مدیرمنابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند اظهار داشت: برای غنی کردن و ارتقاء سرانه فضای سبز و جلوگیری از آلودگی هوا در طرح صیانت از جنگل‌های زاگرس تاکنون 1600 هکتار جنگل دست کاشت با اعتباری بیش از 12 میلیارد تومان در چند سال اخیر در نهاوند انجام شد.
کد خبر: ۳۳۱۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۰ 21 November 2016
مدیرمنابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان نهاوند گفت: تاکنون ۱۶۰۰ هکتار جنگل دست کاشت با اعتباری بیش از ۱۲ میلیارد تومان در نهاوند ایجاد شده است.

به گزارش تسنیم؛ علی ده‌پهلوان اظهار داشت: با تلاش و کمک چند کشاورز، باغدار، مرتع‌دار و تلاش مهندسان فنی این اداره برای توسعه جنگل‌های ومراتع نهاوند و جلوگیری از فرسایش خاک و جذب باران در سال گذشته اقدام به کاشت بیش از 35 هزار هسته بادام شیرین به شکل گلدانی و پیاز موسیر در کوهستان‌های نهاوند کردیم.

وی افزود: با استفاده از این روش جدید در پاییز امسال نزدیک به 90 هکتار  جنگل‌کاری بادام کردیم که با این حجم کاری برای نخستین بار در ایران بیش از 35 هزار هسته بادام شیرین در 35 هزار گلدان کوچک کاشت و سپس به عرصه‌های منابع طبیعی منتقل و کاشته شد.

ده‌پهلوان افزود: یکی ازجوانان موفق و تحصیل‌کرده نهاوندی برای نخستین بار درایران برای تحقق اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از تخریب مراتع و منابع طبیعی وبا هدف ایجاد اشتغال اقدام به پرورش گیاه خوراکی و دارویی موسیر در ارتفاع 700متری کوهستان گرین نهاوند کرد.

وی بیان کرد: فاصله کاشت این مزرعه در دل ارتفاع 700متری و30 کیلومتری شهرستان نهاوند است که در چهار قطعه زمین حدود 400 و 500 متری و درمجموع یک هکتار گیاه موسیر کاشته‌ شدکه شامل چندین تن پیازموسیربود واین جوان برای کاشت موسیر 10میلیون تومان ازمحل اعتبارات اقتصاد مقاومتی تسهیلات دریافت کرد.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند با اشاره به کاشت و سود سرشار بادام شیرین در دل کوهستان به دلیل کم آب‌بر و پر محصول بودن آن اظهار داشت: تعداد 35 هزار هسته بادام با توجه به جدول برآورد هزینه برای تبدیل کردن نزدیک به 90 هکتار زمین کوهستانی به باغ نیاز است.

وی گفت: یک هکتار باغ دیم تعداد 200 اصله درخت بادام نیاز دارد برهمین اساس شرایط خوب آب وهوایی معتدل کوهستانی در نهاوند برای هر هکتار 400 درخت ودر نهایت می‌توان نزدیک به 90 هکتار را جنگل‌کاری بادام کرد.

ده‌پهلوان عنوان کرد: چهار گونه بادام شیرین، تلخ، ارژن و کوهی در میان جنگل‌های طبیعی و دست کاشت نهاوند موجود است که امسال نیز بیش از35هزار گلدان بادام به عرصه‌های سراب‌های گیان‌،گاماسیاب،فارسبان‌،روستاهای کمالوند، سیاه دره خزل،دولت‌آباد، محمودوند، کنگاور کهنه برای کاشت منتقل شد.

وی افزود: درسال‌های اخیر صادرات بادام رشد چشم‌گیری داشته بنابراین توجه مسئولان و باغداران به کشت و توسعه آن معطوف شده و به طور متوسط از هر هکتار بادام بین 4 تا 5تن بادام به دست می‌آید.

مدیرمنابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند اظهار داشت: برای غنی کردن و ارتقاء سرانه فضای سبز و جلوگیری از آلودگی هوا در طرح صیانت از جنگل‌های زاگرس تاکنون 1600 هکتار جنگل دست کاشت با اعتباری بیش از 12 میلیارد تومان در چند سال اخیر در نهاوند انجام شد.

وی گفت: درشهرستان نهاوند ازابتدای انقلاب تاکنون نزدیک به 9000 هکتار جنگل دست کاشت به‌ صورت نهال وبذر درختانی مانند بنه، بلوط، گردو، زالزالک، داغ داغان، زبان‌گنجشک، اقاقیا، چنار، بادام، آلبالوی وحشی، کیکم، گلابی وحشی، سنجد و ده‌ها گونه دیگر در بیشتر اراضی منابع طبیعی نهاوند کاشته شد.

ده‌پهلوان تصریح کرد: تاکنون بیش از22هزار و154 هکتار جنگل طبیعی ودست کاشت در نهاوند که ادامه سلسله جنگل‌های زاگرس احیا ونگهداری شد که نهاوندبه لحاظ میزان سرانه جنگل رتبه نخست استان را از مجموع 35 هزار هکتار کل استان داراست.





اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار