای کتابخانه در دهه فجر و هفته کتاب از جمله فعالیت‌های این کتابخانه بوده است.

معینی به ویژه برنامه‌های زنان خانه‌دار در کتابخانه روستای قباق تپه اشاره کرد و افزود:‌ برگزاری کلاس‌های آموزشی در خصوص مسائل اجتماعی برای زنان خانه‌دار و برگزاری برنامه‌های خلاقانه مانند برنامه شب یلدا و روزهای دفاع مقدس از دیگر موضوعات مورد توجه در این کتابخانه بوده است.

وی بیان کرد: نیمی از این کتابخانه به صورت خیرساز در سال 85 ساخته شده و یکی از کتابخانه‌های روستایی موفق در سطح استان به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال هر ماه 20 مورد نشست کتابخانه‌ای و مدرسه‌ای برگزار شده است گفت:‌ با اجرای برنامه‌های خلاقانه و دعوت از خانواده‌ها همچنان جذب عضو فعال را در برنامه داریم.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان کبودراهنگ گفت: پنج هزار و 700 نفر عضو کتابخانه‌های این شهرستان هستند و چهار درصد جمعیت شهرستان کبودراهنگ عضو کتابخانه‌ها هستند.

وی با اشاره به وجود 110 هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های شهرستان کبودراهنگ گفت: 12 باب کتابخانه عمومی و 2 باب کتابخانه مشارکتی در این شهرستان فعال است.

***کتابخانه قباق تپه از کتابخانه‌های روستایی موفق در سطح استان همدان

مدیرکل امور کتابخانه های عمومی استان همدان نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه کتابخانه قباق تپه شهرستان کبودراهنگ یکی از کتابخانه‌های روستایی موفق در سطح استان به شمار می‌آید تصریح کرد: کتابخانه‌‌های روستایی کبودراهنگ گاهی به عنوان تنها پایگاه فرهنگی فعال روستا میزبان نشست‌های فرهنگی از جمله حلقه‌های صالحین، کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی و نمایشگاه کتاب هستند که کتابخانه روستای قباق‌تپه در این زمینه‌ها نیز پیشتاز و شاخص بوده است.

عاطفه زارعی افزود: در سومین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب حدود یک‌هزار روستا فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را به دبیرخانه مرکزی در تهران ارسال کرده بودند که کتابخانه قائم (عج) روستای قباق‌تپه از بین این کتابخانه ها برتر کشوری انتخاب شد.

وی ادامه داد: مراسم ویژه تقدیر از 10 کتابخانه برتر روستایی کشور در تالار وحدت تهران برگزار شد و در این مراسم علاوه بر اهدای لوح تقدیر، 100 میلیون ریال حواله کتاب و 50 میلیون ریال جایزه نقدی توسط معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کتابخانه‌های برتر اهدا شد.

***48 کتابخانه روستایی در استان همدان فعال است 

مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان همدان همچنین گفت: 48 مورد از 111 کتابخانه استان همدان در روستاها مستقر هستند و یکی از اقدامات مهمی که در چندسال گذشته در سطح روستاهای این استان انجام شد استفاده از اماکن بلااستفاده در روستاهای بالای یک هزارو 500 نفر بود.

زارعی با بیان اینکه امسال فضای رقابتی در بین کتابخانه های روستایی استان همدان ایجاد شد و این فضای رقابتی، سه کتابخانه روستایی استان را در راهیابی به جشنواره موفق کرد گفت: روستای شاهنجرین شهرستان رزن نیز می توانست در این جشنواره رتبه بیاورد اما به دلیل آنکه در سال 94 جزو 2 روستای برتر دوستدار کتاب کشور شد امسال از دور رقابت خارج شد.

***تعداد کتابخانه های روستایی همدان در دولت یازدهم 180 درصد رشد داشت

مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان همدان اظهار کرد:تعداد کتابخانه های روستایی همدان در دولت یازدهم 180 درصد رشد داشته است و در سه سال گذشته در سطح استان همدان حدود 23 باب کتابخانه به تعداد کتابخانه های روستایی استان اضافه شد.

زارعی بیان کرد: این 23 کتابخانه روستایی با تعمیر و تجهیز اماکن بلااستفاده روستاها و استخدام نیرو از همان روستا در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی ایجاد شدند تا بودجه دولت برای ساخت و احداث ساختمان های جدید استفاده نشود بلکه نیاز روستاها با تعمیر و تجهیز اماکن و ساختمان های بلااستفاده برطرف شد.

هم اکنون 111 کتابخانه نهادی، مشارکتی و مستقل با بیش از یک میلیون و 169 هزار کتاب در استان همدان فعال است و در حال حاضر سرانه کتاب به ازای هر 100 نفر 67 کتاب است که تا پایان برنامه پنجم توسعه باید به 100 کتاب برسد.

هم اکنون حدود 60 هزار و 780 عضو فعال از خدمات امور کتابخانه های استان همدان استفاده می کنند و 3.46 درصد جمعیت استان در کتابخانه ها عضو هستند.

استان همدان شامل ۹ شهرستان، ۲۵ بخش، ۲۷ شهر، ۷۳ دهستان و یک هزار و ۱۲۰ روستا است و بر پایه سرشماری سال ۱۳۹۰ بالغ بر یک میلیون ۷۵۸ هزار و ۲۶۸ نفر جمعیت دارد که ۴۵ درصد جمعیت استان همدان در روستاها ساکن بودند.




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار