متخصص طب‌سنتی با بیان اینکه افراد بهتر است به صورت روزانه لبوی پخته شده را مصرف نکنند، اظهار کرد: لبو سرشار از اگزالات است بر همین اساس زمانی‌که سنگ کلیه تشکیل شده باشد باید از مصرف موادغذایی حاوی اگزالات کلسیم مانند لبو، کاکائو و میوه‌های ریز قرمز رنگ پرهیز شود.
کد خبر: ۳۵۶۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸ 08 January 2017
یک متخصص طب‌سنتی درباره نحوه مصرف لبو گفت: برخی فروشندگان لبو اقدام به اضافه کردن مواد رنگی به لبو یا چغندر می‌کنند که برای سلامتی زیان‌آور است بنابراین برای جلوگیری از آلودگی‌های احتمالی پخت خانگی بهتر و سالم‌تر است.

به گزارش ایسنا؛ یارمحمد تکلو با بیان اینکه طبیعت چغندر گرم و تر است، اظهار کرد: چغندر دو نوع دارد؛ یک نوع چغندر معمولی به رنگ بنفش تیره و یا قرمز که لبو نامیده شده و نوع دیگر آن چغندرقند به رنگ زرد روشن یا سفید شیری که برای تهیه شکر از آن استفاده می‌شود.

وی عنوان کرد: چغندر حاوی ویتامین‌های A ،B1 ،B2 ،B6 ،C ،K و عناصری چون آهن، کلسیم، فسفر، منیزیم، منگنز، پتاسیم، ارسینک، روبیدیم بوده و از مواردی مثل آلبومین، قندها، چربی و هیدرات‌کربن تشکیل شده است.

تلکو فواید چغندر را اشتهاآور، دافع اسیداوریک، مقوی، آرام‌بخش و تصفیه‌کننده خون دانست و تصریح کرد: نوشیدن روزانه یک فنجان آب لبو موجب کاهش فشارخون می‌شود به طوریکه آب لبو محتوی 2.0 گرم نیترات رژیمی است که در بدن ابتدا به نیتریت سپس اکسیدخون تبدیل می‌شود، در ادامه با توجه به اینکه نیتریت اکسید گازی است، موجب گشاد شدن عروق خونی شده و به جریان افتادن خون کمک می‌کند.

وی آب لبو را دارای غلظت بالایی از نیترات عنوان و اعلام کرد: آب لبو می‌تواند به افزایش قدرت عضلات بیماران قلبی کمک کند علاوه بر این  نیترات‌ها طی فرآیندی در بدن به اکسید نیتریت تبدیل می‌شوند که در شل شدن دیواره رگ‌های خونی و بهبود سوخت‌وساز نقش مهمی دارند.

این متخصص طب‌سنتی با بیان اینکه نیترات موجود در لبو و سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج، عملکرد عضلانی افراد را افزایش می‌دهد، لبو را سرشار از بتاکاروتن، کاراتنوئیدها، بتالائین و فلاوونوئیدها دانست و یادآور شد: همه این موارد آنتی اکسیدان‌های قوی محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه سبزیجات و میوه‌های رنگی بیشترین میزان آنتی‌اکسیدان را دارند، تصریح کرد: مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها باعث کاهش میزان چربی کبد و التهاب آن می‌شود و در پیشگیری از پیری زودرس موثر است.

این متخصص طب‌سنتی درباره فواید عصاره لبو عنوان کرد: عصاره لبو می‌تواند از تشکیل تومورهای سرطانی در چند ارگان از بدن جلوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه بنتانین موجود در لبو رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و از سلول‌های بدن محافظت می‌کند، خاطرنشان کرد: این ماده باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و پیری زودرس می‌شود.

تلکو با بیان اینکه تحقیقات آزمایشگاهی بر روی سلول‌های سرطانی حاکی از این است که ذرات بنتانین موجود در لبو می‌تواند با سرکوب آنزیم‌های تحریک‌کننده رشد تومورها را کاهش دهد، گفت: لبو مانند هویج دارای کاروتن است که در معده تبدیل به ویتامین A می‌شود.

وی آب لبو را برای سردرد، چاقی، درد داندان و زخم معده مفید دانست و افزود: مصرف زیاد لبو علاوه بر مضر بودن برای معده، قی‌آور و موجب سوزاندن خون و دل پیچه است.

تکلو قند موجود در ریشه چغندر را برای مبتلایان به دیابت مضر دانست و اضافه کرد: اگر لبو به صورت خام یا رنده شده مصرف شود مشکلی برای سلامتی افراد مبتلا به دیابت ایجاد نمی‌کند اما در مصرف لبوی پخته باید احتیاط شود.

وی به افراد مبتلا به بیماری دیابت توصیه کرد: برای اینکه مشکلی این افراد را تهدید نکند بهتر است لبو ی پخته را همراه سبزیجات خام  یا در ترکیب سالاد مصرف کنند.

این متخصص طب‌سنتی با بیان اینکه افراد بهتر است به صورت روزانه لبوی پخته شده را مصرف نکنند، اظهار کرد: لبو سرشار از اگزالات است بر همین اساس زمانی‌که سنگ کلیه تشکیل شده باشد باید از مصرف موادغذایی حاوی اگزالات کلسیم مانند لبو، کاکائو و میوه‌های ریز قرمز رنگ پرهیز شود.

تکلو نسبت به روش و مقدار مصرف لبو خاطرنشان کرد: آب چغندر خام را گرفته و با ماست مخلوط کنید و صبح ناشتا بخورید و هر روز این امر را تکرار کنید همچنین این کار از سفید شدن مو جلو‌گیری خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه مصرف لبو بیشتر به خانم و دختران جوان توصیه می‌شود، گفت: لبو به علت دارا بودن مواد مغذی آهن در کنار اسیدفولیک، از بروز کم‌خونی جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه با مصرف 105 گرم لبو 53 درصد اسیدفولیک نیاز بدن تأمین می‌شود، تصریح کرد: لبو به علت داشتن فیبر فراوان خاصیت کاهش چربی خون را دارد همچنین اسیدفولیک بهتر است در سبد غذایی بیماران قلبی و زنان باردار قرار گیرد.

تکلو با بیان اینکه مصرف چغندر در هوای خشک به ویژه در فصل زمستان موثر بوده و به افراد پیر توصیه می‌شود، یاد‌آور شد: خوردن لبو برای افرادی که به بیماری‌هایی مانند سوءهاضمه، اسهال خونی، بواسیر، سیاتیک، ورم کلیه، درد کلیه، سکته مغزی، التهاب مثانه، ضعف حافظه، لاغری و کاهش وزن، کنترل دیابت، ناراحتی عصبی، اکنه و مشکلات پوستی مبتلا هستندريال توصیه می‌شود.

وی درباره خاصیت درمانی لبو گفت: برای درمان فشارخون، تصفیه کبد(مناسب برای همه به ویژه افراد مبتلا به کبد چرب)، پیشگیری از سرطان، درمان یبوست و تقویت توان عضلانی در بیماران قلبی موثر است.

تکلو با بیان اینکه آرسنیک و روبیدیم موجود در لبو و چغندر از بیماری جذام جلوگیری می‌کند، گفت: لبو به علت داشتن فسفر موجب تقویت حافظه و اعصاب می‌شود.

وی چغندر مخلوط با آب هویج را عامل دفع سنگ کیسه صفرا اعلام کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه چغندر مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان دارد، برای درد مفاصل و نقرس مفید است.

این متخصص طب‌سنتی با بیان اینکه بعضی افراد لبو را غذای ممنوعه برای افراد دیابتی تصور می‌کنند، اظهار کرد: آب لبو به بهبود عملکرد انسولین کمک می‌کند چرا که این عصاره منبع غنی از بتالاین و نئوبتانین است که به کاهش سطح گلوکز، افزایش حساسیت به انسولین و ممانعت از تغییرات اکسایشی ناشی از استرس در بیماران دیابتی کمک می‌کند.

تکلو خاطرنشان کرد: لبو علاوه بر افزایش اشتها، به علت دارا بودن فیبر زیاد موجب کاهش سطح کلسترول خون و کاهش خطر بروز سکته‌های قلبی در بیماران قلبی می‌شود

وی نوشیدن یک لیوان آب لبو قبل از غذا را در جلوگیری از پرخوری موثر دانست و عنوان کرد: لبو با ممانعت از تجمع چربی‌ها در سلول‌های کبدی به کنترل عملکرد و حفاظت از آن کمک می‌کند.

این متخصص طب‌سنتی با بیان اینکه لبو سرشار از اسیدفولیک است، افزود: به همین علت می‌توان لبو را برای سلامت جنین مورد موثر دانست.

تکلو بیان کرد: آهن ضروری‌ترین ریزمغذی است که در تمامی دوران زندگی زنان نقش مهمی دارد به ویژه در دوران بارداری، بر همین اساس نوشیدن آب لبو در دوران بارداری به حفاظت از زنان باردار در برابر کم‌خونی کمک می‌کند.

وی درابهر استفاده از لبو به شکل ماسک گفت: ضماد برگ لبو و چغندر همراه عسل به رفع طاسی و زگیل کمک کرده و چنانچه با حنا مورد استفاده قرار گیرد در رویش مجدد مو تأثیر بسزایی دارد.

وی رفع چین و چروک صورت، پیشگیری از جوش و آکنه و روشنی پوست را از دیگر فواید ماسک لبو نام برد و اضافه کرد: ضماد برگ لبو با اسیدبوریک باعث بهبود کک‌ومک و طاسی می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار