مخاطب اصلی سیاست‌های جمعیتی، مسئولان و دولت هستند که باید زیرساخت‌های توسعه‌ای و اقتصادی لازم را برای افزایش رفاه و آسایش مردم فراهم آورند چراکه تا وقتی زیرساخت‌های لازم ایجاد نشده افزایش جمعیت مضحک و شاید ناممکن به‌نظر برسد چرا که نمی‌توان از مردم انتظار داشت با وجود تمام محدودیت‌های اقتصادی و اشتغال در افزایش جمعیت کشور قدمی مؤثر بردارند.
کد خبر: ۲۳۴۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲ 24 May 2016
یک مدرس حوزه و دانشگاه گفت: «ازدواج» کاتالیزوری بی‌جایگزین برای رسیدن به خدا است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام دکتر "سیدمجتبی حسینی‌یمینی" دوشنبه 3 خرداد در همایش پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت در همدان، به تبیین سه موضوع اهمیت ازدواج و باروری در جوانان، معضل طلاق و علت‌های آن پرداخت و اظهار کرد: جایگزین‌ناپذیری یک موضوع علت مهمی در اهمیت و اولویت دادن آن بر دیگر مسائل زندگی افراد است مانند هوای تنفس آدمی که هیچ جایگزینی نمی‌تواند داشته باشد.

وی افزود: اهمیت ازدواج در این است که در فضایی کاری انجام می‌دهد که جایگزینی ندارد؛ در واقع ازدواج با رویکر از خودگذشتن تنها راه رسیدن به تعالی روح است که نمی‌توان هیچ چیز دیگری را جایگزین آن کرد. 

حسینی با برشمردن ابعاد مختلف فواید ازدواج تصریح کرد: جنبه فردی کارکرد ازدواج، ارضاء جنسی و والد شدن است که امکان دارد از دیگر طرق صحیح یا ناصحیح هم بتوان جایگزینی برای آن یافت اما جنبه روانی کارکرد ازدواج رسیدن به آرامش فکری و روحی است که شاید برای این موضوع هم بتوان با راهکارهای دیگری جایگزینی ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: افراد در دوره اول زندگی خانواده‌گرا و دوره دوم یعنی سنین نوجوانی گروه‌گرا هستند اما در دوره سوم زندگی و بحبوحه جوانی جنس مخالف‌گرا می‌شوند که این موضوع با ازدواج به بسیاری از مسائل دیگر در زندگی فرد از جمله جامعه‌پذیری او کمک می‌کند.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه افراد در ازدواج قرار است در مقابل منیّت به زوجیت برسند، عنوان کرد: کارکرد اصلی ازدواج این است که انسان‌ها را از خود بیرون آورد و ازخودگذشتگی را در آنان نهادینه کند که این کارکرد ازدواج جایگزینی ندارد و هرکس با این رویکرد ازدواج کند از سختی‌ها و ناملایمات زندگی مشترک رنجیده نخواهد شد در حالیکه هریک از دیگر ابعاد ازدواج مدنظر قرار گیرد ممکن است سختی‌های زندگی مشترک برای فرد چندان هم آسان به‌نظر نرسد. 

وی در ادامه به بُعد «مبارزه با نفس» در کلیه اعمال عبادی اشاره و اظهار کرد: مبارزه با نفس در هر عمل عبادی از جمله ازدواج موجب تعالی روح آدمی می‌شود به همین علت است که ازدواج کاتالیزوری است برای رسیدن به خدا که جایگزین ندارد چرا که حتی برای آدمی لذتی بالاتر از لذت تعالی روح وجود ندارد و همین امر سبب تسکین و بهره‌وری فرد در ازدواج نیز خواهد بود.

مخاطب اصلی سیاست‌های جمعیتی، مسئولان و دولت هستند

حسینی در ادامه ضمن اشاره به سیاست‌های جمعیتی مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: مخاطب اصلی سیاست‌های جمعیتی، مسئولان و دولت هستند که باید زیرساخت‌های توسعه‌ای و اقتصادی لازم را برای افزایش رفاه و آسایش مردم فراهم آورند چراکه تا وقتی زیرساخت‌های لازم ایجاد نشده افزایش جمعیت مضحک و شاید ناممکن به‌نظر برسد چرا که نمی‌توان از مردم انتظار داشت با وجود تمام محدودیت‌های اقتصادی و اشتغال در افزایش جمعیت کشور قدمی مؤثر بردارند.

وی با بیان اینکه «پنجره جمعیتی» در همه جای دنیا فرصت است، اظهار کرد: متأسفانه این پنجره جمعیتی جوان که باید در افزایش رونق اقتصادی و تولید به‌کار گرفته شونددر کشور ما به مصیبتی برای مسئولان تبدیل شده است.

این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: رفع موانع ازدواج از جمله مواردی است که مقام معظم رهبری در سیاست‌های جمعیتی و قبل از آن قرآن کریم در آیات مختلف بر مسئولان یک جامعه فرض دانسته است.

وی افزود: افزایش جمعیت از دریچه‌های مختلف قابل بحث است و همانطور که فایده دارد، اگر با برنامه‌ریزی و آینده‌نگری همراه نباشد ممکن است برای جامعه ضرر هم داشته باشد. 

نرخ ناباوری در ایران بیش از اغلب کشورهای دنیاست

حسینی در ادامه با اشاره به گفته‌ها و تفکرات یک اندیشمند غربی مبنی بر لزوم ایجاد جنگ جمعیتی در کشور ایران عنوان کرد: جنگ جمعیتی از جمله مسائلی است که می‌توان آن را در افزایش نرخ ناباروری کشور مورد بررسی قرار داد چراکه در حال حاضر نرخ ناباروری در دنیا 12 درصد و نرخ ناباروری در ایران 20درصد است و نمی‌توان از کنار این موضوع به سادگی عبور کرد.

«نارضایتی جنسی» مهمترین عامل جدایی زوجین است

وی با بیان اینکه کشور ایران در بین اغلب کشورهای دنیا کمترین نرخ باروری و فرزندآوری را دارد، «طلاق» را از مهمترین دلایل این موضوع برشمرد و افزود: طبق بررسی‌های به‌عمل آمده «نارضایتی جنسی» مهمترین عامل جدایی زوجین عنوان شده که بیش از 78 درصد علت طلاق‌ها را شکل می‌دهد. 

وی نارضایتی جنسی زوجین را ناشی از افزایش بی‌حیایی و بی‌حجابی در سطح جامعه برشمرد و بیان کرد: بی‌حجابی و بی‌عفتی در جامعه موجب بالارفتن انتظارات جنسی همسران از یکدیگر می‌شود که البته در این موضوع تماشای فیلم‌های رؤیاگونه تلویزیونی، سینمایی و ماهواره‌ای نیز بی تأثیر نیست.

وی ادامه داد: از دیگر پیامدهای افزایش بی‌حجابی در جامعه، رقابت دختران مجرد در آرایش کردن و نگرانی دائمی خانم‌های متأهل از انحراف همسرانشان است که ازهم پاشیدگی بنیان‌های خانواده را به دنبال دارد.

برچسب ها: ازدواج
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار