کمبود نقدینگی و رکود مهمترین چالش صنایع تبدیلی است/ بیش از 90 درصد واحدهای صنعتی استان در زمره صنایع کوچک است
کد خبر: ۲۷۷۱۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰ 13 August 2016
مدیرصنایع تبدیلی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه کمبود نقدینگی و رکود مهمترین چالش صنایع تبدیلی است، گفت: در سال 95 هیچ‌یک از واحدهای صنایع‌تبدیلی استان تعطیل نشده است.

به گزارش ایسنا، محمدرضا شهسواری با اشاره به بررسی مشکلات واحدهای تولیدی در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان همدان، اظهار کرد: 42 واحد تولیدی بخش کشاورزی که از سالهای گذشته تعطیل و نیمه‌فعال بودند، در ستاد تسهیل استان بررسی شده است.

وی مهمترین چالش صنایع تبدیلی را کمبود نقدینگی و رکود حاکم بربازار دانست و تصریح کرد: کمبود نقدینگی و رکود حاکم بر بازار باعث شده فعالیت واحدهای تولیدی به طور چشمگیری کاهش یابد.

وی افزود: بیشتر این واحدها با استفاده از تسهیلات بانکی سرمایه‌گذاری کرده‌اند که درحال حاضر اقساط آنها سررسید شده و فشار مضاعفی بر این واحدها وارد شده است.

شهسواری با تأکید بر اینکه تحریم‌ها باعث شده بازارهای صادراتی ما با مشکل مواجه شود، عنوان کرد: بحران‌های خارجی و تحریم باعث شده بازارهای صادراتی با مشکل مواجه شوند و صادرات استان به طور چشمگیری کاهش یابد که امیدواریم در آینده با توافقات صورت گرفته صادرات نیز رونق بگیرد.

بیش از 90 درصد واحدهای صنعتی استان در زمره صنایع کوچک است

مدیرصنایع تبدیلی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه بر اساس ادبیات صنعتی کشور و تعاریف ارائه شده از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت صنایع کوچک به واحدهای صنعتی با اشتغال کمتر از ۵۰ نفر گفته می‌شود، اظهارکرد: به این ترتیب بیش از 90 درصد از واحدهای صنعتی کشور را صنایع کوچک تشکیل می‌دهند که در استان همدان نیز به تبع کشور بیشتر واحدهای صنعتی در زمره صنایع کوچک طبقه‌بندی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بخش اعظم صنایع کوچک استان همدان را واحدهای صنایع تبدیلی کشاورزی تشکیل می‌دهند،افزود: این واحدها متناسب با پتانسیل‌ها و توانمندی‌های کشاورزی و منطقه‌ای در نقاط مستعد احداث و راه‌اندازی شده‌اند.

وی با تأکید براهمیت صنایع کوچک تبدیلی کشاورزی  در اقتصاد مقاومتی، بیان کرد: ایجاد ارزش افزوده برای محصولات کشاورزی  و کمک به اقتصادی کردن فعالیتهای کشاورزی، کمک به کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و استفاده حداکثری از این محصولات از طریق فرآوری سریع آنها و ایجاد شرایط نگهداری مناسب، ایجاد بازارعمده و مطمئن برای محصولات کشاورزی و کاهش ریسک فعالیتهای کشاورزی و ایجاد اشتغال مولد در امتداد فعالیتهای کشاورزی و ایجاد شرایط مناسب برای صادرات محصولات کشاورزی به بازارهای بین المللی از مزایای صنایع کوچک تبدیلی است.

ظرفیت جذب بیش از 4 میلیون تن محصول خام کشاورزی درصنایع تبدیلی استان

شهسواری بیان کرد: در استان همدان مجموعا  ۳۹۶ واحد صنایع کوچک تبدیلی کشاورزی دارای پروانه بهره‌برداری هستند که ۲۳۰ واحد از سازمان جهاد کشاورزی و ۱۶۶ واحد از سازمان صنعت معدن و تجارت پروانه اخذ کرده‌اند که مجموعا ظرفیت جذب حدود 4 میلیون و200 هزار تن محصول خام کشاورزی را دارا هستند.

مدیرصنایع تبدیلی سازمان جهادکشاورزی استان خاطرنشان کرد: همچنین ۲۵۷ کارگاه کوچک در قالب مشاغل خانگی در سطح استان به فرآوری محصولات کشاورزی می‌پردازند.

وی واحدهای تولید فراورده های لبنی، واحدهای شستشو و بسته بندی کشمش، واحدهای تولید آرد، واحدهای تولید خوراک دام و طیور، تولید رب گوجه فرنگی ، کشتارگاه‌های دام و طیور، تولید محصولات کنسرو، واحدهای تولید انواع ترشی و شوری، واحد تولید قند از چغندر، یک واحد فراوری سیب زمینی، بسته‌بندی محصولات کشاورزی و واحد تولید محصولات گوشتی عمده‌ترین صنایع تبدیلی کشاورزی استان دانست.

شهسواری عنوان کرد: گرچه بخشی از این واحدها در سال‌های اخیر با مشکلاتی مواجه بوده و نتوانسته‌اند با ظرفیت کامل فعالیت کنند اما با توجه به نقش غیر قابل انکار آنها در ایجاد امنیت غذایی ، توجه به این نوع صنایع در اولویت سیاستهای حمایتی مسئولین استان بوده و تلاش‌های زیادی برای رفع موانع تولید در این واحدها صورت گرفته تا این واحدها بتوانند تاثیرات مثبت خود را در اقتصاد استان و در راستای اقتصاد مقاومتی به نحو مطلوب و شایسته ایفا کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار