تولیدکنندگان و صادرکنندگان مثلث «بانک»، «بیمه» و «مالیات» را یکی از عوامل داخلی و موثر بر رکود اقتصادی در استان همدان می‌دانند.
کد خبر: ۲۵۰۷۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸ 24 June 2016
تولیدکنندگان و صادرکنندگان مثلث «بانک»، «بیمه» و «مالیات» را یکی از عوامل داخلی و موثر بر رکود اقتصادی در استان همدان می‌دانند.

به گزارش فارس، یکی از ظرفیت‌های استان همدان در حوزه صنایع تبدیلی به فرآورده‌های مواد لبنی بازمی‌گردد که به دلیل تولید مازاد شیر در استان، ایجاد شده است.

اما با وجود اینکه بسترهای شکل‌گیری این صنعت در استان وجود داشته و دارای بازار داخلی و خارجی نیز هست، باز هم شاهد موانعی برای فعالیت این صنعت هستیم.

موانعی که بر اثر بدسلیقگی‌ها و درک نادرست از تولید و اثر آن بر اقتصاد استان و کشور، به وجود آمده است. تولیدکنندگان سه عامل «بیمه»، «مالیات» و «بانک» را اخلال‌گر در حوزه اقتصاد بیان می‌کنند و خواستار اصلاح ساختار این مجموعه‌ها برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی، رونق و خروج از رکود هستند.

روند طولانی وصول مطالبات واحدهای تولیدی، پاشنه آشیل تولید مواد لبنی

یک تولیدکننده مواد لبنی در گفت‌و‌گو با فارس در همدان با بیان اینکه انواع لبنیات مانند پنیر، شیر استریل، شیر استریل طعم‌دار و خامه، انواع آب میوه، پنیر حلب، انواع ماست، دوغ در نهاوند تولید می‌شود، اظهار کرد: اکثر مواد لبنی با ماندگاری‌های 6 و یک ساله که قابلیت صادرات نیز دارند در نهاوند تولید می‌شوند.

علی‌احسان ظفری با بیان اینکه خطوط تولید این واحد تولیدی کاملا اتوماتیک و به‌روز است، افزود: این واحد صنعتی امکان دریافت روزانه 800 تن شیر را دارد که می‌تواند به محصولات مختلف تبدیل کند.

وی با اشاره به اینکه این واحد تولیدی اکثر محصولات لبنی به جز کره را تولید می‌کند، تصریح کرد: بیشتر کره‌های موجود در بازار وارداتی بوده و تنها در داخل کشور بسته‌بندی و توزیع می‌شوند.

مدیرعامل سابق اتحادیه لبنی ایران با تأکید بر اینکه 700 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در این واحد تولیدی انجام شده است، ادامه داد: این واحد صنعتی توان ایجاد 300 اشتغال را دارد که در حال حاضر به 100 نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کارخانه از تمام ظرفیت خود استفاده نمی‌کند، خاطرنشان کرد: مشکل اصلی امروز ما نقدینگی و سرمایه در گردش است به طوری که خریداران با وجود انجام تعهدات از سوی کارخانه، مطالبات را پرداخت نکردند.

به‌کارگیری تنها 40 درصد ظرفیت یک کارخانه لبنی

ظفری با اشاره به اینکه با حدود 40 درصد ظرفیت کارخانه کار می‌کنیم، گفت: امروز قدرت خرید مردم به دلیل مشکلات اقتصادی کاهش یافته به طوری که از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، محصولات لبنی از سبد خرید خانوار‌ها به آهستگی محو شد.

وی با تأکید بر اینکه مصرف لبنیات ما از 80 کیلوگرم سرانه مصرف در سال به حدود 50 کیلوگرم رسیده است، اظهار کرد: اما ظرفیت تولید محصولات لبنی در ایران بسیار بالا است به طوری که ما دو برابر ظرفیت مصرف داخلی، صنعت فرآوری نصب شده داریم.

این تولیدکننده افزود: اما از آنجا که قدرت خرید مردم کاهش یافته و واحدهای صنعتی با تأمین سرمایه در گردش مشکل دارند،  کارخانه‌های لبنی نمی‌توانند کار کنند و بسیاری از آنان تعطیل شدند.

وی درباره صادرات این کالاها نیز تصریح کرد: رونق صادرات این محصولات به توان  نقدینگی کارخانه‌ها، به‎روز کردن تجهیزات واحدهای صنعتی و تأمین مواد اولیه به اندازه مناسب بازمی‌گردد تا بتوانند بازارهای خارجی را پشتیبانی کنند.

ظفری با اشاره به اینکه به دلیل تحریم‌ها، تأمین مواد اولیه با چالش مواجه شده بود، ادامه داد: اما از آنجا که ترکیه با این موانع رو‌به‌رو نشد، توانست بازار بیشتری در منطقه را به خود اختصاص دهد و در نتیجه  عرصه را بر ما تنگ کرده است.

وقتی دولت در کار صادرات اخلال وارد می‌کند

وی با تأکید بر اینکه دولت ترکیه به بخش صنعت خود یارانه می‌دهد که در نتیجه قیمت تمام شده محصولات آنها کاهش می‌یابد، اما ما به بخش صادرات توجهی نداریم، خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر ما با مشکلاتی دیگر مواجه هستیم و سیستم دولتی در فرآیند تولید و صادرات اخلال ایجاد می‌کند.

مدیرعامل سابق اتحادیه لبنی ایران افزود: به عنوان مثال وقتی تولیدکننده به مالیات بدهی دارد، کارت بازرگانی او توقیف می‌شود تا امکان صادرات برای آن کارخانه وجود نداشته باشد که این امر باعث می‎شود بازارهای خود را از دست بدهد.

وی با بیان اینکه این اتفاق به دولت نیز ضرر می‌زند، تصریح کرد: اگر دولت به تولیدکننده اجازه صادرات بدهد، ارز وارد کشور می‌شود، اشتغال حفظ شده و به رونق تولید کمک کرده در حالی که مانع شدن در برابر صادرات این تولیدات بر رکود تأثیر بیشتری خواهد گذاشت.

دود کارشکنی در صادرات و تولید به چشم دولت خواهد رفت

ظفری با بیان اینکه از دولتمردان درخواست داریم با کارشناسی بیشتری به مسائل بپردازند، ادامه داد: تحت فشار قرار دادن تولید متأسفانه غیر کارشناسی است زیرا دود آن به چشم خود دولت می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: دولت امروز عواقب این اقدامات را درک نمی‌کند اما یک سال آینده خواهد دید که فشارهای دستگاه‌های مختلف مانند بیمه، مالیات و بانک‌ها بر واحدهای تولید برگشت خورده و مشکلات آن دامنگیر خود دولت خواهد شد.

این تولیدکننده فرآوردهای لبنی در استان همدان با اشاره به اینکه استاندار همدان به این موضوع اشرافیت داشته و مضرات این مشکلات را درک کرده است، گفت: بانک‌ها خود را پلیس و تولیدکنندگان را متهم فرض می‌کنند و پول دولت را که قرار است در راه صنعت استفاده شود را متعلق به خود می‌دانند.

وی با تأکید بر اینکه بانک‌ها نمی‌دانند که این تسهیلات در بازار، صنعت و جامعه آرامش ایجاد می‌کند، اظهار کرد: دولت باید این مسائل را در سطح کلان مدیریت کند اما نشانی از درک این موارد در سطح کلان دولت دیده نمی‌شود.

ظفری با بیان اینکه خوشبختانه مدیر ارشد استان این مسائل را درک می‌کند، افزود: اگر همه مسؤولان به این درک می‌رسیدند امروز با این هجمه از مشکلات در حوزه تولید و اقتصاد مواجه نبودیم.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های اجرایی در سطح کلان با نگاه استاندار همدان موافق نیستند، تصریح کرد: اگر این دغدغه‎ها از جمله رونق اقتصادی یا رونق اشتغال در سطح کلان وجود داشت و مدیران بانک مرکزی تنها به وصول مطالبات به هر قیمتی نمی‌اندیشیدند، مشکلات حل می‌شد.

موانع دولت بر سر راه صادرات

این تولیدکننده با بیان اینکه تاکنون به کشورهایی مانند: عراق، کویت، امارات متحده و افغانستان صادرات داشتم، ادامه داد: موانع بر سر صادرات افزایش یافته و میزان آن را کاهش داده است که علاوه بر ورود ترکیه به بازارهای هدف ما، دستگاه‌های اجرایی در داخل مانند امور مالیاتی بر مشکلات اضافه کردند.

وی با اشاره به اینکه برخی از مدیران تنها به فکر حفظ میز هستند و نه برطرف کردن مشکل جامعه، تصریح کرد: تا زمانی که مدیران جامعه ما این تفکر را دارند مشکلات نیز وجود خواهد داشت.

بانک، مالیات و بیمه همراه تولید شوند

ظفری با بیان اینکه استاندار همدان، مدیران صنعت، معدن و تجارت و سازمان جهادی کشاورزی دلسوزانه برای رونق صنعت و اشتغال و رفع مشکلات تلاش می‌کنند، خاطرنشان کرد: اگر مدیران بانک‌ها، امور مالیاتی و بیمه با تولید همراهی و همکاری بیشتری کنند، مشکلات تولید برطرف می‌شود.

وی تأکید کرد: اگر مشکلات صنعت استان امروز برطرف شود، به نتیجه خواهیم رسید، در غیر این صورت مشکلات همچنان ادامه خواهد داشت و شاید هرگز برطرف نشود.

صادرات مواد لبنی نیاز به مشوق‌ دارد

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در حال حاضر در استان همدان با مازاد تولید شیر مواجه هستیم به طوری که 112 هزار تن سالانه مازاد مصرف در استان داریم.

محمد نظرپور دلیل مازاد تولید شیر را پایین بودن سرانه مصرف در استان دانست و افزود: اگر مردم در استان به اندازه سرانه استاندارد شیر مصرف کنند، مازاد تولید نخواهیم داشت و دامداری‌ها و صنایع لبنی نیز رونق می‌گیرند.

وی با بیان اینکه وضعیت صادرات تولیدات لبنی  استان چندان مناسب نیست، تصریح کرد: در حال حاضر بازارهای هدف از دست رفته و از نظر قیمت نیز توان رقابت با رقبای حاضر در بازار‌های خارجی را نداریم.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه برای رونق صادرات محصولات لبنی به مشوق‌های صادراتی نیاز داریم، ادامه داد: این مشوق‌ها از سوی وزارتخانه در نظر گرفته شده که اگر تخصیص یابد در حوزه صادرات با وضعیت مناسب‌تری مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 60 درصد از واحدهای دامداری فعال بوده و به تولید می‌پردازند، خاطرنشان کرد: اگر صادرات رونق گرفته و سرانه مصرف مردم افزایش یابد، همه واحدهای دامداری استان می‌توانند وارد مدار تولید شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار