با تامین حق آبه تالاب آق گل، از بروز کانون جدید ریزگرد جلوگیری کنید
کد خبر: ۲۴۸۱۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸ 19 June 2016
استاندار همدان با ارسال نامه ای به حمید چیت چیان وزیر نیرو درخواست کرد برای جلوگیری از کانون جدید ریزگرد ناشی از خشک شدن آب تالاب آق گل ملایر، حق آبه این تالاب توسط استان مرکزی تامین شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان محمدناصر نیکبخت در این نامه اعلام کرد: تالاب ارزشمند و فصلی آق گل واقع در شهرستان ملایر از توابع این استان از اهمیت قابل توجهی از نظر زیست محیطی برخوردار است و با توجه به آبگیری آن پس از چندین سال خشکسالی و احیای اکولوژیکی آن، متاسفانه در بازدیدهای اخیر کارشناسان اداره کل محیط زیست همدان مشاهده گردیده که ورودی های تالاب از شاخه های فرعی رودخانه قره چای در اراضی روستای قاسم آباد خنداب استان مرکزی مسدود و از ورود آب به تالاب جلوگیری می شود.

نیکبخت افزود: در صورت تداوم این امر و خشک شدن مجدد تالاب، امکان ایجاد کانون جدید ریزگرد در جنوب شرقی استان همدان و از بین رفتن یکی از زیستگاه های غنی پرندگان مهاجر فراهم می شود.

وی بیان کرد: با توجه به پیگیری های چند سال اخیر، از سوی معاونت امور آب و آبفای وزارت نیرو میزان حق آبه تالاب آق گل به میزان دومیلیون متر مکعب در سال اعلام شده که عملی شدن این مصوبه نیاز به تاکید وزارت نیرو به مسئولان شرکت آب منطقه ای استان مرکزی است.

وی از وزیر نیرو درخواست کرد به منظور کاهش مشکلات موجود و همچنین با توجه به حساسیت جوامع محلی و تشکل های مردم نهاد استان، نسبت به اجرای میزان حق آبه مصوب، از سوی استان مرکزی اقدام لازم معمول و از نتیجه استانداری همدان را مطلع نمایند.

تالاب آق گل ملایر حد فاصل میان دو استان همدان و مرکزی و در شمال شرقی ملایر و در فاصله ‎ 35کیلومتری این شهر واقع شده است. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار