لازمه اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر، مهارت نحوه بیان آن است چرا که این فریضه هیچ‌گاه با اعمال محدودیت عملی نخواهد شد.
کد خبر: ۳۰۹۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳ 10 October 2016
مدیرکل مراکز تولیدی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور گفت: لازمه اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر، مهارت نحوه بیان آن است چرا که این فریضه هیچ‌گاه با اعمال محدودیت عملی نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، دکتر رضا بازرگان در همایش رؤسا و اعضای ستادها و شوراهای امر به معروف و نهی از منکر دستگاه‌های اجرایی در همدان، استانداردسازی رفتار، تولید، خدمات و فرهنگ تذکر و تشکر در نظام اداری را مهمترین فاکتور برای اعمال این فریضه دانست و افزود: امر به معروف و نهی از منکر با آموزش و ارائه مهارت به افراد خاص امکان‌پذیر خواهد بود.

وی نحوه رفتار کارکنان ادارات با مردم را از جمله عوامل تاثیرگذار در موفقیت نظام اداری در تحقق این فریضه دانست و تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی با به حداکثر رساندن منافع، کمینه کردن هزینه‌ها و با نهادینه کردن فرهنگ صحیح تذکر و تشکر می‌توانند در حاکم شدن این فریضه در محل ادارات تاثیرگذار باشند.

امر به معروف با زبان روز محقق می‌شود نه زبان زور

بازرگان با تأکید بر اینکه امر به معروف با زبان روز محقق می‌شود نه زبان زور، عنوان کرد: صرفا با برگزاری این همایش‌ها، نشست‌ها و سخنرانی‌ها نمی‌توان این مهم را در جامعه حاکم کرد چرا که به عینه باید معجزه امر به معروف را در دستگاه‌های اجرایی دید.

وی از تصویب قانون جدید حاکم کردن این فریضه در جامعه خبر داد و گفت: این قانون جدیدالتصویب در قالب 24 ماده و 21 دستورالعمل اجرایی خواهد شد.

وی از آمادگی کامل دولت برای اجرای این مصوبه خبر داد و خاطرنشان کرد: 4 هزار نفر نیروی آموزش‌دیده در کشور برای محقق کردن این مهم در ستاد امر به معروف و نهی از منکر استخدام خواهد شد.

امر به معروف یک هنر است و از ساحت هر کسی ساخته نیست

مدیرکل مراکز تولیدی ستاد امر به معروف و نهری از منکر کشور با تأکید بر اینکه امر به معروف یک هنر است و از ساحت هر کسی ساخته نیست، ادامه داد: بر همین اساس خداوند هنرمندترین مخلوقات خود یعنی  امام حسین(ع) را برای اجرای این امر موظف کرده بود.

وی تصریح کرد: گرچه برپایی امر به معروف و نهی از منکر سهل به نظر می‌رسد اما واقعیت این است که حاکم کردن آن در جامعه کار مشکلی بوده و تنها از پس افراد خاصی که دارای مهارت در این زمینه هستند، برمی‌آید.

وی با اشاره به اینکه افراد آمر به معروف باید دارای مهارت تفکر انتقادی باشند، خاطرنشان کرد: انتقاد خوب باید تبدیل به ارتباط خوب شود نه اینکه به انتقام منتهی باشد.

قطب‌نمای امر به معروف و نهی از منکر هرگز از ادب دور نمی‌شود

بازرگان با بیان اینکه قطب‌نمای امر به معروف و نهی از منکر هرگز از ادب دور نمی‌شود، افزود: نباید برخی تصور کنند که چون قانونی در این زمینه تصویب شده است، باید درست‌گویی را با درشت‌گویی جایگزین کنند.

وی تأکید کرد: امر به معروف باید از ساحت تحسس صورت گیرد و در صورتی‌که از منظر تجسس باشد به طور قطع تاثیر سوء خواهد داشت.

امروزه جواب تذکر در جامعه توبیخ است نه تشکر

بازرگان با بیان اینکه متأسفانه امروزه جواب تذکر در جامعه توبیخ است نه تشکر چرا که از منظر درستی تذکر داده نمی‌شود، عنوان کرد: امروزه در قراردادهای اجتماعی بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا امر به معروف و نهی از منکر مشهود است.

وی با اشاره به اینکه در صورتی‌که مدیری متشرع هم نباشد خرد حکم می‌کند در جهت ارتقاء دستگاه، توجه ویژه‌ای به امر به معروف داشته باشد، اظهار کرد: امر به معروف هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهد مطالبات اشخاص زیرزمینی باشد چرا که در چهارچوب منطق عمل می‌کند.

بازرگان در پایان تشخیص زمان امر به معروف، تفکیک بین خطا و خطاکار و صفت ندادن به شخص خطاکار، انجام این فریضه از زبان تکریم، تذکر دادن، تکراری نکردن، تدریج در انجام این رسالت، تاب‌آوری و تحمل و تشکر را از مهمترین فاکتورها برای فرد آمر دانست و گفت: خوش‌اخلاقی، خوش‌بینی و خستگی‌ناپذیری در انجام مسئولیت از مهمترین شرایط لازم برای انجام امر به معروف و نهی از منکر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار