هر ساله در همه ی کشورها 16 اکتبر به عنوان روزجهانی غذا گرامی داشته می شود و در این روز افراد وسازمانهای مرتبط با غذا دور هم جمع می شوند تا با نگاه مسئولانه به مشکلات حوزه غذا چاره اندیشی کنند.
کد خبر: ۳۱۴۵۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۰ 20 October 2016
همایش روز جهانی غذا به همت معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی در همدان نیز با حضور مسولین ومدیران و صاحبان صنایع ومسولین فنی وتولید کنندگان غذایی برگزارشد.  

به گزارش تابناک همدان ؛ در این همایش معاون غذا و دارودانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان گفت: غذا فقط تامین کننده نیاز غذایی و انرژی نیست بلکه به عنوان بخشی از زندگی مردم نیازمند نگاه ویژه است .

ایرج خدادادی با بیان اینکه بخش اعظمی از جمعیت جهان در تولید مواد غذایی فعالیت دارند، افزود: با وجود این هنوز یک میلیارد نفردرجهان از کمبود مواد غذایی رنج می برند واین مورد در بخشی از کشور ما نیز وجود دارد. 

وی خاطر نشان ساخت: با احتساب افرادی که از کمبود ویتامین ها و ریز مغذی ها رنج می برند جمعیت گرسنه جهان به حدود2میلیارد نفر میرسد و گاهی می توان به غذا به عنوان دارو نگاه کرد و با دادن غذای مناسب به بیماربه بهبودی وی کمک کرد .

خدادی با اشاره به شعار امسال روز جهانی غذا و دارو تصریح کرد: شعار امسال آب وهوا تغییر می کند،تولید غذا و شرایط کشاورزی هم باید تغییر کند از سوی سازمان فائو اعلام شده که با توجه به این شعارما هم باید فرآیند کشت و تولید محصولات کشاورزی را تغییر دهیم.

معاون غذا و دارودانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی  استان همدان با اشاره به دو واژه امنیت(دسترسی همه مردم به غذا)و ایمنی(دسترسی به غذای سالم) افزود: مفاهیم عمیق ومهمی را این دو واژه در خود جای داده اند به طوری که مدیران و مسئولان ارشد کشور با تشکیل شورای سلامت و امنیت غذایی و همچنین در استانها با حضور مدیران ارشد استانی به بررسی مشکلات این حوزه پرداخته می شود.

 خدادادی در بخشی از سخنان خود خاطر نشان ساخت : دانشگاههای علوم پزشکی به عنوان سردمداران غذا در امنیت و ایمنی غذا و همچنین با نظارت بر فرایند تولید و عرضه مواد غذایی نقش بسیار موثری دارند.

در ادامه مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه روز جهانی غذا فرصتی است برای  اندیشه و تفکر در راستای تامین امنیت و ایمنی غذا، گفت: این روزفرصتی برای تصمیم‌گیری وبرنامه‌ریزی‌های کلان و روزی برای آگاه‌سازی اجتماعی وفرهنگ‌سازی عمومی است .

محمد کاظم زاده با اشاره به اینکه رسیدن به این باور که مشارکت‌های همه‌جانبه سازمان‌ها باعث تغییر نگرش و ارتقای دانش در راستای رسیدن به زندگی سالم است، افزود : تعیین روزی به نام روز جهانی غذا نشانه‌ای از اهمیت غذا در سلامت و حیات بشری است.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان غذا و دارو تصریح کرد:از جمله اقدامات مهم سازمان غذا و دارو در راستای ارتقای سطح آگاهی مصرف‌کنندگان و اطلاع‌رسانی در خصوص محصولات سلامت‌محور و نیز ارج نهادن به حقوق مصرف‌کنندگان در انتخاب محصول ارایه نشانگرهای رنگی تغذیه است.

کاظم زاده خاطر نشان ساخت: استفاده از نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای برای نشان دادن ویژگی‌های تغذیه‌ای یک محصول در بسیاری از کشورهای دنیا مرسوم است ودر کشور ما نیز از سال گذشته این طرح اجرایی و دبیرخانه کشوری آن به استان همدان محول شده است.

وی با بیان برخی اقدامات این دبیرخانه افزود: در راستای تدوین برنامه عملیاتی پایش و ارزیابی برچسب‌گذاری و نشانگرهای تغذیه‌ای از جمله اقدامات این دبیرخانه بوده است.

کاظم‌زاده با اشاره به رونمایی کتاب نشانگرهای تغذیه‌ای در همایش معاونین غذا و دارو کشورو افتتاح کمپین آموزش همگانی نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای را از دیگر اقدامات دانست و گفت: تهیه و انتشار هفت عنوان پوستر و نیز کتابچه با مفاهیم نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای نیز از جمله اقدامات است.

وی با اشاره به برگزاری همایش کشوری برچسب‌گذاری  و نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای در آبان ماه سال گذشته، تصریح کرد:در این زمینه با دانشگاه‌های کشور مبنی بر جمع‎آوری، نظارت، پیشنهادات و مشکلات فنی و عملی در مورد برچسب‌گذاری در راستای رسیدن به راهکار مناسب و جلب مشارکت معاونت‌های غذا و دارو سراسر کشورمکاتبه شده است.

مدیر نظارت بر غذا و محصولات آرایشی بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان این روز را فرصتی برای کنار هم بودن مدیران عامل، مسئولان فنی و مدیران دانشگاه ومتولیان حوزه تولیدغذا دانست و اظهار داشت: این جمع صمیمانه نشان دهنده دلسوزی و احساس مسئولیت جمعی از افراد نسبت به موضوع غذا است که دغدغه غذای مردم را دارند.

لازم به ذکر است که در حاشیه این همایش از مدعوین با غذاهای سالم پذیرایی و از برترینهای فعال در حوزه تولید و نظارت بر مواد غذایی تجلیل به عمل آمد .


بدون غذای سالم جامعه ی سالم دور از انتظار است / انسان های زیادی در جهان از گرسنگی رنج می بردن
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار