در حال حاضر بانک‌ها بیش از دو برابر منابع داخلی خود تسهیلات پرداخت کردند اما در مقابل برگشتی‌ها بسیار ناچیز بوده و همین موضوع بانک‌ها را در پرداخت تسهیلات مجدد دچار مشکل کرده است.
کد خبر: ۲۴۸۱۷۷
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲ 19 June 2016
امروزه کمتر کسی در جامعه وجود دارد که نسبت به نقش حیاتی بانک‌ها در ایجاد توسعه و گسترش اقتصاد پویا و فراهم‌سازی زمینه رشد موزون اقتصادی تردید داشته و یا منکر آن باشد.

به گزارش ایسنا، صنعت نظام بانکی به عنوان مؤسسات مالی و خدماتی در دنیای امروز از نقش موثر و تعیین‌کننده‌ای در توسعه فرهنگ کسب‌وکار، بسط و گسترش فعالیت‌های تولیدی، خدماتی و بازرگانی، تجهیز و تخصیص منابع و هدایت آن به سمت کارآفرینان مولد و فعالیت‌های مثمرثمر اقتصادی برخوردار هستند.

دیگر اداره امور زندگی مردم و حتی امور اقتصادی کشور و جامعه مستلزم وجود و حضور پررنگ بانک‌ها شده و فعالیت مثبت این مؤسسات مالی می‌تواند اثرات مهمی را در برخی زمینه‌های اقتصادی جامعه برجای گذارد.

پر بیراه نیست اگر بگوییم بانک‌ها دیگر به عنوان جزءلاینفک زندگی بشری تبدیل شده و از نقش مهمی در ایجاد نشاط و شادابی فعالیت و کار و تلاش اقتصادی جامعه برخوردارند.

چندی پیش در جلسه هماهنگی امور بانک‌های شهرستان اسدآباد عنوان شد که بانک‌های این شهرستان بیشترین مطالبات و معوقات بانکی را در سطح شعبات استان همدان از مشتریان خود دارند که به علت همین امر گردش مالی بانک‌های اسدآباد روند کُندی داشته و برخی بانک‌ها نیز به علت عدم توجیه اقتصادی در سطح شهرستان در معرض تهدید تعطیلی هستند.

مطالبات 80 میلیاردی بانک‌ها از مردم

فرماندار شهرستان اسدآباد از مطالبات ١٠٠ میلیارد تومانی بانک‌ها و ادارات خدمات‌رسان این شهرستان از مردم خبر داد و اظهار کرد: از این میزان، ٨٠ میلیارد تومان مطالبات مربوط به بانک‌ها و ٢٠ میلیارد تومان آن مربوط به ادارات خدمات‌رسان آب، برق، تلفن و گاز است.

مسعود بکایی تصریح کرد: به نسبت جمعیت ١٠٠ هزار نفری شهرستان با این میزان مطالبات متوسط سرانه  بدهی و تعهدات معوقه هر نفر یک میلیون تومان خواهد بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بانک‌های شهرستان اسدآباد دراستان همدان بالاترین معوقات را دارند، عنوان کرد: متاسفانه تعطیلی و عدم توسعه برخی بانک‌ها در این شهرستان به همین علت بوده و اکثریت بانک‌های خصوصی نیز توسعه چندانی در این شهرستان نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون از ۵۴ شعبه بانک کشاورزی موجود در استان همدان تنها دو شعبه در اسدآباد فعالیت دارند در حالیکه براساس جمعیت موجود به صورت عادلانه باید ۵ شعبه بانکی در اسدآباد فعال باشد.

کُند بودن گردش مالی بانک‌های اسدآباد

بکایی با اشاره به کُند بودن گردش مالی بانک‌های اسدآباد با توجه به فعالان اقتصادی اظهار کرد: گاهی برخی بانک‌ها نیز به علت عدم توجیه اقتصادی در سطح شهرستان در معرض تعطیلی هستند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ادامه این روند بانک‌ها را در ارائه خدمات بهتر به مردم دچار اختلال کرده است، اظهار کرد: تعطیل شدن بعضی از شعبات بانکی و پایین آمدن درجه بانک‌ها از مهمترین اثرات منفی انباشت مطالبات است.

بانک‌ها بیش از دو برابر منابع داخلی خود تسهیلات پرداخت کردند

بکایی گفت: در حال حاضر بانک‌ها بیش از دو برابر منابع داخلی خود تسهیلات پرداخت کردند اما در مقابل برگشتی‌ها بسیار ناچیز بوده و همین موضوع بانک‌ها را در پرداخت تسهیلات مجدد دچار مشکل کرده است.

وی با اشاره به اینکه برخی موانع موجب کند شدن پیشرفت توسعه بانکی در این شهرستان است، افزود: مشکلات اجتماعی یکی از علل عدم توسعه بخش بانکی شهرستان بوده است.

بسیاری از مردم اسدآباد وابستگی شدیدی به بانک‌ها دارند

فرماندار شهرستان اسدآباد با بیان اینکه بسیاری از مردم شهرستان قدرت و تامین مالی مورد نیاز را ندارند و وابستگی شدیدی به بانک‌ها دارند، خاطرنشان کرد: به علت پایین بودن میزان اقتصاد و قدرت خرید پایین بسیاری از مشتریان توان بازپرداخت وام‌ها را ندارند و این امر موجب آن شده که میزان معوقات شهرستان اسدآباد در استان همدان بیشتر از دیگر شهرستان‌ها باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مسکن روستایی از بالاترین معوقات بانکی شهرستان اسدآباد است، اشتغال خانگی، خشکسالی بند(د) تبصره ١١ قانون بودجه و مسکن روستایی را از جمله بیشترین وام‌های پرداختی به مشتریان بانکی در این شهرستان عنوان کرد.

 وی با اشاره به مطالبات دستگاه‌ها و ادارات خدمات‌رسان نیز اظهار کرد: باید با فرهنگ‌سازی و راهکارهای مختلف این ادارات مردم به‌ویژه روستائیان را نسبت به پرداخت معوقات ادارات در راستای خدمات‌رسانی بهتر و مطلوب‌تر ترغیب و تشویق کنند.

ضامن‌های زنجیره‍ای بزرگترین صدمه را به بانک‌ها زده است

رئیس شعبه بانک صادارات اسدآباد هم میزان مطالبات این بانک از مردم را افزون بر ١٢ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: متاسفانه بیشترین مطالبات بانک صادرات در رابطه با مسکن روستایی بوده است.

علی کامرانی افزود: ضامن‌های زنجیره‌ای در راستای پرداخت تسهیلات مسکن روستایی در سال‌های گذشته بزرگترین صدمه را به بانک‌های این شهرستان زده است.

وجود عزم منفی برای پرداخت مطالبان بانک‌ها در اسدآباد

وی با بیان اینکه گویا عزم منفی برای پرداخت مطالبات بانک‌ها در شهرستان به وجود آمده است، خاطرنشان کرد: تصور عمومی اکثریت وام‌گیرندگان به‌ویژه افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و مسکن مبنی بر بلاعوض بودن تسهیلات تلقی و استوار شده و در عدم بازپرداخت آن هیچ‌گونه اشکالی نمی‌بینند.

وی ضعف مالی، عدم توان مالی مناسب و خشکسالی را از دلایل عدم باز پرداخت مطالبات بانکی توسط وام‌گیرندگان عنوان و اظهار کرد: برخی از شرکت‌ها و واحدهای تولیدی نیز به علت تعطیلی و مشکلات کمبود نقدینگی و عدم فروش محصولات و تولیدات واحد تولیدی خود امکان بازپرداخت معوقات را به بانک عامل ندارند که معوقات این واحدهای تولیدی در حد کلان است.

کاهش بهره‌وری شعبات بانکی

کامرانی کاهش بهره‌وری شعبات بانکی، به حداقل رسیدن مقدار وام مجاز از محل وصولی و اتلاف وقت همکاران در قالب وصول مطالبات را از جمله آسیب‌ها و مشکلات عدم بازپرداخت مطالبات بانک‌ها توسط وام‌گیرندگان دانست و گفت: این امر در کاهش  اعتبارات درنظرگرفته شده توسط استان برای شهرستان نیز تاثیرگذار خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری جلساتی مبنی بر هماهنگی بانک‌ها در رابطه با مطالبات بانکی شهرستان گفت: در چنین جلساتی به علت عدم حضور بدهکار بدون شک خروجی لازم و مطلوب و گره‌گشا از جلسات به دست نخواهد آمد.

وی تصریح کرد: لازم است در چنین جلسات برگزار شده بدهکاران بانکی نیز دعوت شوند تا بانک‌ها و طرف بدهکار بانک‌ها با حضور فرمانداری و ادارات ذیربط مشکل خود را با راهکارهای لازم در راستای بازپرداخت مطالبات بانک‌ها حل کنند.

۵۵ درصد از مطالبات بانک مسکن به علت پرداخت تسهیلات وام‌های روستایی

رئیس شعبه بانک مسکن شهرستان اسدآباد نیز میزان مطالبات این بانک را براساس آمار رسمی افزون بر ٧ میلیارد و ٧٠٠ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: ۵۵ درصد از مطالبات بانک مسکن شهرستان به علت تسهیلات وام‌های روستایی بوده است.

محمدهادی میرازی افزود: از ٧ میلیارد و ٧٠٠ میلیون تومان مطالبات بانک مسکن ۴ میلیارد و ٢٠٠ میلیون تومان از مطالبات مربوط به تسهیلات مسکن روستایی است.

وی در ادامه گفت: بیش از ۶٠ درصد از وام‌ها و تسهیلات مسکن روستایی دارای ضمانت قابل قبولی نبوده و بدون سند معتبر با جواز و یا فرم‌های فرمالیته از طریق ضمانت زنجیره‌ای موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند و اکنون در بازپرداخت وام‌های اخذ شده تعلل می‌کنند.

اکثر افراد ضامن کوچ کرده یا مرده‌اند

وی خاطرنشان کرد: اکثر افراد ضامن به علت کوچ، فوت و ... در بازپرداخت معوقات، بانک را دچار مشکل کرده‌اند.

وی در ادامه بخشی از مطالبات را نیز مربوط به مسکن‌های شهری به‌ویژه مسکن‌های مهر عنوان کرد و گفت: متاسفانه اکثریت مسکن‌های مهر به علت اختلافات با مدیرعامل پروژه نسبت به قسط‌بندی خود اقدام نمی‌کنند و این درحالیست که ٧٠ درصد از واحدهای مسکن مهر به صورت قول‌نامه‌ای دست به دست چرخیده شده است.

میرزای افزود: در حال حاضر از ١۶٠٠ واحد مسکن مهر دارای پرونده در بانک شعبه مسکن اسدآباد ٩٠٠ پرونده اقدام به قسط‌بندی کرده و مابقی نیز هنوز هیچ اقدامی در این راستا نکرده‌اند.

وی همچنین تعداد مسکن‌های روستایی دارای پرونده در این شعبه بانکی را ١٢٨٧ فقره عنوان کرد و گفت: تا کنون یک هزار و ١١٠ پرونده اقدام به قسط‌بندی کرده و ١۶٨ پرونده هنوز قسط‌بندی نشده است.

 علت عدم پیگیری معوقات توسط برخی مشترکین بدحساب

هادی علت عدم پیگیری معوقات توسط برخی مشترکین بدحساب را خشکسالی و عدم توان مالی در بازپرداخت برشمرد و افزود: برخی از مشترکین بدحساب به علت مشکلات مالی مجبور به خوش‌نشینی در روستاها هستند و بنا برگفته‌های خودشان امکان لازم برای زندگی در شهر را ندارند.

 50 درصد مشترکین بدحساب بانک کشاورزی آگاهانه از بار بدهی فرار می‌کنند

رئیس شعبه بانک کشاورزی اسدآباد نیز میزان مطالبات این بانک را افزون بر ٢٠ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ۵٠ درصد علت عدم بازپرداخت مطالبات بانک کشاورزی شهرستان توسط کشاورزان پر ریسک بودن شغل کشاورزی بوده و در محدوده کار کشاورزی خشکسالی، سرمازدگی، طوفان، سیل و کاهش منابع آبی و بارندگی و بسیاری از مسائل محیطی و شرایط آب و هوا منجر به مشکلات برای کشاورزان و عدم بازپرداخت معوقات آنان به بانک‌ها شده که این امر طبیعی خارج از کنترل کشاورزان است.

مهدی سمیعی تصریح کرد: ۵٠ درصد از مشترکین بدحساب بانک کشاورزی نیز آگاهانه تنها به علت گسترش تصور و فرهنگ منفی چشم و هم‌چشمی پول بانک را نگه‌داشته و سعی برآن دارند تا از بار بدهی فرار کنند.

وی افزود: این افراد با توجه به اینکه فلان مشترک بانکی به علت برخی مشکلات بدهی و اقساطش تمدید شده انتظار برآن دارد تا او نیز از تمدید بدهی برخوردار شود و این تصور منفی  چشم و هم‌چشمی میزان مطالبات بانکی را در شهرستان افزایش داده است.

تمدید و تقسیط‌های مکرر موجب افزایش مطالبات بانکی است

سمیعی با بیان اینکه تمدید و تقسیط‌های مکرر که دولت اعمال کرده موجب افزایش مطالبات بانکی بوده، خاطرنشان کرد: این تمدید و تقسیط‌های مکرر تنها یک مسکن موقت بوده که امروز موجب مشکل و معضل بانک‌ها با مشتریان بدحساب شده است.

وی در ادامه عنوان کرد: با افزایش مطالبات بانک‌ها و معوقات مشتریان پولی که باید به بخش تزریق شود، بلوکه شده و گردش مالی بانک را پایین آورده و به تبع آن منجر به کاهش درجه شعبه خواهد شد.

وی گفت: با کاهش درجه شعبه بانکی، اختیارات و خدمات‌دهی بانک نیز محدود و کمتر و سخت‌تر و پیگیری مطالبات نیز با این محدودیت‌ها کُندتر شده و مطالبات بانک هم افزایش دوچندان می‌یابد.

بانک‌ها به عنوان بازار پول نقش بازار سرمایه را برای تولیدکنندگان بازی می‌کنند

مدیرعامل یکی از واحدهای تولیدی در بخش لبنی شهرستان اسدآباد نیز به عنوان یکی از مشتریان بانکی گفت: بنگاه‌های کوچک در تولید مملکت می‌تواند از نقش محوری و موثری برخوردار باشد.

حسین شمس با بیان  اینکه انتظار است دولت از صنایع کوچک تولیدی حمایت کند، اظهار کرد: متاسفانه با وجود رقبای بزرگ و حمایت دولت از این رقبا صنایع کوچک ایجاد شده با منابع مالی  محدود قادر به فعالیت و رقابت نیستند و نمی‌توانند بحث محوری اشتغال را نهادینه کنند.

وی تنها حمایت‌ها از صنایع کوچک تولیدی را جایگزین کردن اشتباه بازار پول به جای بازار سرمایه دانست و گفت: از این نظر بانک‌ها به عنوان بازار پول نقش بازار سرمایه را برای ما بازی می‌کنند.

دولت منابع مالی ارزان‌قیمت در اختیار صنایع کوچک قرار دهد

شمس افزود: دولت اگر می‌خواهد بازار سرمایه برای ما ایجاد کند، باید منابع مالی ارزان‌قیمت در اختیار صنایع کوچک تولیدی به صورت قرض‌الحسنه و وام‌های بلندمدت قرار دهد.

وی تنها راه برون‌رفت از مشکلات تولیدی بنگاه‌های کوچک را حمایت مستقیم دولت برشمرد و تصریح کرد: حمایت دولت با واسطه و از طریق بانک‌ها با سود هنگفت کارساز نخواهد بود.

شمس عنوان کرد: تقسیط مجدد معوقات توسط بانک‌ها به عنوان حمایت از صنایع تولیدی کوچک مهلک‌ترین روش حمایت از این بنگاه‌ها است.

وی با بیان اینکه تمدید و تقسیط نه تنها راهگشا نیست بلکه این راهکار موجب تسریع از بین رفتن صنایع تبدیلی کوچک است، اضافه کرد: در حال حاضر با پرداخت معوقات واحدهای تولیدی معوقه‌دار تنها  بخشی از نرخ و سود تسهیلات اخذ شده از بانک پرداخت می‌شود و عملا هنوز موفق به تسویه مطالبات بانک نشده‌اند و این امر تنها موجب زمین‌گیر شدن واحدهای تولیدی خواهد بود و دیگر با مشکلات و محدودیت‌های مالی توان رقابت با دیگر رقبای خود را نخواهند داشت.

وی گفت: تنها دغدغه صنایع کوچک تولیدی با توجه به تمدید و تقسیط‌ها به جای توجه به رقابت و تولید پرداخت سودهای بانکی بدون احتساب اصل وام اخذ شده است.

 اصلاح سیستم بانکی توسط مجلس از ضروریات است

شمس اصلاح سیستم بانکی توسط مجلس را از ضروریات عنوان کرد و یادآور شد: توجه به مراجع تقلید در بحث سود بانکی باید مورد توجه بانک‌ها قرار گیرد.

 باید با راهکارهایی کارشناسی شده توسط مسئولان و کارشناسان اقتصادی چاره‌اندیشی مناسبی در راستای رونق بانک‌های این شهرستان شود که علاوه بر رسیدن بانک‌ها به مطالبات معوق شده، صنایع تولیدی کوچک شهرستان نیز رونق دوباره گرفته و از دست و پا زدن‌های بیهوده در پرداخت سودهای بانکی با تمدید و تقسیط‌های مکرر رهایی یابند.

ناگفته نماند که این تمدید و تقسیط‌ها بسیاری از مشتریان بدهکار را تنها بدهکارتر کرده و گره از مشکلات آنان باز نشده بلکه توان مالی آنان را در بازپرداخت وام‌های اخذ شده ضعیف‌تر و ناتوان‌تر کرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار