اجرای پارک 48 هکتاری علاوه بر ایجاد فضایی مفرح برای شهروندان، یک فرصت برای رونق گردشگری در استان نیز به وجود خواهد آورد و همدان را از 20 سال بلاتکلیفی نجات می‌دهد.
کد خبر: ۲۷۷۸۸۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۵ 14 August 2016
اجرای پارک 48 هکتاری علاوه بر ایجاد فضایی مفرح برای شهروندان، یک فرصت برای رونق گردشگری در استان نیز به وجود خواهد آورد و همدان را از 20 سال بلاتکلیفی نجات می‌دهد.

به گزارش فارس، حدود 20 سال است که طرحی به نام پارک 48 هکتاری در یکی از بهترین مناطق شهری همدان بلاتکلیف باقی مانده است. طرحی که باید تا به امروز اجرایی می‌شد اما به دلیل اعتبار کلانی که برای تملک املاک واقع در این منطقه وجود دارد، محقق نشده است.

این مسئله باعث شده تا مردم شهر نیز چه افرادی که در این منطقه ملکی دارند و یا شهروندان معمولی بلاتکلیف بمانند و ندانند چه آینده‌ای در انتظار این مناطق بکر وجود دارد.

همین بلاتکلیفی این ذهنیت را به دنبال دارد که ایجاد این طرح از ابتدا نیز نادرست بود و نباید چنین اتفاقی می‌افتاد، به همین دلیل برخی از اعضای شورای شهر خواستار توقف ادامه این طرح و در نتیجه تملک زمین‌هایی در مناطق دیگر شهری شدند؛ اتفاقی که هرچند در نقاط دیگر شهر لازم و ضروری است اما الزام آن توقف اجرای طرح 48 هکتاری که می‌تواند فرصت تفریحی مناسبی برای شهروندان و گردشگران شود، نیست.

به عبارت دیگر توقف اجرای این طرح به افرادی که به شهرداری اعتماد کرده و املاک خود را برای احداث پارک به این ارگان واگذار کردند، ضرر خواهد رساند به طوری که می‌تواند باعث کاهش سرمایه اجتماعی شود و شهرداری نتواند به آسانی اعتماد مردم را برای اجرای طرح‌های خود همراه کند.

البته پیشنهاداتی که برای تعدیل پاک 48 هکتاری مطرح می‌شود همچنان در حد ایده باقی مانده و نتوانسته طرفداران زیادی پیدا کند و برخی از اعضای شورای شهر نیز همچون رئیس شورای شهر همدان بر اجرای این طرح تأکید دارند و اعتقاد دارند که این طرح اجرایی خواهد شد و در سایر نقاط شهری نیز فضاهای سبز جدید ایجاد خواهد شد. اعتقادی که معاون امور عمرانی استانداری همدان نیز به آن معتقد بوده و در اظهارنظرهای مختلف بر اجرای پارک 48 هکتاری تأکید کرده است.

 هرچند شاید بتوانیم برخی از استدلال‌ها را مبنی بر باقی ماندن باغات در پارک 48 هکتاری بپذیریم، اما واقعیت مسئله این است که با عنوان نام طرح برای این منطقه ارزش این املاک از بین رفته و برخی املاک خود را به شهرداری واگذار کرده و یا به نازل‌ترین قیمت آن را فروختند که با تغییر این طرح متضرر خواهند شد و این مسئله به دور از عدالت خواهد بود.

20 سال بلاتکلیفی پارک 48 هکتاری

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه پارک 48 هکتاری از 20 سال پیش ابتدا به عنوان پارک 90 هکتاری مطرح شد، اظهار کرد: پس از این با حذف برخی از قسمت‌های آن به 48 هکتار رسید.

حمیدرضا طبی‌مسرور با بیان اینکه در ابتدای کار تنها حدود هشت هکتار از این منطقه قابلیت تبدیل به پارک را داشت، افزود: بخش اعظمی از این قسمت باغ‌های شخصی مردم است که برخی از آنان حدود 200 سال قدمت دارند.

وی با بیان اینکه نام پارک برای این منطقه یک تفکر اشتباه بود، تصریح کرد: زمینی که بدون درخت است و گیاهی در آن وجود ندارد، را به پارک تبدیل کنیم، یک حرکت پسندیده‌ای است اما اگر یک باغ 100 یا 200 ساله نام پارک بگیرد نه تنها به ایجاد فضای سبزی بیشتر کمک نکرده بلکه باعث نابودی آن باغ می‌شود و انگیزه نگهداری برای مالکان از بین می‌رود و ملک رها می‌شود.

عضو شورای شهر همدان با اشاره به اینکه مردم 20 سال است که  بلاتکلیف ماندند، ادامه داد: شهرداری توان تملک این باغات را ندارد و به گفته شهرداری تنها حدود 20 هکتار از این بخش تملک شده است.

وی با بیان اینکه برای 10 سال آینده شهرداری همچنان باید به تملک زمین در این منطقه بپردازد، خاطرنشان کرد: باید درختان گردوی 100 تا 200 ساله را بخشکانیم و با صاف کردن زمین‌ها در آن چمن بکاریم و کارگری نیز برای آبیاری آنان قرار دهیم.

طبی‌مسرور با اشاره به اینکه همت عمومی در شورا رخ نداده و روی این مسئله‌ اتفاق نظر وجود ندارد، گفت: بنده و تنی چند از اعضا اعتقاد داریم که ادامه پارک حذف شود و زمین‌های هکتاری در مناطق مختلف شهری تملک و به پارک تبدیل شود.

در منطقه پارک 48 هکتاری فضای سبز به اندازه کافی وجود دارد

وی با تأکید بر اینکه این چه اصراری است که در یک منطقه که سراسر فضای سبز است، پارک ایجاد شود، اظهار کرد: به نظر من نیازی نیست در این منطقه فضای سبز جدید ایجاد شود و به اندازه کافی وجود دارد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه ایجاد تغییر پارک 48 هکتاری تصمیم کلانی است و ممکن است به مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی نیاز داشته باشد، افزود: نمی‌توان کار اشتباه را ادامه داد و املاکی که تملک شده با شرایط روز بوده و قابلیت بازگشت ندارد.

وی با اشاره به اینکه ما باید مانع امور اشتباه شویم، تصریح کرد: مناطقی که توسط شهرداری تملک شده به پارک تبدیل می‌شود البته نباید فراموش کرد سخنان ما تنها در حد پیشنهاد است و طرح پارک 48 هکتاری همچنان پابرجاست.

طبی‌مسرور با بیان اینکه امیدواریم در طرح تفصیلی جدید این طرح تغییر پیدا کند، ادامه داد: البته تغییر آن به این منظور نیست که این زمین‌ها به ساختمان‌های مسکونی بدل شود اما به عنوان کاربری باغ که از قبل بوده ابقا و قوانین مربوط به باغات در آن‌ها جاری شود.

وی با تأکید بر اینکه همه به دنبال پایداری شهرها هستند، خاطرنشان کرد: در دنیا شهرها به این سمت حرکت می‌کنند که انرژی مورد نیاز را خودشان تأمین کنند و ایجاد پارک 48 هکتاری بر خلاف این اصول است چراکه هزینه نگهداری بسیار زیادی دارد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه پارک 48 هکتاری هزینه جانبی بسیاری را به شهر تحمیل می‌کند، گفت: ایجاد پارک 48 هکتاری به سرانه فضای سبز اضافه نمی‌کند چرا که این فضاها جزء فضای سبز بوده و محسوب شدند.

پارک 48 هکتاری به قوت خود باقی است

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه پارک 48 هکتاری به قوت خود باقی خواهد ماند و تغییری در آن رخ نمی‎دهد، اظهار کرد: در حال حاضر سرانه فضای سبز شهری در همدان با کمبود مواجه است و باید به آن اضافه کرده و به دنبال کاهش آن نباشیم.

علی‌اکبر نظری با بیان اینکه برای تأمین منافع یک جمع، نباید منافع شهر را نادیده بگیریم، افزود: البته ما قبول داریم که در برخی از مناطق شهری با کمبود فضای شهری مواجه هستیم و تأکید داریم که شهرداری به این مناطق اضافه کند.

وی با اشاره به اینکه مصوب شده 25 هکتار در سال جاری از منطقه 48 هکتاری تملک شود که 11 هکتار آن سند خورده است، تصریح کرد: تا پایان سال نیز مابقی آنچه در نظر گرفته شده، تملک خواهد شد و در این صورت املاک زیادی باقی نخواهد ماند.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه 9 هکتار باقی خواهد ماند که در سال آینده انجام خواهد شد، ادامه داد: امروز سعی کردیم خلأ پارک‌های هکتاری در سایر نقاط شهر که باید در گذشته در نظر گرفته می‌شد، را جبران کنیم.

تملک پارک 48 هکتاری ادامه دارد

وی با بیان اینکه با ادامه روند فعلی تا سال آینده باید 48 هکتاری تملک و پارک اجرا شود، خاطرنشان کرد: هرچه زودتر این تملک انجام شود مردم از بلاتکلیفی بیرون خواهند آمد.

نظری با اشاره به اینکه برخی از زمین‌ها را شهرداری به صورت تهاتر تملک کرده است، گفت: شهرداری در سال جاری برای خرید باغات به صورت نقدی معامله کرده اما بخش عمده آن به صورت تهاتر انجام شده است.

در حال حاضر پارک 48 هکتاری بر قوت خود باقی است و مردم انتظار دارند که این طرح اجرا شده و فضایی مناسب برای شهروندان و گردشگران ایجاد کند.

بدون تردید با اجرای این طرح یک منطقه تفریحی توریستی چون مجتمع گردشگری عباس آباد به مجموعه شهری اضافه می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار