رضایی با تاکید بر این نکته که برخلاف نظر برخی دوستان که می‌گویند حضور جوان در مناسبت های مذهبی امری مقطعی است، بیان داشت: می‌خواهم بگویم طبق آماری که ما داریم چنین نیست و ما باید نگاه کنیم ببینیم اگر خودمان نماز خوان هستیم آیا روش خود را به جوان یاد داده‌ایم یا افرادی را در این زمینه آموزش داده‌ایم که ترویج فرهنگ نماز در جامعه رخ دهد.
کد خبر: ۲۴۱۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۲ 05 June 2016
نماینده رئیس جمهور در امر نماز با بیان اینکه تکلیف دولتی برای اقامه نماز راه به جایی نمی‎برد، گفت: باید به این فریضه الهی به عنوان یک تکلیف و مسئولیت همگانی نگریست.

به گزارش مهر، محمد حسین رضایی ظهر یکشنبه در نشست هم اندیشی سازمان های مردم نهاد جوانان و ورزشکاران با موضوع ترویج فرهنگ نماز در همدان با اشاره به اینکه ما نباید نماز را دولتی کنیم، اظهارکرد: کار ما ایجاد دولت نمازی است.

محمد حسین رضایی تاکید کرد: از زمان تشکیل ستاد نماز در سال ۱۳۷۰ به بعد تاکنون اقدامات بسیار زیادی از جمله ایجاد مساجد بین راهی و بین شهری، تربیت امامان جماعت و تغییر در نوع تربیت هیئت های امنا و سایر زمینه‌ها در ستاد نماز شکل گرفته است.

وی عنوان کرد: در این راستا با امضای تفاهم نامه بین وزارت خانه‌ها و ستاد اقامه نماز اقدامات در دستور کار اداری قرار گرفت.

وی با اشاره به این نکته که ستاد اقامه نماز تمام مطالبات مقام معظم رهبری از عموم که شامل مردم و دستگاه های می‌شود را از سال ۸۲ تا اجلاس بیست و چهارم که سال قبل برگزار شد در قالب پیام های ایشان جمع آوری کرده است، عنوان کرد: این پیام‌ها حاوی مطالبات ایشان از مردم و دستگاه‌ها در زمینه نماز است.

۳۲ دستگاه حکومتی احصا و وظیفه هردستگاه تعیین شد

وی عنوان کرد: در این راستا ۳۲ دستگاه حکومتی احصا و وظیفه هردستگاه تعیین شد که این دستگاه‌ها هم به لحاظ شرعی و هم اداری موظف به ترویج امر نماز هستند.

نماینده رئیس جمهور در امر نماز ضمن تاکید بر این نکته که ترویج بحث نماز یک بخش مالی و یک بخش انگیزه ای در هر انسان دارد، گفت: بشر هر آنچه را بخواهد می‌تواند به ثمر برساند اما اگر نخواهد هزار بهانه می‌آورد.

وی همچنین در ادامه به جوانان حاضر در جلسه اطمینان داد که مطالبات آنها از نظر اداری انجام شده و تنها همت سازمان های مردم نهاد را می‌طلبد که همانند برخی سازمان های مردم نهاد در تهران که خودجوش به همکاری با هیئت امنای مساجد پرداخته و خود با صندوق قرض الحسنه، کلاس های آموزشی تشکیل داده‌اند.

وی خطاب به مسئولان سمن های حاضر در جلسه گفت: خودتان بروید و با مساجد صحبت کنید و اعلام آمادگی برای همکاری داشته باشید.

رضایی با تاکید بر این نکته که برخلاف نظر برخی دوستان که می‌گویند حضور جوان در مناسبت های مذهبی امری مقطعی است، بیان داشت: می‌خواهم بگویم طبق آماری که ما داریم چنین نیست و ما باید نگاه کنیم ببینیم اگر خودمان نماز خوان هستیم آیا روش خود را به جوان یاد داده‌ایم یا افرادی را در این زمینه آموزش داده‌ایم که ترویج فرهنگ نماز در جامعه رخ دهد.

ورزش و جوانان همدان دستگاه برتر در حوزه نماز

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان نیز در این نشست اظهارکرد: اداره ورزش و جوانان در بین دستگاه های استان همدان رتبه برتر در امر نماز را کسب کرده است.

رسول منعم به اقدامات سازمان ورزش و جوانان استان همدان در سال ۹۴ و ابتدای سال جاری اشاره کرد و گفت: در راستای توسعه فرهنگ نماز نسبت به ایجاد نمازخانه در تمام اماکن ورزشی، تشکیل شوراها، اقامه نماز جماعت در ساختمان های ۱ و ۲ اداره ورزش و جوانان در طول سال و برگزاری همایش های امر به معروف و اخلاق اقدام کرده‌ایم.

اسد الله ربانی مهر، معاون فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان نیز در این نشست گفت: متاسفانه آسیب اساسی جامعه ما این است که بسیاری از جوانان ما تمایل و نیازی به خواندن نماز نمی‌بینند که باید در این زمینه فرهنگسازی شود.

بین فعالیت های خودجوش مردمی و فعالیت های دولتی فاصله وجود دارد

مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان نیز در این جلسه بیان داشت: بر خلاف نظر بعضی‌ها که می‌گویند جوانان ما دین گریز شده‌اند ما شاهد حضور خودجوش جوانان در مراسم مختلف اعم از اربعین حسینی و مراسم دیگر هستیم.

مهرداد نادری فر ادامه داد: باید آسیب شناسی شود که چرا این جوان که خود به طور داوطلبانه پیاده به سمت کربلا می‌رود، در حرکت هایی که دولت در این زمینه انجام می دهد شرکت نمی‌کند؟

مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان با اشاره به اینکه جوانان ما هم دین باورند، هم دین دوست و هم وظایف دینی خود را انجام می‌دهند،  تاکید کرد: باید در مورد فاصله افتادن بین فعالیت های مردمی جوانان و فعالیت های غیرمردمی بررسی صورت گیرد.

همچنین وی در مورد بحث هیئت امنای مساجد که اجازه ورود جوانان و حرکت های خودجوش را نمی‌دهند، گفت: باید در این زمینه یک مصوبه و ابلاغیه کشوری داشته باشیم تا بتوانیم از پتانسیل مساجد که در حال حاضر از آن بی بهره‌ایم استفاده کنیم.

تشکیل معاونت مسجد در ستاد اقامه نماز ضروری است

مسئول فرهنگی ستاد اقامه نماز استان همدان نیز در این نشست با اشاره به این نکته که مسجد و نماز کاملا در یک راستا هستند، تاکید کرد: تشکیل معاونت مسجد در ستاد اقامه نماز ضروری است.

حسن کرمی نور همچنین از بودجه چند ۱۰ میلیونی مسابقات کشوری احکام در همدان سخن گفت و ادامه داد: ما در این وضع بحرانی کشور چنین بودجه ای را صرف یک مسابقه می‌کنیم و به چندنفر جایزه می‌دهیم اما متاسفانه بعد از اتمام مسابقات از این پتانسیل و این افراد مستعد در ترویج بحث نماز و دین استفاده نمی‌کنیم.

استفاده از ظرفیت سمن‌ها برای ترویج فرهنگ نماز

در این جلسه نماینده سمن های استان همدان نیز با اشاره به توصیه های مقام معظم رهبری در ترویج فرهنگ نماز اظهارداشت: ایشان در بحث فرهنگی و هنری به دستگاه ها تاکید داشته‌اند که با توجه به اینکه تاکنون هیچگونه ارتباطی در قالب تشکیل کمیته و یا دبیرخانه بین ستاد اقامه نماز و سازمان های مردم نهاد نبوده و باتوجه به تجربه ای که سازمان در مبحث نماز عید فطر داشته باید در این راستا از پتانسیل و ظرفیت سمن‌ها نهایت استفاده را داشته باشیم.

علی شریفی اشاره به این نکته که باید پدر و مادران ما در خصوص عادت دادن فرزند خود به نماز خواندن تجدید نظر کنند، بیان کرد: ما باید در این دنیای پر از تکنولوژی از ابزارهای جدید در این زمینه هم بهره بگیریم و بحث ترویج نماز را از سنین پایه شورع کنیم تا در سنین بالاتر رسوخ پیدا کرده و فرهنگ سازی صورت گیرد.

وی همچنین به اختراع آقای حیرانی با عنوان مهر آموزش نماز اشاره کرد و گفت: بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب در امر نماز باید انقلابی عمل کرد.

کریمی از اعضای سمن‌ها نیز با ذکر ۳ نکته ترویج فرهنگ نماز در خانواده، لزوم همکاری هیئت امنای مساجد جهت ورود جوانان به این حوزه و نیز تغییر در سیستم تشویق و تنبیه، تاکید کرد: چرا در جامعه اسلامی ما بی حجابی تنبیه دارد اما حجاب تشویقی به دنبال ندارد و به آن بعنوان یک وظیفه نگریسته می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار