فریدون عباسی در دانشگاه یزد:
حضور فریدون عباسی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران با دعوت بسیج اساتید استان یزد در دانشگاه یزد.
کد خبر: ۲۳۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴ 15 April 2015
به گزارش تابناک یزد، فریدون عباسی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران با دعوت بسیج اساتید استان یزد در محل دانشگاه یزد در جمع اساتید فیزیک و شیمی دانشگاه یزد و اساتید علاقه مند استان به بحث هسته ای حضور یافت.
لزوم رعایت مسائل امنیتی در سایت های هسته ای، لزوم نگهداری دانشمندان هسته ای و اقناع نخبگان داخلی و حتی نخبگان منتقد و از دست ندادن انگیزه فعالیت علمی آنها عناوین مهمی بود که در این نشست به آن پرداخته شد.
دکتر حسین ابویی رئیس بسیج اساتید استان یزد این نشست را جهت روشنگری پیرامون مسائل هسته ای اخیر و بیانیه لوزان عنوان کرد و گفت: در این جلسه نکاتی که تیم هسته ای لازم است در تنظیم قراردادها رعایت کنند مورد بحث قرار میگیرد و به سوالات حضار در خصوص مسائل هسته ای و بیانیه لوزان پاسخ می دهد.
وی در این خصوص تصریح کرد: پیروی فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی که تیم هسته ای را به ارتباط بیشتر با نخبگان توصیه و نخبگان را به ارائه رهنمودهای تخصصی به تیم هسته ای دعوت کردند، بسیج اساتید استان یزد تصمیم گرفت جلسه ای با اساتید علاقه مند به بحث هسته ای با حضور دکتر فریدون عباسی در یزد برگزار شود.
فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران نیز در این نشست تاکید کرد: دانشجویان  به ویژه دانشجویان رشته انرژی هسته ای و رشته های مرتبط باید از مسائل بین الملل و اخبار آگاهی کامل داشته باشند و اطلاعات خود را افزایش دهند تا دچار مشکل نشویم.
وی گفت:در تاسیس معاونت فناوری های پیشرفته و  کاربرد پرتوها در سازمان انرژی اتمی ایران متخصصان یزدی زحمات زیادی کشیدند به طوری که در تاسیس شتاب دهنده یزد صرفا متخصصین یزدی حضور داشتند و کار فوق العاده ای در انرژی هسته ای کشور انجام شد به طوری برای برخی راه اندازی یک شتاب دهنده باور پذیر نبود.
وی با بیان اینکه تولیدات سانتریفیوژها باید بر اساس نیاز کشور باشد ولی بدون توقف تحقیق و توسعه اظهار کرد:
در زمان مدیریت من با تلاش زیاد توانستیم رشته کاربرد پرتوها را در مقطع تحصیلات تکمیلی راه اندازی کنیم، معاونت فناوری های پیشرفته و  کاربرد پرتو ها را راه اندازی و مرکز لیزر و پژوهشکده گداخت را راه بیاندازیم این در حالی است که در حال حاضر همه این موارد تعطیل شد و من حاضرم در یک محاکمه حقوقی این سوال را از آقای صالحی داشته باشم که چگونه این کار انجام شد آیا عناد بوده یا ندانم کاری؟
وی در یک انتقاد دیگر به مدیریت سازمان انرژی اتمی فعلی ایران عنوان کرد: در دولت یازدهم در سازمان انرژی اتمی برخی پست ها به افراد ناکارآمد داده شد افرادی که ویژگی های لازم را ندارند که خیلی از کارها مانند ایجاد شتاب دهنده پزشکی و...را از دست دادیم همچنین سایت فردو که برای تولید تاسیس شده است الان تحقیقاتی شد و این صحیح نیست که نسل در نسل همه خواست ها و برنامه ها از نو و با چنین تغییراتی انجام شود و فرصت ها از دست برود.
وی در پاسخ سوال دکتر حکیمی از دانشکده فیزیک نسبت به اینکه اهمیت شهدای هسته ای از چند سانتریفیوژمهم تر است و باید بیشتر محافظت شوند، گفت: درست است و ما و شهدای هسته ای هیچکدام طلبکار نظام نبوده ایم ضمن اینکه انقلاب جوان است و سیستم امنیتی هم افراد هوشمند و ابزار فنی و تخصصی می خواهد که با همکاری دانشگاه ها و همراه با رشد علمی دانشگاه های ما رشد خواهد کرد و انقلاب باعث تحصیلکرده ها وارد حوزه امنیت شوند و در حال پیشرفت است.
وی افزود: در زمان مدیریت من در سازمان رویکرد دانشگاهی داشتیم و ورکشاپ های زیادی را در جهت بهینه سازی برای اساتید این رشته برگزار کردیم چرا که معتقد هستم نخبگان نیاز به اقناع دارند و باید از اساتید و دیدگاه های مختلف هم بهره گیری کنیم لذا رضایت رهبر انقلاب را برای استفاده از پتانسیل موجود در دانشگاه ها جلب کردم تا از پروژه های فوق لیسانس و دکتری پنج درصد هیات علمی در حوزه انرژی اتمی حمایت کنیم این در حالی است که ما سعی کردیم تا نخبگان منتقد خارجی را نیز با دعوت و توضیحات لازم اقناع کنیم.
وی به عملکرد دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد اشاره کرد و گفت: بعد از دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی که دستاوردهای خوبی در حوزه هسته ای داشتیم در دوره احمدی نژاد هم دستاوردهای هسته ای خوبی داشتیم که قابل قیاس با هیچ دوره دیگری نبود ضمن اینکه مسئله هلوکاست و مطرح کردن آن کار بسیار ارزشمندی در صحنه جهانی بود که توسط احمدی نژاد انجام شد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار