13 دشت استان همدان برای حفرچاه های جدید کشاورزی ممنوعه شدند.
کد خبر: ۲۵۴۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳ 03 July 2016
13 دشت استان همدان برای حفرچاه های جدید کشاورزی ممنوعه شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان گفت: کمبود نزولات جوی در سالهای گذشته و کاهش سالیانه یک متری آبهای زیر زمینی باعث شده است تمام دشت های موجود در استان همدان دشت های ممنوعه معرفی شوند.

 مرتضی عز الدین در جمع خبر نگاران استان همدان با بیان اینکه 57 درصد دشت های کشورممنوعه هستند گفت: منابع تا مین آب استان همدان از سه حوزه آبریز تامین می شودو متوسط بارش های جوی سالیانه استان 330 میلیمتر است.

 وی با بیان اینکه ما سالیانه در استان همدان با کسری 252 میلیون متر مکعبی آب مواجه می شویم اظهارداشت: سالیانه 2 میلیون و و688 هزار میلیون متر مکعب آب منابع آب تجدید شونده استان همدان است که تنها 740 میلیون متر مکعب آن سهم آب های سطحی استان است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای همدان یکی از چالش های پیش رو با افت آب های زیر زمینی در استان همدان را به وجود آمدن فروچاله ها دانست و افزود: اگر ما با توجه به چند دوره خشکسالی  اخیر با برداشت بی رویه برخی افراد از آب های زیر زمینی برخورد نکنیم باز هم شاهد بروز خطراتی ازجمله فروچاله ها و رانش زمین خواهیم بود.

 مرتضی عزالدین ابا اشاره به وجود 24فروچاله در استان همدان  اظهار داشت: خوشبختانه از سال 1393 فروچاله جدیدی در استان نداشته ایم ولی این به ان معنا نیست که وضعیت سفره های زیر زمینی بهبود یافته است .

وی علت اصلی ایجاد فروچاله‌ها را برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی عنوان کرد و گفت: آب ماده هیدرولیکی است که به دلیل حجم و فشار خود، لایه‌های زمین را به صورت پایدار نگه می‌دارد.

وی عنوان کرد: با خالی شدن آبخوان، لایه هیدرولیک ضعیف شده و فشار آن کاهش می‌یابد که به همین دلیل زمین نشست کرده و فروچاله یا شکافهایی در زمین ایجاد می‌شود.

عزالدین با اعلام اینکه بشترین فروچاله‌ها، افت و شکاف زمین در دشتهای کبودراهنگ و فامنین بوده است، گفت: در هفت هشت سال گذشته فروچاله‌ای در دشتهای همدان ایجاد نشده ولی احتمال اینکه هر لحظه فروچاله در همگی دشتهای همدان ایجاد شود وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای با بیان اینکه سالانه 250 میلیون مترمکعب کسری مخزن در استان همدان وجود دارد، گفت: دشتهای همدان به دلیل افت زیاد منابع آب زیرزمینی همیشه با تهدید ایجاد فروچاله و افت زمین مواجه هستند چراکه از بین رفتن هیدرولیک آب جبران‌پذیر نبوده و دیگر امکان جابه‌جایی زمین از طریق آب به صورت هیدرولیک وجود ندارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار