رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان با اشاره به علائم مسمومیت با گاز منواکسید کربن اظهار داشت: متأسفانه بسیاری از علائم آن شبیه به علائم سرماخوردگی است و اکثر افراد فکر می‌کنند به دلیل سردی هوا دچار سرماخوردگی شده‌اند و سعی در خوابیدن می‌کنند.
کد خبر: ۳۴۳۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳ 14 December 2016
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان گفت: در هشت ماهه امسال ۵۵ نفر در استان همدان دچار مسمومیت بر اثر گاز گرفتگی شدند و یک نفر نیز جان خود را از دست داده است.

به گزارش تسنیم؛ حبیب معصومی درباره مسمومیت با گازمنوکسیدکربن اظهار داشت: منواکسیدکربن گازی است که دراثر سوختن ناقص سوخت‌های فسیلی مانند نفت،گاز (شهری)، بنزین،گازوئیل و ذغال چوب حاصل می‌شود و چون گازی بی‌رنگ، بی‌بو، بی‌مزه و غیر محرک است مسمومیت با آن به سادگی رخ می‌دهد.

وی افزود: منواکسیدکربن اکسیژن‌رسانی به بافت‌های بدن از جمله مغز را کاهش می‌دهد و سبب بروز مسمومیت شده و سیستم عصبی دچار اختلال می‌شود و قدرت هر گونه اقدامی از فرد مسموم سلب می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان بیان کرد: در چنین مواردی اورژانس  115از جمله گروه‌های امدادرسان در حوادث است که بر بالین این بیماران در لحظات اولیه حاضر شده و حسب وظیفه خدمات پیش بیمارستانی را ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به آمار حوادث ثبت شده مربوط به مسمومیت وفوتی‌های ناشی از گاز منواکسید کربن در استان همدان عنوان کرد: در هشت ماهه امسال 55 نفر در استان همدان دچار مسمومیت شدند و گازگرفتگی و استشمام گاز نیز سبب فوت یک نفر شده است.

معصومی با بیان اینکه از ابتدای آذر ماه نیز گازگرفتگی10نفر مسموم و سه نفر فوتی بر جای گذاشته است، گفت: سال گذشته 169 نفر دچار مسمومیت و یک نفر شده است.

وی با اشاره به مسمومیت‌های گاز مونواکسیدکربن به تفکیک شهرستانی تصریح کرد: از مجموع مسمومیت‌ها بر اثر گازگرفتگی در امسال 20 نفر مربوط به شهرستان همدان، 18 نفر شهرستان ملایر، 10 نفر شهرستان رزن، کبودراهنگ چهار نفر ونهاوند سه نفر بوده است و همچنین در شهرستان رزن نیز یک نفر بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست داده است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان با اشاره به علائم مسمومیت با گاز منواکسید کربن اظهار داشت: متأسفانه بسیاری از علائم آن شبیه به علائم سرماخوردگی است و اکثر افراد فکر می‌کنند به دلیل سردی هوا دچار سرماخوردگی شده‌اند و سعی در خوابیدن می‌کنند.

وی با بیان اینکه ابتلای تمام افراد خانواده به علایمی شبیه به آنفلوآنزا، بروز مسمومیت در افراد را نشان می‌دهد، افزود: سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه و بی‌قراری،تهوع و استفراغ، خمیازه کشیدن بیش از حد، کاهش دید از علایم عمومی مسمومیت‌ها هستند.

معصومی بیان کرد: حالت خواب آلودگی شدید، کسلی، خستگی و کاهش قدرت عضلانی از جمله علایم اولیه مسمومیت در افراد به شمار می‌روند و چنانچه افراد در این مرحله متوجه چنین علایمی شدند با خارج شدن از فضای آلوده می‌توانند از پیشرفت مسمومیت پیشگیری کنند.

وی همچنین عنوان کرد: کبودی دست، دور لب‌ها و نوک انگشتان ازعلایم پایانی مسمومیت با گازCO به شمار می‌روند که در نهایت فرد دچار تنگی نفس شده و فوت می‌کند.

معصومی تصریح کرد: تمامی افراد درمعرض خطرقرار دارند ولی کودکان، زنان باردار و سالمندان جزو گروه آسیب‌پذیر و در معرض خطر بیشتری بامنواکسید کربن هستند و علایم مسمومیت در آنها سریع و با شدت بیشتری ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت پیشگیری از مسمومیت باگاز مونواکسیدکربن گفت: استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد در پیشگیری از این مسمومیت از اهمیت بالایی برخوردار است و بخاری‌های بدون دودکش به هیچ عنوان از تولید گازCO  جلوگیری نمی‌کند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث وفوریت‌های پزشکی همدان افزود: کنترل وانسداد منافذ مسیر دودکش قبل از راه‌اندازی بخاری بهترین راه پیشگیری از بروز حوادث مسمومیت به شمار می‌رود.

وی دقت و توجه به داغ بودن دودکش را نیز بهترین آزمایش سلامت دودکش دانست و گفت: اگر لوله دودکش بخاری شما سرد است دلیل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از دودکش است در این صورت باید ضمن رفع نقص، به طور موقت با بازکردن قسمتی از در یا پنجره تهویه در محیط ایجاد کرد.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار