شوراهای شهر و روستا که در سال پایانی دور چهارم شکل‌گیری آن قرار دادیم، با هدف پیگیری مسائل و موضوعات شهرها و روستا و نظارت بر عملکرد مدیریت شهری تشکیل شدند.
کد خبر: ۲۹۲۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۸ 07 September 2016
شوراهای شهر و روستا که در سال پایانی دور چهارم شکل‌گیری آن قرار دادیم، با هدف پیگیری مسائل و موضوعات شهرها و روستا و نظارت بر عملکرد مدیریت شهری تشکیل شدند.

به گزارش ایسنا، اعضای شورای شهر و روستا با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شوند و طی دوران عضویت در شورا راه‌های مختلفی برای استمرار ارتباط با مردم را تجربه می‌کنند.

شورایاران یکی از حلقه‌های ارتباطی بین مردم و اعضای شورا هستند که در برخی شهرها از جمله تهران، مشهد و ... فعالیت مناسبی در جهت پیگیری امور شهر و مساعدت برای پیشبرد امور هر محله و منطقه داشته‌اند.

در شهر همدان شورایاری از دوره سوم شورا شکل گرفت و بر اساس آن معتمدین محلات به عنوان شورایار انتخاب و به اصطلاح به عنوان تریبون مردم معرفی شدند تا هم صدای مردم را به گوش مسئولان برسانند و هم در رصد مشکلات و مسائل مناطق و پیشبرد بهتر امور یاریگر مدیریت شهری باشند.

سال پایانی شورای چهارم روبه سپری شدن است و حالا وقت آن رسیده که نتیجه تعامل شورایاران و اعضای شورای اسلامی شهرهمدان به جمع‌بندی و ارزیابی برسد.

کمیسیون فرهنگی این هفته شورای شهر همدان با حضور شورایاران و در شرایطی برگزار شد که در رأی‌گیری اخیر اعضا، رئیس جدید شورا و رئیس کمیسیون‌های مختلف در موقعیت‌های جدید مستقر شده و آغاز به‌کار کرده‌اند.

در این جلسه شورایاران محلات با بیان نظرات خود روند سه ساله شورای چهارم را مورد نقد و بررسی قرار دادند.

مسعود کردلو، شورایار و سخنگوی مجمع معتمدین محلات در این جلسه اظهار کرد: برخی از اعضای شورای شهر همدان در زمان رأی‌گیری تعهد دادند جلسات شورا با حضور شورایاران برگزار شود اما تاکنون این اتفاق نیفتاده در حالیکه ما مایل هستیم امور شهر در روندی شفاف و صریح و در مقابل دیدگان مردم و معتمدین آنها مورد پیگیری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه طی سه سال از شورای چهارم بدعهدی دیده‌ایم، گفت: مطرح شدن شورای اجتماعی محلات بسیار جای تأمل و بررسی دارد و باید دید اعضای شورای شهر با چه هدفی شورایاری محلات را محذوف کرده و شورای اجتماعی را جایگزین آن خواهند کرد؟ آیا واقعا شورایاری جایگاه و صلاحیت قانونی ندارد اما شورای اجتماعی محلات دارد؟

این عضو مجمع معتمدین محلات در ادامه با اشاره به روند دریافت مصوبه مشاور فرهنگی در کمیسیون بیان کرد: دوران سیاسی‌بازی برای کسب رأی مردم به پایان رسیده است و نباید اکنون که سال پایانی شورا فرا رسیده، گردهم آوردن شورایاران و دادن وعده‌های نو دستاویزی برای سوءاستفاده عده‌ای در جلب رأی مردم باشد.

وی ادامه داد: در این شهر ادعای کلانشهری داریم اما اقداماتی در حد یک محله هم نداریم در حالیکه می‌شد با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و پتانسیل موجود و همراهی شورایاران کارهای بزرگتر و بهتری انجام داد.

کردلو تصریح کرد: شورایاران هیچ وقت هیچ حقوق و امتیازی دریافت نکرده و نمی‌کنند و اگر کسی در این بین به دنبال کسب امتیازات بوده باشد او را حذف کرده‌ایم.

ماشین‌سازی نکنیم، ماشین سابق را به حرکت درآوریم

شعبانی، دیگر شورایار حاضر در این جلسه تبیین کرد: به دو علت اقبال مثبتی به تشکیل شورای اجتماعی محلات نداریم؛ نخست آن که شورای اجتماعی محلات، شورایاران را از مشارکت در امور محله و منطقه و تصمیم‌سازی‌ها دور کرده و به شهردار ناحیه واگذار می‌کند در حالیکه شهرداران نواحی هم بدون اذن مدیریت مناطق تصمیم‌گیری ندارند و این یعنی حذف وجهه مردمی شورا.

وی افزود: اعضای شورای اجتماعی محلات به طور دائم در حال تغییر هستند و نمی‌توان آنها را جایگزین شورایاران که معتمد و ساکن در محله هستند، کرد در حالیکه شورایاری به روال قبل هیچ هزینه و زحمت مضاعفی ندارد بنابراین لزومی ندارد ماشین‌سازی کنیم همان ماشین سابق را به حرکت درآوریم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار