استان همدان به‌عنوان یکی از استان‌های معین کشور مجوز نشر کتاب صادر می‌کند که این اقدام علاوه بر سرعت دهی به توسعه فرهنگی استان، گامی بزرگ درزمینهٔ رونق چاپ و نشر کتاب محسوب می‌شود.
کد خبر: ۲۷۷۴۶۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸ 14 August 2016
 استان همدان به‌عنوان یکی از استان‌های معین کشور مجوز نشر کتاب صادر می‌کند که این اقدام علاوه بر سرعت دهی به توسعه فرهنگی استان، گامی بزرگ درزمینهٔ رونق چاپ و نشر کتاب محسوب می‌شود.

به گزارش، نشر به پخش ادبیات، موسیقی یا اطلاعات گفته می‌شود که در بعضی موارد ممکن است پدیدآورندگان خودشان ناشر اثر خود باشد به این معنا که همان کسی که محتوا ایجاد کرده، رسانه لازم برای پخش محتوا را نیز فراهم کند.

این اصطلاح از زمان گذشته به توزیع آثار چاپی مثل کتاب و روزنامه اطلاق می‌شد اما با بروز سیستم‌های اطلاعات دیجیتال و اینترنت هدف نشر گسترده شده و منابع الکترونیک مانند نسخه‌های الکترونیک کتاب‌ها و مجلات و همچنین میکروپابلیشینگ، وبگاه‌ها، وبلاگ‌ها و نشر بازی‌های ویدئویی را نیز در برمی‌گیرد.

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هر کتاب برای انتشار باید درخواست مجوز داشته باشد و مؤلف یا باید از طریق ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها اقدام کرده و یا شخصاً اثر خود را برای بررسی به تهران ارسال کند.

صدور مجوز برای یک اثر تنها در دست تهران بود

درگذشته صدور مجوز برای یک اثر تنها در دست تهران بود اما بر اساس مصوبه مربوط به سال ١٣٦٧ شورای عالی انقلاب فرهنگی و مصوبه اصلاحی مربوط به سال ١٣٨٩ این شورا، هیئت نظارت شکل گرفت و بررسی صدور مجوز در استان‌ها مطرح شد که با اقدام معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص صدور مجوز چاپ و نشر کتاب این کار برای استان‌ها هموارشده است.

به گفته ناشران پیش‌ازاین صدور مجوز  نشر برای یک کتاب با سختی‌های فراوان همراه بود چراکه دریافت مجوز نشر برای برخی کتاب‌ها ماه‌ها و حتی سال‌ها زمان نیاز داشت اما با ارائه این خدمت در همدان این مشکلات تا حدودی حل خواهد شد.

در کشور ۱۲ هزار ناشر فعالیت می‌کنند که این تعداد در استان همدان ۸۹ ناشر است و از ابتدای سال جاری تاکنون توانسته‌اند ۴۲ عنوان کتاب را چاپ کنند.

در همین زمینه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه صدور مجوز چاپ کتاب ابتدا فقط در تهران متمرکز بود و در سال‌های اخیر به ۵ استان کشور نیز مجوز داده شد، گفت: در مرحله دوم از این طرح، ۵ استان دیگر به این آمار اضافه شد که پس از بررسی صلاحیت‌ها و ظرفیت‌های موجود، اسفندماه سال گذشته این درخواست برای همدان پذیرفته شد.

زیرساخت‌های چاپی همدان در غرب کشور نمونه است

فاضل عبادی همدان را به‌عنوان استانی که ناشران و نویسندگان خوبی دارد، معرفی کرد و گفت: زیرساخت‌های چاپی همدان در غرب کشور نمونه و آمار نشر کتاب در استان قابل‌توجه است.

وی ادامه داد:  ۸۵ ناشر در استان همدان وجود داردکه اکثر آن‌ها فعال هستند و سالانه بیش از ۴۰۰ عنوان کتاب در همدان منتشر می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان عنوان کرد: نیاز به تسریع در صدور مجوزهای نشر، سال‌ها دغدغه بسیاری از ناشران بود که ازاین‌رو همدان برای صدور مجوز اعلام آمادگی کرد و خوشبختانه از سوی تهران تأییدیه آن را دریافت کرد.

عبادی بابیان اینکه آمار نشر کتاب در استان قابل‌توجه است و تاکنون در چاپ کتاب موفق بوده‌ایم، افزود: همدان ازنظر دارا بودن زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی، جزو استان‌های برجسته کشور است.

سال ۹۴ مجوز انتشار۴۰۰ عنوان کتاب در همدان صادر شد

 معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز بابیان اینکه در سال ۹۴ مجوز انتشار۴۰۰ عنوان کتاب در همدان صادر شد، عنوان کرد: نیمی از این تعداد به چاپ اول و نیمی دیگر به چاپ دوم رسیده‌اند.

مجید فروتن تأکید کرد: در سال ۹۴ مجوز چاپ و انتشار ۴۰۰ عنوان کتاب درزمینهٔ های کلیات، علوم پایه، درسی  و کمک‌درسی، ادبیات، تاریخ، جغرافیا دین و فلسفه صادرشده است.

وی از تشکیل کمیته نظارت عالی نشر در استان همدان خبر داد و گفت: هدف از این اقدام تسریع کار صدور مجوز و جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه ناشران استان برای چاپ و انتشار کتاب است.

یکی از ناشران استان همدان عباس رسولی شریف و مدیرمسئول انتشارات «برکت کوثر» همدان است که کار خود را به‌صورت غیررسمی از سال ۱۳۶۴ با انتشار کتاب «بچه‌ها جهاد» شروع و از سال ۱۳۸۲ توانست با گرفتن مجوز کار رسمی خود را در حوزه کتب دینی، مذهبی ادامه دهد.

وجود قانون‌های دست‌وپا گیر و اعمال سلیقه در مجوز دادن به کتاب‌ها

مدیرمسئول انتشارات «برکت کوثر» در گفتگو با مهر با ابراز گلایه از کندی روند مجوز دادن به کتاب‌ها یا قانون‌های دست‌وپا گیر و اعمال سلیقه در مجوز دادن به کتاب‌ها گفت: صدور مجوز نشر در همدان کار بسیار مهم و ارزشمندی بوده که تا حدودی به این مشکلات خاتمه داده است.

رسولی شریف افزود: درگذشته برای گرفتن مجوز نشر، مؤلف به تهران مراجعه می‌کرد و گاهی ۶ ماه تا یک سال مجوز داده نمی‌شد اما با صدور مجوز نشر کتاب در استان همدان مؤلف می‌تواند بدون دغدغه کار خود را ادامه دهد.

رسولی شریف که ۳۰ سال است در این حوزه به‌صورت تخصصی کار می‌کند و تاکنون ۱۸۰ عنوان کتاب در انتشارات وی منتشرشده، افزود: برای من افتخار است که همدان یکی از ۵ استانی است که توانسته با دریافت مجوز نشر کتاب، موجب پیشرفت چاپ و نشر کتاب در این منطقه شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار