کد خبر: ۲۴۹۰۲۵
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۱ 20 June 2016
هر چه پیش می‌رویم در روزگاری زندگی می‌کنیم که تأمین رفاه جامعه سرلوحه توسعه کار می‌باشد اما با مطرح‌شدن رابطه انسان با طبیعت و محیط‌زیست و توسعه آنها در این دوران مفهوم توسعه معماری پایدار به‌صورت جدی باید موردتوجه قرار گیرد. 

با توجه به علمی شدن و به‌روز شدن  و تخصصی شدن  کارها، متخصصان و مهندسان ساختمان نیز به دنبال اصولی خاص جهت توسعه پایدار در ساختمان می‌باشند. در کنار طبیعت و آرامش در بعضی از امور معماری به نظر می‌رسد انسان برای ادامه راه معماری پایدار ناچار به حفظ آن و ترکیب درست مفاهیم این دو به‌صورت علمی و حفظ معماری سنتی و به وجود آوردن معماری با کاربرد روز و پایدار می‌باشد. 

در کنار چنین مبحث مهمی شهرنشینی نیز یکی از ارکان اصلی دنیای کنونی است و این امر سبب گردیده که مباحث میان‌رشته‌ای مختلف در شهرسازی برای نیل به معماری و شهرسازی پایدار مدنظر باشد.

امروزه شهرسازی ومعماری شهری متن مناسبی جهت تحقق سیاست‌های توسعه پایدار در نظر گرفته‌شده است  و عدم توجه به آن باعث نابسامانی در شهر و معماری شهری می‌گردد،معماری با رویکرد پایدار از مهم‌ترین مؤلفه‌های شهرنشینی محسوب  می‌شود که در اصل برای مفاهیم مشترک با محیط‌زیست، اقلیم زیستی و تغییرات در اطراف هر دو ونیز کاهش مصرف انرژی واستفاده ازمعماری سبز (یا ساختمان‌های سبز)ومسائل بومی‌گرایی و استفاده از علم روز رامی‌توان از عوامل مهم و تأثیرگذار در شکل‌گیری معماری پایدار و تأثیر آن در اطراف خود دانست. 

در این حوزه لایه‌های گوناگون می‌توانند فرایند طراحی و فرایند ساخت و نیز در تولید مصالح تأثیرگذار باشند.

به‌طورکلی می‌توان در اصول معماری پایدار دو اصل را بسیار مهم شمرد و بر این دو رکن تأکید نمود اولین اصل بر طراحی ساختمان بر اساس ارتباطات و هماهنگی‌ها  و تأثیر آن بر اطراف خود تأکید داشته و دومین اصلی که بسیار در جامعه دارای اهمیت است انرژی‌های مصرفی در ساختمان می‌باشند. 

 بررسی جریان‌های گوناگون  طراحی پایدار معماری جهت دست‌یابی به دستورالعمل راهبردی اقتصادی و اجتماعی و محیط زیستی پایدار نیازمند شناخت مفاهیم پایدار و نیز مطالعه تجربیات اجرای دهه‌های گذشته است  و آن را در مورد این اصول‌ها در معماری پایدار می‌توان مطالعه نمود. 

عمدتاً قوانین ساختمان و بررسی معماری گذشته و همگام‌سازی آن با علم روز با در نظر گرفتن تمام مباحث کاربردی  و تأثیر آن در جامعه هم از این مباحث می‌باشد.

 در معماری میل به کاربردی کردن با روحیات اشخاص  و فرهنگ‌سازی جوامع مختلف را در معماری پایدار باید در نظر گرفت.

همگرایی و همسویی اصول معماری گذشته با اصول طراحی پایدار به‌صورت اتفاقی و تصادفی نیست بلکه پایداری با تداوم و استمرار این مفاهیم و اندیشه‌های معماری گذشته که بسیار عالی و گویای تفکرات اندیشمندان  همراه است و باید با مفاهیم امروزی آمیخته شود تا بتوان از پایداری در شهرسازی و معماری  سخن گفت.

دراین‌بین ساختمان یا طرحی باید به‌صورت آرام، سبک زمین را لمس نموده و تعاملی کاملاً دو طرفه و پایدار بین هم زمین و هم طرح به وجود آید که این فرایند امری ضروری ولی گسترده می‌باشد و تعادل و هماهنگی پایدار بین این دو می‌تواند اصولی خاص جهت طراحی پایدار در معماری پایدار امروزه به وجود آورد و با این امر می‌تواند در دنیای ماشین‌آلات و آلودگی صوتی امروزه، به آرامش بشر کمک نماید.


مهندس پژمان محمدی  نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن وساختمان استان همدان
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار