برخی اماکن ورزشی همدان به بخش خصوصی در حالی واگذار شده که به نظر می‌رسد واگذاری این اماکن بیش از آنکه به سود ورزش استان باشد به ضرر ورزشکاران تمام می‌شود.
کد خبر: ۲۷۳۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۶ 07 August 2016
برخی اماکن ورزشی همدان به بخش خصوصی در حالی واگذار شده که به نظر می‌رسد واگذاری این اماکن بیش از آنکه به سود ورزش استان باشد به ضرر ورزشکاران تمام می‌شود.

به گزارش مهر، فراهم بودن زیرساخت‌های ورزشی یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث می‌شود یک جامعه به بحث ورزش روی بیاورد.

بر اساس استانداردهای جهانی حداقل حدود دو متر سرانه ورزشی برای ورزش‌هایی که نیازمند حرکت مداوم بوده، نیاز است تا با فقر سرانه ورزشی مواجه نباشیم و به حداقل‌های استانداردهای جهانی در این زمینه نزدیک شویم اما شاید برای شما جالب باشد که در بعضی از کشورهای توسعه‌یافته سرانه ورزشی به ۵ متر نیز می‌رسد.

واگذاری غیراصولی اماکن ورزشی به بخش خصوصی بر پیکره ورزش ضربه می زند

آنچه شاهد هستیم متأسفانه بسیاری از استان‌های کشور فاصله زیادی با این استاندارد دارند و تأسف بیشتر اینکه حداقل فضاهای ورزشی موجود نیز با واگذاری غیراصولی به بخش خصوصی ضربات جبران‌ناپذیری را بر پیکره ورزش کشور وارد کرده است که این ضربات به‌طورقطع در سال‌های آینده نمود بیشتری پیدا خواهد کرد.

پس از تصویب طرح واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی در مجلس شورای اسلامی برای کسب درآمدزایی از طریق ماده ۸۸ بسیاری از اماکن ورزشی ما به بخش خصوصی واگذار شدند.

اگر نگاهی به کشورهایی نظیر کره جنوبی، چین و ژاپن که در المپیک و بازی‌های آسیای بیشترین کسب مدال را دارند بیندازیم در این کشورها  ایجاد دهکده‌های المپیک در مناطق مختلف شهری و استفاده کاملاً رایگان آن توسط مستعدین ورزشی باعث رشد ورزش این کشورها شده است.

واگذار کردن اماکن ورزشی به بخش خصوصی باعث ورود افراد غیرورزشی به ورزش شد

اما متأسفانه بحث خصوصی‌سازی اماکن ورزشی در ایران تنها به‌صرف درآمدزایی بوده و این بخش کمک شایانی به ورزش نکرده و حتی صدماتی را نیز به آن وارد کرده است.

واگذار کردن سالن‌ها و اماکن ورزشی باعث ورود افراد غیرورزشی که هیچ تخصص خاصی در این زمینه ندارند به ورزش شده و تنها به فکر مسائل مالی خود هستند و همین موضوع طیف ورزشکاران را مورد آسیب قرار داده است.

مشکلات دیگر واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی گرفتن قیمت‌های بسیار بالا و دلخواه برای اجاره دادن سالن‌ها است و حتی بازارهای سیاهی که سانس‌ها را در ساعت‌های مختلف و با قیمت‌های متنوع واگذار می‌کنند.

همچنین برای سالن‌های ورزشی ساعت کار مشخصی از ساعت ۶ صبح تا ۲۳ و ۳۰ دقیقه شب تعیین‌شده اما این افراد برای منافع بیشتر سالن‌ها را تا پاسی از شب اجاره می‌دهند که باعث آزار مردمی که در حوالی این سالن‌ها زندگی می‌کنند شده است.

به نظر می‌رسد ورزش هم باید نظیر بخش آموزش و درمان تحت حمایت دولت باشد. به‌واقع بسیاری از مردم به ویژه جوانان و نوجوانان توان استفاده از زیرساخت‌های ورزشی را ندارند، هزینه استفاده از یک سالن ورزشی در همدان از ۵۰ تا ۱۵۰ هزار تومان متغیر است که افراد حاشیه‌نشین شهر که از توان مالی ضعیفی برخوردار هستند نمی‌توانند از این فضاها استفاده کنند.

هیچ تخلفی در واگذاری اماکن ورزشی همدان به بخش خصوصی صورت نگرفته است

معاون توسعه ورزش قهرمانی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به واگذاری اماکن ورزشی استان همدان به بخش خصوصی اظهار داشت: در استان همدان ما تعداد ۲۹۸ فضای ورزشی مانند سالن‌های ورزشی، زمین فوتبال و استخر داریم که از این تعداد تنها یک‌صد فضای ورزشی ما قابلیت واگذاری را دارند و بقیه یا در اختیار روستاها و دهیاری‌ها هستند و یا شرایط واگذاری را ندارند.

علی ضمیری کامل افزود: در سال ۹۵ طبق مزایده‌ای که برگزار کردیم تا به امروز از این یک‌صد فضای ورزشی ۶۴ فضا واگذارشده‌اند و مابقی نیز در آخرین مزایده‌ای که در ۲۷ خرداد برگزار خواهد شد از طریق مزایده واگذار خواهند شد.

وی ادامه داد: همچنین سیاست اصلی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان در این واگذاری‌ها این بوده که کمتر فضاها به اشخاص حقیقی واگذار شود و بیشتر فضاهای ما در اختیار هیئت‌های ورزشی استان قرار بگیرد و تنها در همدان ۱۰ فضا شامل استخرها و هتل‌هایی که داشتیم به افراد حقیقی واگذارشده است.

وی بابیان اینکه در واگذاری اماکن ورزشی به هیئت‌های ورزشی استان کوچک‌ترین تخلفی صورت نگرفته است، گفت: در بخش واگذاری اماکن ورزشی استان طبق کمیسیون ماده ۸۸ در روز باز کردن پاکت‌های مزایده نمایندگانی از حراست، بازرسی و دیوان محاسبات نیز حضور داشتند و هیئت‌های ورزشی استان باید انصاف را رعایت کنند ما درزمینهٔ پاک بودن مزایده‌ها حاضریم اطلاعات را در اختیار هر ارگانی قرار دهیم.

معاون توسعه ورزش قهرمانی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان خاطرنشان کرد: در بحث واگذاری دو سالن ابن‌سینا و حجاب همدان که با حاشیه‌هایی همراه بود. در سالن ابن‌سینا که دو هیئت هاکی و هندبال خواستار آن بودند حاضریم پاکت‌های هر دو هیئت را نشان دهیم که پیشنهاد هیئت هاکی بیشتر بوده همچنین در سالن حجاب نیز هیئت اسکواش استان موفق شد با پیشنهاد بهتر از هیئت بدمینتون برنده شود و نباید هیئت‌های هندبال و بدمینتون علیه اداره کل ورزش و جوانان موضع بگیرند و مصاحبه جنجالی انجام داده و به دور از انصاف عمل کنند.

۷۰۰ میلیون تومان درآمد واگذاری اماکن ورزشی همدان در سال گذشته بوده است

ضمیری بابیان اینکه سالن‌های ورزشی ما نمی‌تواند نیاز تمام هیئت‌های ورزشی استان را فراهم کند، بیان کرد: هیئت‌هایی که اماکن ورزشی را می‌گیرند موظف کرده‌ایم به هیئت‌هایی که فضا در اختیار ندارند یک بخش به‌طور کاملاً رایگان و بخشی هم با ۶۰ درصد تخفیف اختصاص بدهند تا عدالت در این زمینه نیز رعایت شود.

وی ادامه داد: به‌عنوان نمونه هیئت هندبال که نتوانست به‌طور قانونی سالن بگیرد در سالن ابن‌سینا ۱۰ جلسه رایگان برای این هیئت مصوب کرده‌ایم، همچنین برای هیئت بدمینتون نیز که بازنده مزایده سالن حجاب همدان بود ۱۱ جلسه رایگان در نظر گرفته‌ایم همچنین به قهرمان این رشته امیر جباری نیز هر زمان نیاز داشته باشد در سالن‌های شهر فضای تمرینی خواهیم داد.

معاون توسعه ورزش قهرمانی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان یادآور شد: در سال ۹۴ درآمد ما از واگذاری فضاهای ورزشی استان همدان ۷۰۰ میلیون تومان بوده که اگر این مبلغ را با سایر استان‌های کشور مقایسه کنید به تبع درآمد آن‌ها از همدان بیشتر بوده چون با رقم‌های بسیار بیشتری فضاهای ورزشی موجود خود را واگذار کرده‌اند و وقتی هم فضا در اختیار عموم قرار بگیرد بخش خصوصی مبلغ بیشتری دریافت می‌کند و این موضوع به ورزش یک استان ضربه خواهد زد همچنین ما بیشتر فضاهای خود را در اختیار هیئت‌های ورزشی استان قرار داده‌ایم اما سایر استان‌ها به اشخاص حقیقی بیشتر واگذار کرده‌اند.

وی بابیان اینکه ما در بخش نرخ‌گذاری مکان‌های ورزشی در سال ۹۵ در همدان کمترین افزایش را داشته‌ایم، گفت: نرخ بیش از ۶۰ درصد از مکان‌های ورزشی ما در سال ۹۵ هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته و صفر بوده‌اند و مابقی با افزایش ۱۰ تا پنج درصد روبه‌رو بوده‌ که این موضوع با اعتراض هیئت‌های ورزشی استان همدان مواجه شده اما ما در مقابل اعتراض‌ها و افزایش بیشتر قیمت مقاومت کرده‌ایم تا به ورزش استان صدمه‌ای وارد نشود و اقشار بیشتری از جامعه بتوانند از فضاهای موجود استفاده کنند.

ضمیری عنوان کرد: مکان‌های ورزشی ما هزینه نگه‌داری بسیار بالایی دارد انشعابات آب، برق، گاز و هزینه‌های پرسنلی از این جمله هستند اما با تمام این مسائل سیاست ما درآمدزایی برای اشخاص نبوده و ما سعی کرده‌ایم به شکلی این واگذاری‌ها انجام شود که افراد جامعه بتوانند از آن راحت‌تر استفاده کنند.

وی افزود: واگذاری‌ها طبق قانون صورت گرفته و به‌هیچ‌وجه رابطه‌ها وارد مسئله واگذاری نشده است تنها در بخش استخرها که هزینه بسیار بالای نگه‌داری دارد ما مجبور به واگذاری به اشخاص حقیقی شدیم وگرنه بقیه فضاها سعی کرده‌ایم به هیئت‌های استان واگذار شود.

۷۵ پروژه نیمه‌تمام ورزشی در استان همدان وجود دارد

معاون توسعه ورزش قهرمانی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان با اشاره به سرانه ورزشی استان همدان بیان کرد: سرانه ورزشی استان همدان در حال حاضر ۷۰ سانتی‌متر است که تقریباً جزو استان‌های خوب و بالا هستیم اما ما در حال حاضر ۷۴ پروژه ورزشی نیمه‌کاره داریم که بیش از ۷۵ میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه‌ها لازم است و اگر این پروژه‌ها به اتمام برسد سرانه ورزش استان همدان به یک متر و پنج سانتی‌متر که نرمال است خواهد رسید.

وی گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری به گسترش ورزش ما هیئت‌های ورزشی استان را موظف کرده‌ایم تا اماکن ورزشی را از ۶ صبح تا ۸ صبح به هر شخصی که اعلام آمادگی کند بدون دریافت حتی یک ریال به‌صورت رایگان بدهند و این موضوع محدودیت سنی ندارد و از نوجوانان تا سالمندان می‌توانند استفاده کنند و این سیاست خوشبختانه در همدان جاافتاده است.

ضمیری یادآور شد: در ساعات دیگر نیز طبق کمیته نرخ‌گذاری که برای سالن‌های ورزشی داشته‌ایم سعی کرده‌ایم کف قیمت‌ها را در نظر بگیریم.

وی بیان کرد: هیئت‌های ورزشی را موظف کرده‌ایم میزبانی‌ها و اردوهایی را در استان همدان برگزار کنند که ما هم در آن رشته‌ها پتانسیل و در رده‌های تیم ملی جایگاه داشته باشیم و رهاوردی برای استان داشته باشد چون ما درگذشته اردوهایی را داشتیم که به‌جز بار مالی که هنوز هم درگیر آن هستیم رهاوردی برای ورزش استان نداشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار