معاون اجتماعی، فرهنگی و گردشگری شهرداری همدان با بیان اینکه مشارکت شهروندان در تهیه و اجرای طرح‌ها ضامن موفقیت آن‌هاست، بر تشکیل سمن مدیریت بحران در همدان تاکید کرد.
کد خبر: ۲۶۲۵۴۸
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰ 19 July 2016
 معاون اجتماعی، فرهنگی و گردشگری شهرداری همدان با بیان اینکه مشارکت شهروندان در تهیه و اجرای طرح‌ها ضامن موفقیت آن‌هاست، بر تشکیل سمن مدیریت بحران در همدان تاکید کرد.

به گزارش مهر، محمد قدیمی در کمیته ساماندهی سمن ها از تشکیل سمن مدیریت بحران خبر داد و گفت: با توجه به اینکه در این زمینه سمنی فعالیت نمی کند تشکیل آن امری لازم و ضروری در مباحث مدیریت بحران است.

معاون اجتماعی، فرهنگی و گردشگری شهرداری همدان ضرورت شناخت بحران و چگونگی اداره آن برای بقاء و حفظ امنیت شهر را امری حیاتی دانست و گفت: این موضوع توسط تصمیم گیران و با بهره گیری از مجموعه هایی که در اختیار آنهاست اجرا می شود اما یکی از راهکارها برای مدیریت بحران نیز استفاده از توان سمن ها است و باید سمن هایی در کنار مدیریت بحران ایفای نقش کنند.

وی با بیان اینکه حوادث طبیعی از موضوعاتی است که بیشتر شهرهای بزرگ جهان با آن دست به گریبان هستند، گفت: دانش مدیریت بحران با توجه به ماهیت غیر مترقبه بودن غالب حوادث طبیعی و لزوم اتخاذ سریع و صحیح تصمیم ها و اجرای عملیات به وجود آمده است.

معاون اجتماعی، فرهنگی و گردشگری شهرداری همدان با بیان اینکه علیرغم تشکیل ستاد مدیریت بحران در شهرداری متاسفانه تشکل مردمی خاصی در این خصوص فعالیت ندارد، گفت:  تشکیل چنین تشکلی لازم و ضروری است.

قدیمی با اشاره به اینکه شهرها دارای کالبدی هستند که هر فعالیتی را در خود جای داده و فضای شهری را ساخته و به آن هویت می بخشند، افزود: شهرها با مراکز تجمع و تراکم انسان، فعالیت های انسانی و ساختمان ها تعریف می شوند که تاسیسات و تجهیزات زیربنایی با انواع کاربری ها اعم از مسکونی، اداری، خدماتی، بهداشتی و غیره را درون خود جای داده و جمعیت وابسته ای را به دنبال خواهد آورد که در صورت وقوع بلایای طبیعی به شدت از آن ها تاثیر می گیرند.

برنامه های شهری باید متناسب با نیازها و خواسته های جامعه باشد

وی با تاکید بر جلب مشارکت شهروندان در مدیریت شهری گفت: طرح ها و برنامه های شهری تنها زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که متناسب با نیازها و خواسته های اقشار، طبقات و خرده فرهنگ های گوناگون و متنوع جامعه تدوین و تبیین شود بنابراین مشارکت شهروندان نتایج متقابلی برای مدیریت شهری و شهروندان به همراه خواهدداشت.

قدیمی بیان کرد: رویارویی با مسائل و مشکلاتی مانند حاشیه نشینی و اسکان غیررسمی، نابسامانی وضعیت ترافیک و آلودگی محیط زیست که امروزه شهرها با آن دست به گریبان هستند تنها با بهره گیری درست و بهینه از توان ها، استعدادها و ظرفیت های بالقوه و وسیع موجود در شهروندان و منابع شهری در حوزه های گوناگون و در قالب طرح ها و برنامه های مشارکتی قابل حل است.

وی مشارکت شهروندان در جامعه شهری را حامل پیامدهای مثبت و دوطرفه برای شهروندان و مدیریت شهری دانست و عنوان کرد: مشارکت های مردمی هنگامی می تواند در فرایند توسعه پایدار مؤثر و کارا باشد که به صورت هدفدار، آگاهانه و داوطلبانه در قالب همین سازمان ها و تشکل های دولتی و غیردولتی تحقق پیدا کنند.

امور قابل واگذاری به شهروندان و بخش خصوصی باید زمینه‌سنجی شود

قدیمی با بیان اینکه مشارکت شهروندان در روند تهیه و اجرای طرح ها و برنامه ریزی ضامن موفقیت مدیریت شهری است، بیان کرد: باید شهرداری ها از طریق انجام مطالعات و پژوهش‌های اجتماعی ظرفیت‌ها و امور قابل واگذاری به شهروندان و بخش خصوصی را زمینه‌سنجی و امکانات و منابع فنی و مالی لازم را در اختیار داوطلبین قرار دهند.

قدیمی همچنین از راه‌اندازی اداره سلامت و آسیب‌های اجتماعی در این حوزه خبر داد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه ضمن ابراز خرسندی از راه اندازی اداره سلامت خواستار انجام کار علمی پژوهشی و کارشناسانه در راستای شناسایی آسیب های اجتماعی در محلات شد.

علی رضایی با بیان اینکه باید اولویت ها و نیازسنجی ها متناسب با هر محله و نیازهای شهروندان باشد، خواستار استفاده از پتانسل و ظرفیت سمن ها در این موضوع شد.

وی همچنین در خصوص مدیریت بحران نیز گفت: خود امدادی و دیگرامدادی دو مقوله مهم است که تک تک شهروندان باید با آن آشنا شوند و از آموزش های لازم بهره مند شوند.  

اجرای طرح «دوام الوند» با همکاری سمن ها

معاون خدمات شهری شهرداری همدان نیز در این جلسه ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص طرح «دوام الوند» گفت: دوام به طور اختصار به دواطلب واکنش اضطراری محله اطلاق می‌شود.

مجید درویشی گفت: در این طرح که با همکاری شهرداری و هلال احمر شکل گرفته، تلاش شده است افراد طوری آموزش ببینند که در هنگام بروز حادثه تا قبل از ورود نیروهای امدادی بتوانند به خود و اطرافیان کمک کنند.

درویشی با بیان اینکه بیش از ۲۵۰ نفر عضو دواطلب مدیریت بحران در محلات مختلف شهر همدان وجود دارد، افزود: در این طرح سه مرحله پیشگیری، مقابله و آمادگی به شهروندان آموزش داده می شود تا در مواقع بحران علاوه بر حفاظت از خانواده خود بتوانند محله خود را نیز حمایت کنند.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت سمن ها در اجرای مطلوب تر این طرح بیان کرد: این طرح باید با ارزیابی نیازها و ظرفیت ها و با مشارکت شهروندان و در نظر گرفتن جنسیت، فرهنگ و کودکان صورت گیرد.

بنابراین گزارش، در این جلسه مواردی چون شیوه های مشارکت سمن ها در فعالیت های اداره سلامت، اجرای طرح دوام الوند و نحوه مشارکت و همکاری آنان در آموزش شهروندی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار