کد خبر: ۱۷۳۰۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۹ 31 January 2016

پازل گم شده گردشگری ،درتوسعه همدان

امروزه صنعت گردشگری به عنوان يكي از بزرگترين و پويا‌ترين بخش‌هاي درآمد خارجي كشورها محسوب شده و به سرعت در حال رشد است به طوری که اغلب كشورهاي جهان با بهره ‌گيري از تجربه ‌های موفق و مديريت كشورهای ديگر سعی می‌كنند به جايگاه مطلوبي در اين عرصه برسند.

در واقع می توان گفت که از گردشگری همواره به عنوان عاملی برای رشد و شکوفایی یک منطقه، کشور و استان یاد شده و امروزه صنعت گردشگری در جهان گسترده و دارای اهمیت بسیاری است و می ‌توان از این طریق به سمت وضعیت مطلوب اقتصادی پیش رفت و بر مشکلات اقتصادی غلبه کرد.

همدان باوجود بهره مندی از پتانسیل های جذب توریسم هنوز آن طور که باید و شاید به گردشگران معرفی نشده چراکه به گفته کارشناسان برای معرفی باید از تبلیغات سنتی گذر کرد وبه تبلیغات برون استانی و مدرن پرداخت.

وجود آثار تاریخی منحصر به فرد، فرهنگ ها و قومیت های مختلف و یا آب و هوای مناسب و از سویی زیر ساخت های مناسب در یک منطقه و یا یک کشور و استان می تواند زمینه مناسبی برای جذب گردشگر به آن نقطه باشد کما اینکه کشور ایران نیز در بین کشورهای دنیا از لحاظ تاریخی، آب و هوایی و گردشگری دارای موقعیت مناسبی بوده و هست.

یکی دیگر از ویژگی ها و جاذبه های طبیعی استان همدان وجود بزرگترین غار آبی دنیا غارعلیصدر در استان بوده که همواره گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند، استان همدان علاوه بر داشتن غار آبی علیصدر دارای جاذبه های طبیعی منحصر به فردی است و دامنه های زیبای الوند، رشد انواع گیاهان دارویی در دامنه های الوند، دشت میشان و چشمه هایی که در دشت جاری است از جمله ویژگی های طبیعی همدان به شمار می رود.

استان همدان به عنوان یکی از پنج استان گردشگری کشور ایران محسوب شده که از لحاظ داشتن آثار تاریخی، آب و هوای معتدل و کوهستانی، قومیت های مختلف، صنایع دستی وسوغات و غیره در نوع خود بی نظیر است.

در کنار این همه جاذبه های تاریخی و طبیعی مجتمع های تفریحی چون تپه عباس آباد، دهکده تفریحی توریستی گنج نامه، تله کابین گنج نامه، جزیره شادی بهار مجهز به پیست کارتینگ، پیست اسکی تاریک دره و پیست اسکی دشت میشان، شهر بازی رنگین کمان و پارک ها و باغ های زیبا همه و همه از جمله ویژ گی های استان همدان برای اقامت گردشگران است.

اما استان همدان با وجود این همه پتانسیل برای جذب گردشگر متاسفانه تاکنون آن طور که باید و شاید نه تنها به دنیا بلکه به سایر استان های کشور و گردشگران داخلی معرفی نشده و گردشگری استان همدان تنها سه و نیم درصد سهم اشتغال در استان را به خود اختصاص داده است و تنها ۱۳ درصد تولید صنایع دستی در کشور مربوط به استان همدان است در حالیکه استان همدان با داشتن جاذبه های تاریخی و طبیعی منحصر به فرد و پتانسیل های فراوان شایسته بیش از اینها باید باشد .

از سویی می توان تاکید داشت که یکی از راهکارهای معرفی همدان به گردشگران داخلی و خارجی تبلیغات خارج از استانی و حتی برون مرزی است که تاکنون قدمی در این راه برداشته نشده است .

باید به این نکته توجه داشته باشیم که هدف از توسعه گردشگری چیست ؟

وچه اهدافی باید در این زمینه دنبال شود .

هدف از توسعه گردشگری استان همدان ایجاد ثروت و شغل است وباید همدان را برای گردشگران از حالت عبوری وگذری به مقصدی تبدیل کنیم و گردشگر را در این شهر ماندگار کنیم و این میسر نمی شود مگر با ایجاد زیر ساخت های لازم و ایجاد امکانات تفریحی ، توریستی که خلا این زیر ساختها در شهر همدان کاملا محسوس است ولازم به ذکر است که نداشتن یک مدیریت واحد شهری وگردشگری در این شهر وارایه برنامه و راهکارهای موقت و کوتاه مدت از سوی مسولین همواره استان رابا چالشهای بزرگی مواجه کرده است و ازطرفی سازمان میراث فرهنگی با تمام تلاشهای که انجام می دهد .

برای توسعه گردشگری کافی و وافی نبوده و می طلبد با ایجاد یک کمیته تخصصی و مدیریت واحد در زمینه گردشگری از سوی مدیریت ارشد استان ایجاد شده و برنامه ها و همچنین زیر ساختهای مناسبی را برای توسعه گردشگری در استان وشهرهمدان دیده شود و گردشگري همواره يكي از بهترين فرصت‌ هاي شغلي و درآمدزايي است كه تنها با تبليغات و معرفی خدمات مناسب و باكيفيت، آثار باستاني و مناطق گردشگري، موزه‌ها و مناظر خارق‌ العاده طبيعي مي‌تواند چرخ‌ هاي اقتصادي استان همدان و کشوررا به گردش درآورد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
محمود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
با سلام و احترام .واقعیتی انکار ناپذیر بود از اوضاع فعلی ,علیرغم صراحت نگارنده و مستدل بودن موضوع متاسفانه هیچگونه توجهی از سوی مسیولین ذیربط به اصل ماجرا نپشود
مهرداد ضییائی مهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
با سلام .تبلیغات امر بسیار واجب در حوزه گردشگری است اما قبل از تبلیغات باید به فکر زیر ساخت های گردشگری باشیم متاسفانه مسافر زیادی که به همدان بیاید این شهر دچار بحران می شود مسئولان باید با تدابیر فوری زیر ساخت ها را کامل کند
حمیده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
سلام . ایکاش گوش شنوایی باشد سالهاست که مشکلات عنوان می شودولی عکس العملی از مسولین دیده نمی شود.
علی صابری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
متاسفانه در همدان هیچگونه اقامی برای گردشگری انجام نشده و باید فاتحه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری راخواند .
مجید عزت پور مصلح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
سلام و عرض ادب، مدیران استان باید آمادگی و ایجاد زمینه و حمایت و ایجاد بستر مناسب برای مناطق بوم‌گردی، خانه‌های روستایی و اقامت‌گاه‌های کوچک را فراهم کنند،متاسفانه در ایران برگزاری تور بسیار ضعیف است اما اغلب تورگردانان به ویژگی های جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی و مردم شناسی منطقه استان همدان اشراف کامل ندارند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار