احمد علی‌بابایی با بیان اینکه بازاریان و تجار فرش دستبافت هنوز با استفاده از شیوه‌های گذشته به خرید و فروش می‌پردازند، اظهار کرد: بازاریان و پیشکسوتان بازار فرش دستبافت با تکیه بر حجره خود که هر صبح تا شام آن را بر روی مشتریان می‌گشایند، توقع دارند در سیستم امروزی بازار خرید و فروش کالا نیز مانند گذشته مشتری به درب حجره‌ها مراجعه کند و سفارش دهد.
کد خبر: ۳۶۰۸۵۹
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹ 15 January 2017
حجره‌های فرش فروشی و رفوگری که در کاروانسراهای قدیمی بازار همدان قرار دارند، از آثار باستانی و سنتی شهر همدان هستند که در حفظ و حراست از آنها باید کوشید اما فرش دستبافت که هم‌اکنون در سایه رکود بازار فروش قرار گرفته را نباید فراموش کرد.

به گزارش ایسنا، تجار و اعضای اتحادیه فروشندگان فرش دستبافت اغلب از بازاریان قدیمی و پیشکسوت هستند و ترجیح می‌دهند کماکان براساس شیوه‌های قدیمی به کسب و کار خود ادامه دهند در حالیکه بازار امروز جهانی همواره در حال تغییر و پیشرفت است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان درباره قدمت بازار فرش همدان به خبرنگار ایسنا گفت: سرای میرزا کاظم، سرای گمرک و بافت‌های پیرامون آن هسته اصلی بازار فرش‌فروشان همدان را تشکیل می‌دهند که دارای نشانه‌ها و ردپاهایی از دوران زندیه و صفویه دارند.

بهرام توتونچی بازار همدان را از منسجم‌ترین و کالبدهای سنتی استان معرفی کرد و افزود: با وجود رکود در بازار فرش همدان، هنوز پویایی در بازار قدیمی فرش وجود دارد و بازار فرش با حضور و عرضه فرش‌های صنعتی و ماشینی نیز هنوز به‌کار خود ادامه می‌دهد و همواره پس از گذشت سالیان متمادی هنوز رنگ و بوی فرش فروشی را حفظ کرده است.

وی درباره مرمت بناهای تاریخی بازار عنوان کرد: با توجه به محدودیت‌های اعتباری در بخش اداره‌کل میراث فرهنگی، روند مرمت و تعمیرات بخش‌هایی از کاروانسراها و راسته بازار، با مشارکت و تعامل هیئت امناها و معتمدین بازار صورت می‌گیرد.

توتونچی به بیان برآوردهای مناطق کارشناسی‌شده بازار که نیاز به مرمت دارد پرداخت و خاطرنشان کرد: هزینه مرمت‌ها با مشارکت اداره‌کل میراث فرهنگی و هیئت امنای بازار تأمین و عملیات مرمت بناهای بازار توسط پیمانکار انجام می‌شود.

وی از تعمیرات جداره سرای میرزا کاظم در سال 94 خبر داد و گفت: با تغییر رویکرد و ادامه تعامل‌های بازاریان با اداره‌کل میراث فرهنگی، سعی بر حفظ بافت قدیمی و مجموعه بازارها و سراهای تاریخی داریم.

وی تأسیس سازمان حفاظت از بناهای تاریخی را متعلق به دهه‌های 20 هجری شمسی عنوان کرد و افزود: تا پیش از تشکیل سیستم اداری در این زمینه، مسئولیت حفظ و حراست از بناهای بازار و حتی امنیت حجره‌ها بر عهده هیئت‌های امنایی معتمد و منتخب بازاریان بود و اداره‌کل میراث نیز همواره انجام عملیات مربوط به مرمت و احیای این بناها را از طریق تعاملات با معتمدین بازار انجام می‌داد.

معاون میراث فرهنگی استان همدان در ادامه به اعطای اعتبارات بلاعوض به صاحبان حجره‌های بازار اشاره کرد و گفت: 50 درصد از اعتبارات بلاعوض اداره‌کل میراث فرهنگی در اختیار صاحبان حجره‌های بافت قدیمی بازار قرار می‌گیرد تا به بازسازی مجموعه خود بپردازند.

توتونچی در ادامه از صرف هزینه 100 میلیون تومانی برای تعمیرات ابتدای راسته حسین‌خانی خبر داد و عنوان کرد: آواربرداری و شیب‌بندی ناودان‌های سرای میرزا کاظم، بدون مشارکت بازاریان و کف‌سازی آن با مشارکت 50 درصدی بازاریان و اوقاف انجام شد.

رئیس شرکت فرش استان نیز درباره نگاه جدیدی که بازار فرش دستبافت به آن نیازمند است به خبرنگار ایسنا گفت: فروشندگان و بازاریان بازار فرش دستبافت نیز مانند بناهای آن قدیمی شده‌اند.

احمد علی‌بابایی با بیان اینکه بازاریان و تجار فرش دستبافت هنوز با استفاده از شیوه‌های گذشته به خرید و فروش می‌پردازند، اظهار کرد: بازاریان و پیشکسوتان بازار فرش دستبافت با تکیه بر حجره خود که هر صبح تا شام آن را بر روی مشتریان می‌گشایند، توقع دارند در سیستم امروزی بازار خرید و فروش کالا نیز مانند گذشته مشتری به درب حجره‌ها مراجعه کند و سفارش دهد.

وی ادامه داد: امروزه مشتریان از طریق شبکه‌های اجتماعی و اینترنت کالا و سفارش خود را به فروشندگان و تولیدکنندگان اعلام می‌کنند و حتی پرداخت‌های مالی نیز به صورت آنلاین صورت می‌گیرد.

علی‌بابایی فضای سنتی حاکم بر بازار فرش دستبافت همدان را تأیید کرد و افزود: حفظ بافت سنتی خوب است اما حفظ شیوه‌ها و روش‌های گذشته و منسوخ شده به صلاح بازار فرش دستبافت نیست.

وی به لزوم فراگیری شیوه‌های نوین و بروز تجارت از طریق تکنولوژی روز برای بازاریان اشاره کرد و گفت: با شیوه‌های قدیمی نمی‌توان در بازار رقابتی امروزی به کسب و کار پرداخت.

رئیس اتحادیه فرش فروشان همدان نیز بازار فرش همدان را بزرگترین مجتمع عرضه فرش دستبافت بعد از بازار تهران معرفی کرد و گفت: سرای میرزا کاظم، گمرک، قیصریه‌ها و راسته بازارهای فرش، مجموعه بازار فرش همدان را تشکیل می‌دهند.

حاج محسن قشمی، اعضای عضو اتحادیه فرش‌فروشان همدان را 400 نفر اعلام کرد و افزود: فرش دستبافت همدان در گذشته رونق بسیار خوبی داشت و همدان یکی از مهمترین مراکز تأمین فرش مورد نیاز بازارهای اروپایی و آمریکا بود.

وی با بیان اینکه بازار فرش دستبافت دچار رکود شده و عدم صادرات و تقاضای بازارهای جهانی، رونق کار تجار و بافندگان را کم کرده، اظهار کرد: امیدواریم با همکاری دولت و سازمان صنعت، معدن و تجارت، تدبیری برای بهبود بازار صورت گیرد.

رئیس اتحادیه فرش فروشان همدان قدمت بازار فرش را 250 ساله عنوان کرد و یادآور شد: مرمت‌هایی در 70 سال پیش انجام شده و لایه‌برداری و بندکشی در سرای میرزا کاظم و گلشن انجام شده و سقف‌های قیصریه‌های بازار نیز تعمیر شده است.

وی علت اصلی رکود بازار فرش دستبافت را توقف صادرات دانست و تأکید کرد: با تحریم صادرات تجار از کار دست کشیدند و چون خریدار و سفارشی نبود، بافندگان نیز از کار بیکار شدند و بازار فرش همدان دچار رکود شد.

وی با اشاره به ادامه فعالیت بازار فرش دستبافت در سایر شهرستان‌ها خاطرنشان کرد: سایر مراکز عرضه فرش دستبافت کشور برای بازار داخلی تولید می‌کردند و هنوز هم به تولید خود برای بازار داخلی ادامه می‌دهند اما صادرات فرش به آمریکا و اروپا، بازار اصلی فرش همدان را تشکیل می‌داد، به همین علت توقف صادرات بیشترین لطمه را به تولید فرش دستبافت همدان زد.

رئیس اتحادیه فرش‌فروشان همدان عدم تبلیغات فرش دستبافت، تغییر شغل تجار فرش و بی‌انگیزگی بافندگان فرش دستبافت همدان را از جمله مشکلات پیش‌روی رونق دوباره فرش دستبافت عنوان کرد و گفت: چنانچه تجار، تولیدکنندگان و فروشندگان فرش بتوانند با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و شیوه‌های جدید تجارت، به جلب سفارش و تشویق بافندگان به بافت فرش‌هایی طبق سلیقه بازار جهانی بپردازند، می‌توان به رونق دوباره فرش دستبافت این دیار امیدوار بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار