معصومی از استخدام 93 نیروی جدید در سال‌جاری خبر داد و افزود: کارشناسان پرستاری، فوریت‌های پزشکی و یک پزشک عمومی جذب این مرکز خواهند شد.
کد خبر: ۲۳۸۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰ 31 May 2016
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان از اضافه شدن 40 دستگاه آمبولانس به این مرکز در سال‌جاری خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر حبیب معصومی دوشنبه 10 خرداد در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه در حال حاضر 82 دستگاه آمبولانس داریم، اظهار کرد: در پنج‌شنبه هفته جاری 9 دستگاه آمبولانس با تجهیزات کامل به آمبولانس‌های این مرکز افزوده خواهد شد.

وی افزود: 11 آمبولانس دیگر هم تا آخر خردادماه به ما تحویل داده می‌شود و 20 آمبولانس که سهمیه سال 95 است تا پایان سال در اختیار مرکز قرار می‌گیرد.

20 دستگاه آمبولانس قدیمی از رده خارج می‌شود

معصومی ادامه داد: با دریافت 40 آمبولانس جدید، در مجموع 122 دستگاه آمبولانس خواهیم داشت که از این تعداد، 20 دستگاه آمبولانس که عمر بالایی دارند را از سیستم خارج می‌کنیم.

وی گفت: مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان با 82 آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، یک فروند بالگرد که از 20 ماه پیش مستقر شده است، 47 پایگاه شهری و جاده‌ای و 350 نیروی انسانی به مردم خدمت‌رسانی می‌کند.

معصومی با بیان اینکه در سال  80، 10 هزار و 500 ماموریت پیش‌بیمارستانی شهری و جاده‌ای داشته‌ایم، اعلام کرد: در سال 94 تعداد ماموریت‌های انجام شده به 32 هزار مورد رسیده است که شاهد افزایش سه برابری بوده‌ایم.

وی افزایش آگاهی مردم از فعالیت‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی، افزایش شهرنشینی و شیوع بیماری‌های مزمن را علت سه برابر شدن ماموریت‌های مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانست و گفت: از این تعداد عملیات، 23 هزار و 500 مورد ماموریت شهری و 6 هزار و 500 ماموریت جاده‌ای بوده است.

وی با اشاره به اینکه در سال 84 تنها 16 پایگاه داشته‌ایم، اضافه کرد: در حال حاضر دارای 47 پایگاه هستیم که از این تعداد 18 پایگاه شهری، 28 پایگاه جاده‌ای و یک پایگاه هوایی است.

وی تاکید کرد: طی تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت بهداشت داشتیم، درصدد افزایش 12 پایگاه دیگر به اورژانس پیش‌بیمارستانی استان هستیم.

راه‌اندازی نخستین پایگاه پیش‌بیمارستانی روستایی در همدان

معصومی با بیان اینکه امسال نخستین پایگاه پیش‌بیمارستانی روستایی راه‌اندازی شده است، افزود: درصدد افزایش پایگاه‌های روستایی نیز هستیم تا بتوانیم خدمات بهتری را به بیماران و مصدومان ارائه دهیم.

وی از ستاد هدایت در دانشگاه علوم پزشکی یاد کرد و گفت: وظیفه این ستاد اطلاع‌رسانی و رسیدگی به امور درمان دانشگاه است به طوریکه اگر یک بیمار بخواهد از بیمارستان‌های شهرستان به همدان بیاید و یا از همدان به بیمارستان‌های دیگر اعزام شود، هماهنگی‌های لازم توسط این ستاد شکل می‌گیرد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اعلام کرد: در سال گذشته 5200 نفر از بیمارستان‌ها جابجا شده‌اند همچنین 185 بیمار از همدان به سایر استان‌ها اعزام شده و 132 بیمار از دیگر استان‌ها به بیمارستان‌های همدان آمده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به وجود دو مؤسسه آمبولانس خصوصی با نام‌های «ندای سلامت» و «رسالت» اشاره کرد و افزود: این آمبولانس‌ها به صورت بخش خصوصی فعالیت می‌کنند و اقداماتی نظیر جابجایی بیمار از بیمارستان به منزل و یا انتقال بیمار از بیمارستان به استان‌های دیگر با رضایت و خواست خود بیمار را انجام می‌دهند.

معصومی خاطرنشان کرد: سال گذشته آمبولانس خصوصی ندای سلامت 160 مورد به بیماران سرویس داشته و آمبولانس رسالت نیز 250 مورد ارائه خدمت کرده است.

سه حادثه شایع در استان

وی با اشاره به اینکه سه حادثه شایع در استان تصادف، ضربه و سقوط از ارتفاع است، ادامه داد: در سال 93 خودکشی جزء سه حادثه شایع در استان بوده که خوشبختانه در سال 94 کاهش یافته است.

کاهش فوتی‌های حوادث ترافیکی

معصومی از کاهش تعداد فوتی‌ها در حوادث ترافیکی خبر داد و گفت: تعداد فوتی‌ها در سال 85، 875 نفر بوده که در سال 94 به 516 فوتی کاهش یافته است.

وی گفت: با توجه به آمار فوق 48 درصد از افراد حادثه‌دیده در صحنه تصادف فوت می‌کنند، 8 درصد حین انتقال و 42 درصد در بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند.

وی اعلام کرد: در سال 94، تعداد مصدومان ترافیکی 13 هزار نفر بوده که در بیمارستان بستری شده و از خدمات رایگان اورژانس استفاده کرده‌اند.

کاهش مدت زمان رسیدن عوامل اورژانس بر بالین بیمار

وی با اشاره به اینکه مدت زمان حضور نیروهای اورژانس بر بالین بیمار کاهش یافته است، تصریح کرد: زمان تماس بیمار تا رسیدن نیروها بر بالین بیمار در سال گذشته 6 دقیقه و 46 ثانیه بوده و در شهرستان‌های استان این مدت زمان 3 دقیقه و 37 ثانیه گزارش شده به طوریکه این مدت زمان در امداد و نجات جاده‌ای 7 دقیقه و 18 ثانیه بوده است.

معصومی از سامانه 1590 رسیدگی به شکایات خبر داد و افزود: در سال گذشته به شکایات رسیدگی کرده‌ایم همچنین دارای هشت خط 115 در همدان هستیم که ارتباط میان ما و مردم است.

وی به سایت مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اشاره کرد و یادآور شد: این سایت به‌روز رسانی شده و در میان 57 دانشگاه کشور از نظر تعداد بازدیدکنندگان، رتبه سوم را کسب کرده است.

معصومی از وجود مرکز EOC یا مرکز هدایت عملیات بحران دانشگاه علوم پزشکی همدان خبر داد و تصریح کرد: 21 عنوان حوادث ویژه در سال 94 داشته‌ایم که این حوادث را باید سریعا به وزارت بهداشت صادر کنیم.

وی گفت: اورژانس هوایی این مرکز در سال گذشته 60 ماموریت بالگرد انجام داده که به 80 مورد خدمت‌رسانی شده است.

91 مورد اقدام به خودکشی در سال 94

معصومی از انجام ماموریت 91 مورد اقدام به خودکشی در استان در سال گذشته خبر داد و یادآور شد: از این تعداد 42 مورد خودکشی موفق بوده و 49 مورد هم به بیمارستان منتقل شده‌اند.

انجام 67 مورد CPR موفق

وی از انجام 67 مورد CPR موفق در استان خبر داد و گفت: 60 دوره آموزشی کمک‌های اولیه و احیاء برای کارکنان برگزار شده است.

معصومی از مسمومیت 169 نفر با گاز منوکسیدکربن خبر داد و اظهار کرد: متاسفانه از این تعداد یک نفر بر اثر مسمومیت فوت شده است.

وی با اشاره به اقدامات مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان در سال 95 تصریح کرد: نوسازی آمبولانس‌ها، دریافت مطالبات کارکنان، جذب 93 نفر نیروی انسانی، تکمیل ساختمان‌های درحال ساخت واقع در شهرک فرهنگیان، سه راهی دمق و کوریجان، خرید تجهیزات اداری و پزشکی و ساخت پایگاه‌های جدید از اقدامات اجرایی این مرکز است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اضافه کرد: خرید بی‎سیم‌های جدید و مانور دورمیزی برای مقابله با حوادث از برنامه‌های سال 95 است.

وی با بیان اینکه غیر از همدان و فامنین شهرستان‌های دیگر امکان فرود بالگرد را ندارند، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا در سال‌جاری برای بیمارستان‌های درحال ساخت و شهرستان‌ها پد فرود بالگرد شکل گیرد.

استخدام 93 نیروی جدید در سال‌جاری

معصومی از استخدام 93 نیروی جدید در سال‌جاری خبر داد و افزود: کارشناسان پرستاری، فوریت‌های پزشکی و یک پزشک عمومی جذب این مرکز خواهند شد.

وی در پایان گفت: در سال گذشته هزینه‌های مرکز اورژانس 14 میلیارد تومان بوده که دانشگاه علوم پزشکی آن را تقبل کرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار