مدیرعامل شرکت برق منطقه ای یزد با بیان اینکه این استان در حوزه خرید تضمینی برق مولد در مقیاس کوچک در کشور پیشتاز است گفت: تا پایان سال برق تولیدی از این بخش به حدود 80 مگاوات خواهد رسید.
کد خبر: ۱۶۹۴۸۵
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹ 25 January 2016

به گزارش تابناک یزد،محمدحسن صباغ زادگان در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه استان با اشاره به اقدامات اساسی و زیربنایی انجام شده در راستای توسعه صنعت برق افزود: یکی از این فعالیت ها انعقاد نخستین قرار داد خرید تضمینی بوق مولدهای مقیاس کوچک است که در حال حاضر 48مگاوات نیروگاه کوچک در استان نصب شده و در حال استفاده است.

وی با اشاره به اینکه تامین برق مطمئن ، کاهش تلفات و مصرف در محل تولید از اهداف این نوع برق تولیدی است افزود: 29مگاوات نیز تا پایان سال به بهره برداری می رسد ضمن آنکه در مجموع مجوز 168مگاوات برق تولیدی در این بخش را داریم و امیدواریم با ورود سرمایه گذاران شاهد فعالیت های خوبی باشیم.
** کاهش 11درصدی مصرف در پیک بار تابستان امسال با همکاری صنایع
مدیرعامل برق منطقه ای یزد با اشاره به اینکه این استان یکی از پایدارترین شبکه های برق کشور را دارد ، تصریح کرد: تابستان امسال با وجود ماه رمضان و گرمای زیاد و پیوسته با توجه به همکاری ، مردم ، صنایع و اطلاع رسانی رسانه ها بدون خاموشی داشتیم .
صباغ زادگان اضافه کرد: پیک و حداکثر مصرف امسال در ساعت 12و 25دقیقه تیرماه امسال ثبت شده که خوشبختانه با اجرای سه طرح مهم و هزینه 50میلیارد ریالی 11درصد کاهش نسبت به سال قبل را شاهد بودیم.
به گفته وی ، طرح افزایش ساعات پیک در تابستان ، طرح تعطیلات و تعمیرات با پرداخت 30میلیارد ریال تخفیف به صنایع و طرح ذخیره سازی عملیاتی که بعد از اصفهان رتبه دوم را در آن کسب کردیم با پرداخت بیش از 18 میلیارد و 550میلیون ریال به صنایع در این بخش اجرا شد.
وی وضعیت موجود صنعت برق استان را مطلوب ارزیابی کرد و در عین حال گفت: با این وجود نمی توانیم نسبت به تأمین شبکه برق سراسری بی تفاوت باشیم به همین دلیل تابستان امسال که زمان اوج مصرف برق است، لازم است صرفه جویی و مدیریت مصرف از طرف مشترکان انجام شود.
این مسئول با اشاره به وضعیت شرکت برق منطقه ای یزد در زمینه قدرت نامی نیروگاهها گفت: در این بخش قدرت نیروگاهی کشور 73 هزار مگاوات و استان یزد با 1952 مگاوات رتبه 13 کشور را به خود اختصاص داده است.
** افزایش 500مگاواتی قدرت نصب شده نیروگاهی استان تا قبل از تابستان 95
وی با اشاره به رشد مطلوب قدرت نیروگاهی استان نیز یادآور شد: در حال حاضر قدرت نصب شده نیروگاهی استان یزد 2 هزار مگاوات شامل 1000 مگاوات مربوط به نیروگاه سیکل ترکیبی و 1000 مگاوات هم مربوط به بخش خصوصی است که تا قبل از تابستان سال آینده با بهره برداری از نیروگاههای سرو اردکان و تابان به 2500مگاوات خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان یزد درباره تولید ناخالص انرژی از رشد 15درصدی این بخش در 9ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزود: در تولید ناخالص انرژی با 3.3 درصد تولید کشور در رتبه نهم قرار داریم که جایگاه خوبی در کشور است.
صباغ زادگان درباره وضعیت مصرف برق در استان نیز اظهار کرد: در 9 ماه امسال 2.7 درصد رشد مصرف نسبت به مدت مشابه سال قبل داریم با این وجود با توجه به افزایش تولید در استان مشکلی نداشته و آمادگی داریم تا برق هر نوع صنعتی را تأمین کنیم.
این مسئول درباره اهمیت توجه به محیط زیست و هوای پاک در استان از بره گیری از انرژی خورشیدی و کاهش مصرف گازوئیل برای سوخت نیروگاهها خبر داد و افزود: در حال حاضر 10موافقت نامه و مجوز با مجموع 590مگاوات انرژی خورشید در نقاط مختلف استان صادر شده و امیدواریم با به نتیجه رسیدن برجام و حل موانع سرمایه گذاری در این بخش شاهد حضور سرمایه گذاران خارجی و تقویت تولید انرژی خورشیدی در استان باشیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر در کشور ما نیز تسهیلات خوبی برای تشویق سرمایه گذاری برای احداث نیروگاه های خورشیدی و توسعه تولید انرژی های تجدید پذیر در نظر گرفته شده است.
** 95درصد سوخت نیروگاههای استان از گاز است
وی درباره جایگزینی گاز به جای گازوئیل و سوخت های آلوده کننده در نیروگاهها نیز گفت: در سال 92 مصرف گاز در نیروگاهها 79درصد بود که در سال 93 به 93 درصد و امسال و تاکنون به 95درصد رسیده است.
صیاغ زادگان تأمین برق مطمئن و پایدار برای مشتریان از طریق توسعه و بهره برداری بهینه از تأسیسات شبکه برق را در راستای رضایتمندی ذینفعان برشمرد و اضافه کرد: هیچ توسعه ای بدون برق امکان پذیر نیست ولی معتقدیم با شتاب امروز دنیا نیازمند رشد سیستم های نرم افزاری و مدیریت مجازی و مدیریت مصرف هستیم .
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای یزد در ادامه پست های 400 به 63 کیلوولت نخلستان بافق، شهید سامعی روستای شحنه و مهریز، پست 230 به 132 کیلو ولت ابرکوه، پست های 63 به 20 کیلوولت چرخاب و امامزاده اردکان و همچنین خطوط اتصال به پست شهید سامعی را مهمترین طرحهای در دست اقدام این شرکت عنوان کرد.
وی درباره هزینه طرحهای اجرا شده زیربنایی حوزه برق در دولت یازدهم اظهار کرد: در سال 92 سه طرح با 52میلیارد ریال ، در سال 93 تعداد 6 طرح با 157 میلیارد و 800میلیون ریال اجرا شده و در سال جاری نیز 2 طرح بزرگ با 312میلیارد ریال در دست اجراست.
این مسئول درباره طرحهای آماده بهره برداری در دهه فجر امسال نیز گفت: نخستین طرح پست 63.20کیلو ولت میبد 72میلیارد ریال و خط 230 کیلوولت سورمق – ابرکوه با مشارکت بخش خصوصی و با اعتبار 240 میلیارد ریال است.
وی در پایان درباره وضعیت مصرف کنندگان برق استان تصریح کرد: 71درصد در بخش صنعت ، حدود 13درصد در بخش خانگی ، حدود 11درصد کشاورزی ، سه درصد تجاری ، حدود 9درصد عمومی و مابقی در سایر بخش ها مصرف کنندگان برق استان است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار