معاون امور فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: ایران در سال جاری میزبان پنجمین دوره رقابت های بین المللی قرآن دانش آموزان کشورهای اسلامی با حضور قاریان دانش آموز بیش از 70 کشور جهان است.
کد خبر: ۲۷۰۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵ 01 August 2016
 معاون امور فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: ایران در سال جاری میزبان پنجمین دوره رقابت های بین المللی قرآن دانش آموزان کشورهای اسلامی با حضور قاریان دانش آموز بیش از 70 کشور جهان است.

به گزارش تابناک همدان به نقل از ایرنا، حمیدرضا کفاش روز دوشنبه در آیین اختتامیه سی و چهارمین دوره رقابت های قرآن، عترت و نماز دانش آموزان دختر سراسر کشور در همدان افزود: رقابت های بین المللی قاریان دانش آموزی کشور پس از برگزاری چهار دوره سالیان زیادی متوقف شده بود و امسال پنجمین دوره آن برگزار می شود.

وی ادامه داد: نخبگان قرآنی کشور قادر به رقابت با نخبگان قرآنی دیگر کشورها هستند و برگزاری رقابت های بین المللی فرصت مناسبی برای درخشش جوانان این مرز و بوم در عرصه بین المللی است.

وی اضافه کرد: هر قدر این رقابت ها در وزارت آموزش و پرورش تقویت شود افراد بیشتری از نسل جدید برای معرفی در جهان اسلام شناسایی می شوند لذا برگزاری این رقابت ها در ظهور و بروز قاریان برجسته ایرانی در فضایی که برخی از کج فهمان مدعی قرآن شده اند بسیار موثر است.

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین از برگزاری رقابت های قرآن فرهنگیان کشور برای نخستین بار در سال جاری در رشته های قرائت، ترتیل و حفظ قرآن کریم خبر داد و گفت: این رقابت ها در شهریور ماه امسال در شهر مشهد مقدس برگزار می شود.

کفاش بر معرفی دختران نخبه قرآنی به جامعه تاکید کرد و گفت: اگر حجاب، رفتار و کردار و منش دخترانی که در جوانی حافظ یا قاری قرآن هستند به جامعه شناسانده شود الگوهای پوشالی کنار می روند و آسیب های اجتماعی کاهش می یابد.

معاون امور فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در دولت تدبیر و امید اقدام های انجام شده در حوزه قرآن و عترت و نماز حفظ شده و حرکت های جدیدی به آن اضافه شده است چرا که قرآن چتر بزرگ جامعه و عامل وحدت و یکپارچگی است و در صدر دیدگاه ها قرار دارد.

وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش، حوزه قرآن و عترت و نماز را در سطح مجموعه کتاب های دوره جدید توسعه داده است و هم اکنون آموزش عربی و معارف اسلامی و برخی کتب حوزه علوم انسانی مملو از آیات و آموزه های قرآنی است.

وی بر هماهنگی میان دروس برای توسعه فعالیت های قرآنی تاکید کرد و گفت: مسابقه های قرآنی در سطح مدارس و مناطق و استان ها تقویت شده و با هم افزایی دستگاه ها به یک المپیاد بزرگ کشوری تبدیل شده است.

کفاش اضافه کرد: به برکت وجود حضرت امام رضا(ع) مسابقه های قرآن دانش آموزان سراسر کشور همه ساله به صورت ثابت در استان خراسان رضوی برگزار می شود و امسال استان همدان هم میزبان این رقابت ها بود و سال آینده میزبانی رقابت ها به استان اردبیل واگذار می شود.

کفاش تصریح کرد: امسال رقابت های تفسیر قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، انشاء و احکام نماز در دو بخش پسران و دختران در جوار حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد و این رقابت ها به یک حرکت مردمی تبدیل شده و استقبال مردم در حرم مطهر امام رضا (ع) از چهره های قرآنی بی نظیر بود.

وی از تدوین و جمع آوری مجموعه 60 هزار دقیقه ای از تلاوت تصویری قاریان جهان اسلام و 15 دوره ترتیل کامل تلاوت های مختلف اعم از تصویری و صوتی توسط کارشناسان وزارت آموزش و پرورش خبر داد و گفت: این مجموعه در یک بسته کامل به استان ها و دارالقرآن ها و مدارس قرآنی مناطق کشور تحویل داده شده است تا دانش آموزان علاقمند بتوانند سبک مورد علاقه خود را یافته و از این مجموعه استفاده کنند.

وی اضافه کرد: امسال وزارت آموزش و پرورش در نمایشگاه بین المللی قرآن با شعار فهم قرآن کریم درخشش خاصی داشت و بیشترین مقام و بالاترین امکانات به آموزش و پرورش تعلق گرفت.

کفاش اضافه کرد: علاوه بر حفظ و توسعه مدارس قرآنی، مراکز دارالقرآن هم در کنار این مدارس راه اندازی شد و هم اکنون 650 مرکز دارالقرآن در سطح کشور فعال است و در دوسال آینده تا سقف یک هزارو 421 مرکز برای پرورش استعدادهای قرآنی ممتاز افزایش می یابد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر حفظ موضوعی قرآن کریم که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است برای کسانی که توانایی حفظ کامل قرآن را ندارند در تمام پایه ها گنجانده شده و به بیش از یک میلیون مجموعه از این کتب توزیع شده است تا دانش آموز بعد از فارغ شدن از تحصیل بیش از 300 آیه از آیه های قرآن را همراه با ترجمه آن حفظ کرده باشند وبتواند آن را در زندگی خود به کار برند.

وی ادامه داد: انس با اهل بیت (ع) در کتاب های درسی گنجانده شده و در حوزه فوق برنامه، کتاب هایی در خصوص آشنایی دانش آموزان با سیره و سبک زندگی ائمه اطهار (ع) در شمارگان یک میلیونی تدوین شده و این اقدام با قوت ادامه می یابد.

وی از اعزام بیش از هشت هزار دانش آموز به همراه والدین خود به زیارت عتبات عالیات خبر داد و گفت: با توجه به حذف عمره دانش آموزی توسط آل سعود خائن اعزام دانش آموزان به عتبات عالیات انجام می شود.

در آیین اختتامیه سی و چهارمین دوره رقابت های قرآن،عترت و نماز دانش آموزان دختر سراسر کشور نشان این مسابقه ها به استان اردبیل به عنوان میزبان دوره بعدی این رقابت ها اهدا شد.

سی و چهارمین دوره مسابقه های قرآن، عترت و نماز دانش آموزان کشور با حضور 500 دانش آموز دختر در سه رشته قرائت، ترتیل و حفظ قرآن در همدان برگزار شد.

این رقابت ها از هشتم مرداد آغاز شد و امروز با حضور مسئولان استانی و معاونان وزارت آموزش و پرورش با معرفی نفرات برتر پایان یافت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار