حسینی با اشاره به اینکه اعطای وام با بهره کم به کشاورزان به منظور اصلاح شیوه آبیاری می‌تواند در راستای حفظ منابع آبی نقش تعیین کننده‌ای در مدیریت مصرف آب داشته باشد، ادامه داد: 95 درصد از منابع آبی کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود و برای گذر از شرایط بحران آب، مدیریت مصرف در این عرصه ضروری است.
کد خبر: ۳۳۲۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۹ 22 November 2016
صرفه‌جویی 88 میلیون مترمکعبی آب در رزنخبرگزاری فارس: صرفه‌جویی 88 میلیون مترمکعبی آب در رزن

فرماندار رزن از صرفه‌جویی بیش از 88 میلیون مترمکعبی آب در شهرستان رزن خبر داد و گفت: این شهرستان در صرفه‌جویی منابع آب‌های زیرزمینی در استان همدان دارای مقام نخست است.

به گزارش فارس از رزن، فتحعلی حسینی درجلسه NGO حفظ منابع آب شهرستان رزن، ترویج فرهنگ مدیریت مصرف صحیح آب و فرهنگ‌سازی توسط مردم را مهم و ضروری دانست و اظهار کرد: باید از همه ظرفیت‌ها در راستای فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ مدیریت مصرف صحیح آب استفاده شود.

وی با بیان اینکه شهرستان رزن رتبه نخست را در اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در سطح استان و کشور داراست، گفت: بیش از 96 درصد از زمین‌های آبی شهرستان رزن مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار شده و اکنون نیز به دنبال اجرای سیستم‌های جدید و به روز آبیاری با راندمان بالا هستیم.

فرماندار رزن ادامه داد: از 32 هزار هکتار اراضی مستعد انجام طرح آبیاری تحت فشار، 31 هزار هکتار زیر پوشش این آبیاری قرار گرفته است.

وی از صرفه‌جویی بیش از 88 میلیون متر مکعب آب در شهرستان رزن خبر داد و افزود: این شهرستان در صرفه‌جویی منابع آب‌های زیر زمینی در استان همدان دارای مقام نخست است.

حسینی افزود: در استان همدان با انسداد چاه‌های غیرمجاز بیش از 151 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در آب انجام شده که از این میزان 88 میلیون متر مکعب در شهرستان رزن بوده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و کاهش نزولات جوی، ایران از جمله کشورهایی است که در گروه کشورهای مواجه با کمبود آب قرار دارد.

فرماندار رزن تصریح کرد: عمده مشکلات دنیا در حوزه آب، مدیریت است و تنها بخشی از مشکلات متوجه کاهش نزولات آسمانی است.

وی حفظ منابع آب و ایجاد اشتغال در شهرستان رزن را از اهداف مهم دولت تدبیر و امید برشمرد و افزود: با حل این دو مشکل بسیاری از معضلات کشور مرتفع خواهد شد.

حسینی با اشاره به اهمیت حفظ و پاسداری از منابع آب اظهار کرد: مدیریت صحیح منابع آب و صیانت از آن وظیفه همه افراد و دستگاه‌های اجرایی است.

وی با اشاره به پیگیری فرآیند محدود و مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز، برداشت‌های غیر مجاز و همچنین تدوین سند کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی افزود: با توجه به اینکه بیشترین میزان هدر رفت آب مربوط به بخش کشاورزی است، در راستای مدیریت بحران آب باید مدیریت صحیحی در خصوص کشت محصولات پر آب‌بر انجام شود.

فرماندار رزن به اهمیت اصلاح الگوی مصرف در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: در کنار استفاده از آبیاری مکانیزه باید به سمت کشت محصولات کم‌ آب‌بر همچون رازیانه حرکت کرد.

حسینی یادآور شد: در سال زراعی جاری بیش از 2 هزار و 500 هکتار رازیانه در شهرستان رزن کشت شده است که نسبت به سال گذشته رشد دو برابری را نشان می‌دهد.

وی یکی از راه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب در حوزه کشاورزی را استفاده از کشت محصولات کم آب‌بر یا کاهش کشت محصولاتی که نیاز آبی کمتری دارند، دانست و ادامه داد: کشت سیب‌زمینی از 6 هزار و 500 هکتار در سال 94، به 5 هزار و 700 هکتار در سال جاری کاهش یافته است.

فرماندار رزن اضافه کرد: کشت زعفران با 8.5 هکتار در سال 94، به 10.5 هکتار در سال 95 افزایش یافته است.

حسینی با اشاره به اینکه اعطای وام با بهره کم به کشاورزان به منظور اصلاح شیوه آبیاری می‌تواند در راستای حفظ منابع آبی نقش تعیین کننده‌ای در مدیریت مصرف آب داشته باشد، ادامه داد: 95 درصد از منابع آبی کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود و برای گذر از شرایط بحران آب، مدیریت مصرف در این عرصه ضروری است.

مدیر انجمن مردمی آب رزن نیز در ادامه، مدیریت استفاده از منابع آب به منظور حفظ منابع آب را از اهداف مهم تشکیل این نهاد برشمرد و گفت: متأسفانه مصرف سرانه آب و انرژی در کشور ما به نسبت الگوی مصرف آب و انرژی در جهان و کشورهای توسعه یافته فاصله زیادی دارد.

مهدی بکند با اشاره به افزایش مصرف آب در کشور ما بیان کرد: این در حالی است که در برخی فصول شرایط مصرف آب در کشور 2 یا 3 برابر استاندارد جهانی است و این امر نگران‌کننده است.

وی خاطرنشان کرد: آگاهی‌بخشی و ایجاد حساسیت در جامعه درخصوص اصلاح الگوی مصرف آب می‌تواند گام موثری در حفظ منابع ارزشمند آب باشد.

مدیر انجمن مردمی آب رزن با بیان اینکه تنها سمن یا NGO حوزه آب شهرستان رزن تنها سمن شهرستان در حوزه آب است، افزود: علاقمندان می‌توانند در این سمن عضو شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار