عباس چشمه قصابانی با اشاره به اینکه بیشترین پناهگاه ها و جان پناه های کشور در کوهستان های همدان هستند، ادامه داد: تاکنون 9 پناهگاه کوهستانی و جان پناه در ارتفاعات استان همدان ایجاد شده است.
کد خبر: ۱۶۰۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰ 09 January 2016

سخنگوی هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان همدان گفت: سالانه بیش از 5هزار کوهنورد میزبان پناهگاها و جان پناه های استان همدان هستند و از خدمات این مکان ها استفاده می کنند.

به گزارش تابناک همدان ؛ وی افزود: پناهگاه اول دشت میشان در ارتفاع حدود دو هزار و 100 متری و در ارتفاعات رشته کوه الوند و در یکی از زیباترین نقاط مشرف به شهر همدان در مسیر صعود قله الوند و کلاغ لانه در سال 1358 افتتاح و به بهره برداری رسید.

سخنگوی هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان همدان ادامه داد: این پناه گاه در سال 1391 با همکاری اداره کل تربیت بدنی وقت استان همدان مورد مرمت و بهسازی قرار گرفت و در حال حاضر از نظر خدمات رسانی ، موقعیت ، امکانات رفاهی و اقامتی در وسعتی حدود 500 متر مربع با دارا بودن تجهیزات شب مانی و تختخواب ، سامانه گرمایشی سراسری، سامانه روشنایی ، سالن غذا خوری ، بوفه فعال با ارائه انواع غذا های گرم است.

چشمه قصابانی تصریح کرد: پناهگاه کلاغ لانه در روی یال فاصله قلّه الوند و قلّه کلاغ لان از یک طرف بسوی دوزخ دره و امامزاده کوه و از طرف دیگر بسوی دره کیوارستان در سال 1358 ساخته شده و به علت قدیمی بودن در معرض تخریب است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد : در سال 1389 ساخت یک پناهگاه دیگر در زیر پناهگاه کلاغ لان توسط تربیت بدنی و بدون دخالت هیئت کوهنوردی شروع گردید، که در سال آینده به بهره برداری می رسد.

چشمه قصابانی به پناهگاه یخچال در محل میدان یخچال اشاره و افزود: این پناهگاه در سال میزبان خوبی برای کوهنواردانی است که از این محل عبور می کنند.

وی افزود : پناهگاه دوم میدان میشان، پناهگاههای کرگز یا کرکسین، پناهگاه قله شاه نشین تویسرکان ، جان پناه قزل ارسلان و جان پناه ایزدی در منطقه یخچال با 15 متر زیر بنا از دیگر پناهگاه های استان همدان است.

چشمه قصابانی با اشاره به اینکه اگر کوهنوردان در حفظ محیط این پناهگاه ها بی توجه باشند ممکن است خسارت جبران ناپذیری به پناهگاه ها وارد کنند ادامه داد : پناهگاه ها ظرفیت بالایی در جذب توریست دارند .

سخنگوی هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان همدان از کوهنوردان خواست تا هیچ وسیله و خوراکی را در پناهگاه ها جا نگذارند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار