حقیقی با بیان اینکه در دامپزشکی چند حوزه دارو، درمان و تهدیدات تخصصی شامل اختلال کیفی دارو، واکسن، آنتی‌بیوتیک دارو سبب بروز برخی مشکلات می‌شود، گفت: در حوزه مبارزه با بیماری‌های دام دو سرفصل اصلی واگیر دام و بیماری‌های مشترک انسان و دام است.
کد خبر: ۳۶۱۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹ 15 January 2017
رئیس دامپزشکی شهرستان همدان با اشاره به انجام هدفمند واکسیناسیون بیماری شاربن در همدان گفت: سال گذشته ۲۸ کانون بیماری در همدان شناسایی شد.

به گزارش تسنیم، محسن حقیقی در جلسه پدافند زیستی شهرستان همدان اظهار داشت: پدافند غیرعامل به بحث ایمن‌سازی و پیشگیری برای مصون کردن کشور در مقابل اقداماتی بوده که ممکن است امنیت جامعه را در قسمت‌های مختلف تهدید کند.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد فعالیت‌های دامپزشکی در راستای پدافند غیرعامل است، افزود: پایه تمام برنامه‌های پیشگیری، کنترل و نظارت بهداشتی بر مواد خام دامی جز پدافند غیرعامل در حوزه دامپزشکی است.

حقیقی با بیان اینکه در دامپزشکی چند حوزه دارو، درمان و تهدیدات تخصصی شامل اختلال کیفی دارو، واکسن، آنتی‌بیوتیک دارو سبب بروز برخی مشکلات می‌شود، گفت: در حوزه مبارزه با بیماری‌های دام دو سرفصل اصلی واگیر دام و بیماری‌های مشترک انسان و دام است.

وی با اشاره به اینکه هزار و 400 بیماری در بین حیوانات موجود بوده که از این تعداد 840 مورد با انسان مشترک است، تصریح کرد: بیماری طیور و آبزیان نیز شامل برونشیت، آنفولانزای فوق حاد پرندگان و ... می‌شود.

رئیس دامپزشکی شهرستان همدان با اشاره به اینکه بیماری VHS آبریان در چند سال اخیر خسارات زیادی را به مزارع پرورش ماهی وارد کرده است، بیان کرد: این بخش یکی از مهمترین حوزه‌های بهداشت عمومی بوده که تهدیدات حیطه خوراک دام و آبزیان را در بر می‌گیرد.

وی در ادامه به بیماری هاری مشترک بین انسان و حیوان اشاره کرد و با بیان اینکه بیماری هاری بین انسان و دام به خصوص حیوانات گوشت خوار مشترک است اما حیوانات دیگر را مبتلا مشکل می کند، افزود: 20 روز پیش یک مورد مشکوک به هاری در همدان دیده شد و دام قرنطینه شد.

حقیقی با بیان اینکه در راستای مقابله به بیماری هاری دو اقدام انجام شده که ییکی مربوط به حیوانات خانگی و دیگری مربوط به دام های نگهبان هستند، تاکید کرد: مایه کوبی واکسیناسیون سگ و گربه خانگی در مراکز دامپزشکی انجام می شود.

وی در ادامه به بیماری تب خونریزی کریمه کنگو اشاره کرد و با بیان اینکه این بیماری برای انسان بسیار کشنده است، اظهار داشت: این ویروس در اثر مصرف گوشت و آلایش دامی می‌تواند به انسان منتقل شود.

رئیس دامپزشکی شهرستان همدان با بیان اینکه اگر لاشه و آلایش دام کشتار شده مبتلا به تب کریمه کنگو 24 ساعت در دمای یخچال بماند، ویروس در دمای 4 درجه زیر صفر غیرفعال می‌شود، عنوان کرد: بیماری مشمشه بیماری مشترک انسان و تک سُمی‌ها مانند اسب است، این بیماری مزمن بوده و در انسان به درمان جواب نمی‌دهد و تلفات بالا و فوق‌العاده خطرناکی به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه در استان و شهرستان همدان واکسیناسیون بیماری شاربن به صورت هدفمند انجام می‌شود، اظهار داشت: بیماری بروسلوز یا تب مالت خسارت اقتصادی زیادی دارد و از نظر بهداشتی مخاطرات زیادی می‌تواند داشته باشد.

رئیس دامپزشکی شهرستان همدان با اشاره به اینکه بیماری بروسلوز خسارت سقط جنین متوالی در دام ایجاد می‌کند، افزود: بیماری بروسلوز مزمن بوده و درمان آن سخت و مشکل است.

وی با بیان اینکه درمان بیماری بروسلوز یا تب مالت حداقل 21 روز طول می‌کشد و بعد از مدتی مجدد در اندام حرکتی و گوارشی مشکل ایجاد می‌کند، تصریح کرد: سال گذشته در استان همدان 261 کانون بیماری و در شهرستان همدان 28 کانون بیماری وجود داشت که بیماری آبله، تب برفکی، PPR و لمپی اسکین در استان در سال گذشته وجود داشت.

حقیقی در ادامه با اشاره به آنفولانزای فوق حاد پرندگان با بیان اینکه سال گذشته در شهرستان همدان سه میلیون و 764 قطعه جوجه ریزی انجام شد، بیان کرد: دو هزار و 389 مراقب فعال و بازدید از واحدهای صنعتی و روستایی انجام شده و 908 مورد نمونه گیری انجام شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار