دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از هشتم خردادماه در حالی آغاز به‌کار می‌کند که ۵ نماینده استان همدان در مجلس نهم که عمدتاً اصولگرا هستند در آن حضور ندارند.
کد خبر: ۲۲۶۶۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴ 09 May 2016
دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی از هشتم خردادماه سال جاری آغاز به‌کار می‌کند که برخی از چهره‌های مجلس نهم در لیست منتخبین ملت قرار ندارند.

به گزارش تابناک همدان، با پایان یافتن دور دوم انتخابات دهمین دوره مجلس دهم، تکلیف منتخبان مردم در مجلس دهم مشخص شد، مردم در این دور از انتخابات با حضور پرشور در پای صندوق‌های رأی علاوه بر ثبت حماسه‌ای بزرگ در تاریخ ایران رقم زدند.

آمار نشان می‌دهد حدود ۲۱۰ نفر از نمایندگان مجلس نهم نتوانستند اعتماد ملت را کسب کرده و به مجلس دهم نیز راه یابند. در این میان ۵ نفر از نمایندگان دوره نهم استان همدان نیز به دلایل مختلف از راه‌یابی به مجلس دهم بازماندند.

جدول زیر نمایندگانی را که به دلایل مختلف به مجلس دهم راه نیافته‌اند به تفکیک گرایش سیاسی نشان می‌دهد:


حوزه انتخابیه اسامی نمایندگان مجلس نهم منتخب غیرمنتخب توضیحات گرایش سیاسی
رزن عطاءالله سلطانی‌صبور   **   اصولگرا
اسدآباد بهروز نعمتی **   از حوزه انتخابیه تهران  
نهاوند مهدی سنایی -- -- سفیر ایران در روسیه اصلاح طلب
بهار و کبودرآهنگ محمدعلی پورمختار **      
تویسرکان محمدمهدی مفتح **      
ملایر علی‌نعمت چاردولی   **   اصولگرا
ملایر احمد آریایی‌نژاد   **   اصولگرا
همدان امیر خجسته **      
همدان ابراهیم کارخانه‌‌ای     انصراف داده است اصولگرا


در حوزه انتخابیه رزن گرچه نماینده کنونی و اصولگرای مجلس، سلطانی صبور توانست به دور دوم راه پیدا کند، اما در انتخابات 11 اردیبهشت، در رقابت با رقیب اصلاح‌طلب خود از راه‌یابی به مجلس دهم بازماند.

مهدی سنایی نماینده نهاوند نیز به‌عنوان سفیر ایران در روسیه راهی وزارت امور خارجه شد. سنایی که سابقه حضور در مجلس هشتم را نیز داشت، از اصلاح‌طلبان مجلس نهم محسوب می‌گردید. سنایی در مجلس در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی عضویت داشت و به دلیل تسلط بر اوضاع سیاسی روسیه و منطقه اوراسیا و نیز زبان روسی به‌عنوان سفیر تام‌الاختیار در مسکو مشغول به فعالیت شد.سنایی دانشیار روابط بین‌الملل دانشگاه تهران و مؤسس گروه مطالعات روسیه در این دانشگاه نیز است.

در حوزه انتخابیه ملایر هر دو نماینده کنونی مجلس از راه‌یابی به دوره دهم بازماندند. چهاردولی و آریایی‌نژاد که از اصولگرایان مجلس محسوب می‌شوند، گرچه در حوزه ملایر کاندیدا شده بودند آما رقابت را به کاظمی از لیست امید، آزادی‌خواه اصولگرا و امامی اصلاح‌طلب -در دور دوم آزادی‌خواه به مجلس راه یافت- واگذار کرده تا جایی در مجلس دهم نداشته باشند.

اما در حوزه انتخابیه همدان ابراهیم کارخانه‌ای نماینده اصولگرا واز اعضای جبهه پایداری دیگر نماینده‌ای بود که به مجلس دهم راه نیافت. کارخانه‌ای که از مخالفان سرسخت برجام و توافق هسته‌ای به شمار می‌رفت، ابتدا از حوزه انتخابیه تهران ثبت‌نام کرد. اما با اعلام نهایی لیست اصولگرایان و عدم راه‌یابی به این لیست، از ادامه رقابت در انتخابات انصراف داد.

از میان نمایندگان استان خجسته، مفتح و پور مختار از حوزه انتخابیه فعلی خود به مجلس دهم راه یافتند. امیر خجسته نماینده حوزه همدان، در دور دهم به‌عنوان نماینده‌ای مستقل وارد جریان رقابت شد و تنها از حمایت لیست صدای ملت برخوردار بود. اما مفتح تنها کاندیدایی بود که موردحمایت هر سه لیست تأثیرگذار انتخابات -ائتلاف اصولگرایان، صدای ملت و ائتلاف امید اصلاح‌طلبان- بود. ضمن این‌که بهروز نعمتی نماینده اسدآباد نیز با کاندیداتوری از تهران و راه‌یابی به لیست امید توانست، منتخب مردم تهران در مجلس دهم لقب بگیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار