به منظور احیای تالاب «آق‌گل» تعهد ایجاد کرده‌ایم به طوریکه شعار همه ما این است، «تالاب آق‌گل را احیا می‌کنیم».
کد خبر: ۲۵۴۴۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶ 02 July 2016
معاون عمرانی استاندار همدان گفت: به منظور احیای تالاب «آق‌گل» تعهد ایجاد کرده‌ایم به طوریکه شعار همه ما این است، «تالاب آق‌گل را احیا می‌کنیم».

به گزارش اعتدال به نقل از ایسنا، محمودرضا عراقی در نخستین جلسه احیای تالاب آق‌گل ملایر اظهار کرد: هنگامی‌که دولت یازدهم در ابتدای کار خود شعار محیط زیست و احیای دریاچه ارومیه را انتخاب کرد، نگران شدیم که این شعار محقق نشود چرا که کار سختی بود و سال‌هاست که به مسأله محیط زیست پرداخته نشده است با این حال دکتر روحانی شجاعت کرد و هم دریاچه ارومیه احیا شد و هم مسائل محیط زیست در اولویت قرار گرفت.

وی با بیان اینکه موضوع احیای تالاب آق‌گل بسیار مهم و پیچیده است، افزود: در جلسه‌ای گفتم «من و اجداد آبی‌ام مقصر بوده‌ایم» اما اگر برای هر مشکلی که می‌خواهیم حل کنیم دنبال مقصر بگردیم مسائل حل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه امروز آگاهی مردم نسبت به مسائل محیط زیستی بیشتر شده است، عنوان کرد: احیای تالاب آق‌گل آغاز کار است و موضوع فقط بخش آب نیست و پارامترهای بسیار زیادی وجود دارد که نیاز است بسیاری از الگوها تغییر کند و در رأس آن مردم هستند که باید کار را مدیریت کنند و مدیریت از مردم باشد.

عراقی با بیان اینکه ما در گذشته به صورت نقطه‌ای تصمیم گرفته‌ایم، اظهار کرد: تنش امروز استان‌های مرکزی و همدان در خصوص حق‌آبه تالاب آق‌گل، از کوچکترین تنش‌های حوزه آبریز است. در گذشته سد احداث شد اما نیازهای بالادست و پایین‌دست سد را ندیدیم در حالیکه باید همه حوزه آبریز را در یک مدیریت به هم پیوسته دید.

وی در خصوص کشاورزی در اطراف تالاب آق‌گل بیان کرد: جایگزینی برای آب تعیین نکرده‌ایم و برخوردها در مسأله آب و چاه‌های غیرمجاز تبعات اجتماعی دارد با این حال در هیچ جلسه‌ای در این خصوص مماشات نکرده‌ام.

وی تصریح کرد: جنگ آب واقعیتی است که در آینده به وقوع می‌پیوندد و دیپلماسی آب برای گرفتن حق‌آبه‌ها در این میان موثرترین گزینه است.

وی با بیان اینکه باید رویه‌ها اصلاح شود، خاطرنشان کرد: در خشکسالی نخستین جایی که در خصوص حق‌آبه‌ها صدمه می‌بیند، محیط زیست است و ما فشار زیادی بر زمین وارد کردیم. در حالیکه امروز با وجود تعاملات جهانی، باید ببینیم تولید محصول به صرفه است یا نه و در دهکده جهانی همه باید به هم کمک کنند چرا که با تعاملات می‌توان توسعه پایدار را رقم زد.

عراقی با تشریح برخی اقدامات گذشته درخصوص مسأله آق‌گل گفت: با وجود خشکسالی‌ها، مردم بخشی از زمین‌های تالاب را برای کشاورزی استفاده کردند و به منظور حفظ اراضی تالاب و جلوگیری از تجاوز به حریم آق‌گل، دیوار خاکی در اطراف تالاب احداث کردیم همچنین بخشی از حق‌آبه آق‌گل از طریق زه‌کشی زمین‌های کشاورزی تامین می‌شد که با پایین رفتن سطح سفره‌های آب زیرزمینی و افزایش نفوذ آب به زمین، این حق‌آبه از بین رفت.

وی با بیان اینکه باید کارگروه مشترکی با حضور مسئولان مرتبط استان مرکزی و همدان در خصوص تالاب آق‌گل برگزار شود، یادآور شد: در این کارگروه باید از منافع مشترک صحبت کنیم.

وی بر برگزاری کارگروه استانی تالاب آق‌گل تاکید کرد و گفت: در این کارگروه سازمان‌های مردم نهاد، دهیاران، ائمه جماعات، میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری، آب منطقه‌ای، صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزی، حفاظت محیط زیست و مسئولان مرتبط باید حضور داشته باشند و همه راهکارهای عملی برای احیای تالاب آق‌گل ارائه دهند.

عراقی بر پر کردن چاه‌های غیر مجاز اطراف تالاب آق‌گل تاکید کرد و گفت: نصب کنتورهای هوشمند برای مدیریت میزان برداشت آب از چاه‌های مجاز و اقدامات مرتبط که آب منطقه‌ای با انجام مطالعات انجام خواهد داد، یکی از اقداماتی است که باید انجام شود.

وی با بیان اینکه استان همدان باید داوطلبانه آب را به تالاب آق‌گل دهد و بعد از طریق استان مرکزی حق‌آبه تالاب را طلب کند، اظهار کرد: جهادکشاورزی استان، پایلوت آبیاری نوین و الگوی کشت را در منطقه اطراف تالاب انجام دهد و برخی پروژه‌های اقتصادی را باید به آن سو سوق دهیم تا منبع معاش ساکنان اطراف تالاب تنها کشاورزی نباشد.

وی در ادامه این نشست بر برگزاری همایش منطقه‌ای تالاب آق‌گل تاکید کرد و گفت: آگاهی‌رسانی درخصوص تالاب اثربخش است و رویکرد دولت همراهی با مردم و گسترش مشارکت‌های مردمی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار