معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: همزمان با گرامیداشت روز سوم خرداد امسال عملیات اجرایی ساخت ۴۲ پروژه خانه بهداشت با صرف ۷ میلیارد تومان اعتبار آغاز می‌شود.
کد خبر: ۲۱۵۹۹۰
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰ 21 April 2016
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: همزمان با گرامیداشت روز سوم خرداد امسال عملیات اجرایی ساخت ۴۲ پروژه خانه بهداشت با صرف ۷ میلیارد تومان اعتبار آغاز می‌شود.

به گزارش تسنیم، جلال‌الدین امیری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با پیشرفت علم پزشکی و کشف عامل بیماری‌ها میزان شیوع بیماری‌های واگیر و قابل انتقال در کشورها کنترل شده است اما در کشورهای در حال توسعه بیماری‌ها از واگیر به غیرواگیر سوق پیدا کرده است.

وی افزود: فشار خون بالا، سرطان‌ها، دیابت و سوانح کار و ترافیک دلیل عمده مرگ و میر در جوامع مختلف به شمار می‌آیند که برای پیشگیری از آنها باید تغییر سبک زندگی و نحوه رفتار اجتماعی در اولویت قرار گیرد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به رشد روزافزون تعداد مبتلایان به دیابت بیان کرد: در سال 1985 تنها 30 میلیون بیمار دیابتی در دنیا وجود داشت که در سال 2008 با شیب تند به 230 میلیون نفر افزایش یافت.

وی تصریح کرد: براساس پیش‎بینی‌ها تا سال 2025 تعداد بیماران دیابتی به 400 میلیون نفر افزایش می‌یابد که برای کنترل این بیماری‌ها تا حدودی آموزش و تغیر سبک زندگی مؤثر واقع شده است.

افراد روزانه 15 دقیقه فعالیت بدنی دارند

امیری میانگین فعالیت بدنی افراد را 15 دقیقه در روز برآورد کرد و گفت: فعالیت بدنی و تحرک در جلوگیری از ابتلا به دیابت اثرگذار است و در این راستا باید شرایط برای توسعه ورزش‌های همگانی فراهم شود تا بتوان از شیوع دیابت جلوگیری کرد.

وی کاهش مصرف مواد قندی و کربوهیدرات‌ها، افزیاش تحرک، کاهش مصرف چربی، عدم مصرف فسفودها و غذاهای آماده و افزایش مصرف میوه و سبزیجات را در کنترل و کاهش احتمال بروز دیابت مؤثر دانست.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان چاقی را یک عامل مهم در بروز دیابت خواند و افزود: افراد چاق به دلیل ترشح هورمون‎ها از بافت چربی در خطر ابتلا به دیابت قرار دارند.

وی مصرف دخانیات و مواد مخدر را در بروز دیابت مؤثر دانست و گفت: همدان سومین استان پرمصرف دخانیات در کشور به شمار می‎آید که باید تمهیداتی اندیشیده شود.

امیری افزود: با وجود برخوردهای بهداشتی که برای جمع‌آوری قلیان در سفره‌خانه و رستوران‌ها انجام شده است اما متأسفانه قباحت اجتماعی قلیان در خانواده‌ها از بین رفته است و پدر و مادر در مجاور فرزند اقدام به مصرف قلیان می‌کنند.

وی افزود: مصرف قلیان بسیار خطرناک‌تر از سیگار است و باید با فرهنگسازی قباحت مصرف قلیان به جامعه بازگردد تا مردم با آگاهی از مصرف آن امتناع کنند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: بیش از 90 درصد بیماران به دیابت نوع 2 مبتلا هستند که شامل افراد چاق و کم تحرک بالای 20 سال سن می‌شود و البته تعدادی از این بیماران به دلیل وراثت مبتلا شدند.

4 درصد روستاییان همدان مبتلا به دیابت

وی عنوان کرد: با غربالگیری که از 300 هزار نفر از روستاییان استان همدان به عمل آمد بی شاز 50 درصد بیماران از قند بالای خود مطلع نبودند و در بین 4 درصد از افراد روستایی دیابت بروز کرده بود.

امیری با بیان اینکه در جوامع شهری میزان بروز دیابت بیشتر است، گفت: شایع‌ترین دلیل نارسایی کلیه، دیابت است و به پیشرفت بیماری، بینایی فرد تحت تأثیر قرار می‌گیرد و گاهی دیابت منجر به قطع عضو می‌شود.

نوسازی و بهسازی خانه‌های بهداشت در همدان

وی با اشاره به اینکه نوسازی، بهسازی مراکز بهداشتی و درمانی و خانه‌های بهداشتی در اولویت قرار دارد، اظهار داشت: همزمان با اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت، 20 واحد خانه بهدشاتی نوسازی و بهسازی شد و 30 مرکز بهداشتی و درمانی و زیست پزشک نیز مورد تعمیر اساسی قرار گرفت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: در حال حاضر نیز عملیات اجرایی 42 پروژه ساخت، نوسازی و بهسازی خانه‌های بهداشت در استان همدان در مرحله مناقصه قرار دارند که با گرامیداشت سوم خرداد کلنگ‌زنی می‌شوند.

وی با بیان اینکه برای ساخت این پروژه‌ها 7 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است، بیان کرد: امسال اعتبارات حوزه بهداشتی بیشتر به سمت اجرای پروژه‌های عمرانی سوق داده می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار