رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر همدان گفت: اجرای طرح پیاده راه‌سازی خیابان‌های همدان نیازمند مطالعات دقیق است.
کد خبر: ۱۵۷۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶ 04 January 2016

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر همدان گفت: اجرای طرح پیاده راه‌سازی خیابان‌های همدان نیازمند مطالعات دقیق است.

به گزارش مهر، علی‌ رضایی همدان با تأکید بر اینکه برای اجرای طرح ابتدا باید مطالعات مناسب صورت پذیرد، افزود: باید منابع موردنظر تخصیص یابد و اطلاع‌رسانی مناسب برای آگاهی شهروندان انجام و تقویم زمانی مشخص ارائه شود.

رضایی اضافه کرد: اجرای طرح پیاده راه‌سازی نیازمند همکاری دیگر ارگانها و دستگاه‌های اجرایی با شهرداری است.

وی همچنین به گستردگی فعالیت های شهرداری اشاره کرد و گفت: مدیریت شهری هزینه های هنگفتی برای اجرای طرح های خود صرف می کند که باید برای آگاهی شهروندان به موقع اطلاع رسانی کند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک و محیط زیست شورای شهر همدان نیز بر اجرای طرح پیاده راه سازی خیابانهای اکباتان و بوعلی توسط مدیریت واحد توسط شورا و شهرداری تاکید کرد و گفت: با اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی این دو خیابان، بافت فرسوده و ناکارآمد به چرخه اقتصاد شهر اضافه می‌شود و علاوه بر احیا فعالیت‌های اقتصادی می‌ محرک سایر خیابان‌های شهر نیز خواد شد.

کامران گردان با بیان اینکه در چند دهه گذشته مدیریت شهری در همدان توجه خود را به سمت حرکت سواره و خودرومحور بودن معطوف کرده است افزود: مدیریت شهری سعی در تعریض معابر داشته و این روش نه تنها مشکلات مردم را به خوبی در حوزه حمل و نقل مدیریت نکرده، بلکه سفر‌های درون شهری را افزایش داده و حجم ترافیک شهر هم به تناسب آن بیشتر شده است.

میدان امام خمینی (ره) همدان محل تمرکز فعالیت‌های مختلف شده است

گردان با بیان اینکه میدان امام خمینی (ره) محل تمرکز فعالیت‌های مختلف شده است، یادآور شد: در حال حاضر میدان مرکزی همدان کارکردهای مختلفی داشته و مهمترین مقصد سفرهای درون‌شهری به شمار می‌آید که به همین منظور ترافیک و ازدحام خودروها در میدان مرکزی شهر افزایش یافته است.

گردان با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری در سال ۸۵ رینگ اول شهر باید به پیاده راه تبدیل شود، گفت: این طرح به منظور کاهش ترافیک و احیای نقش و عملکرد اجتماعی میدان مرکزی همدان در دستور کار است که در فاز نخست اجرای طرح قرار بود خیابان‌های بوعلی و اکباتان پیاده‌راه شوند که پس از گذشت چند سال هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان تاکید کرد: پیاده راه‌سازی جدای از عوامل ترافیکی در مرکز شهر، پیامدهای مثبتی همچون افزایش ایمنی، رونق اقتصادی، ارتقا کیفیت محیط زیست و در نهایت ایجاد نشاط و سرزندگی را در شهر به دنبال دارد.

کامران گردان بازآفرینی فضای شهری در راستای جذب گردشگر و ارتقای کیفیت محیطی را یکی از اهداف مهم پیاده‌راه‌سازی برای مناطقی که دچار افسردگی و رکود شده‌اند برشمرد و اظهار داشت: بر این اساس در بسیاری از کشورهای اروپایی احیا فضای اجتماعی و پس گرفتن معابر از خودروها و تبدیل شدن به فضاهای انسان‌محور در دستور کار مدیران شهری قرار گرفته است.

طرح از سال ۸۵ تاکنون معطل مانده و شهرداری باید هر چه سریعتر نسبت به اجرای آن اقدام کند

گردان با اشاره به مصوبه شورای دور سوم مبنی بر پیاده راه سازی خیابانهای اصلی شهر همدان اظهار کرد: متاسفانه این طرح از سال ۸۵ تا کنون معطل مانده و شهرداری باید هر چه سریعتر نسبت به اجرای آن اقدام کند.

دیگر عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه در شورای سوم برای مدتی دو خیابان اکباتان و بوعلی برای اجرا مسدود شد، افزود: در اجرای طرح مشکلاتی پیش آمد که به هر دلیلی سهل انگاری از سوی شهرداری بود.

سید احمد حسنی حلم تاکید کرد: موانع اجرا طرح باید پیگیری و ضمن رفع شدن با جدیت اجرایی شود.

محمد رضا الیاسی عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه اجرای طرح پیاده راه سازی رونق اقتصادی را برای کسبه بازار و خیابانهای اصلی دارد، افزود: در دور سوم شورای اسلامی در ابتدا اجرای طرح پیاده با نارضایتی کسبه مواجه شد اما پس از اجرا کسبه وقتی رونق بازار و کار خود را مشاهده کردند راضی بوده و همکاری لازم را با مدیریت شهری داشتند.

الیاسی گفت: طرح پیاده‌راه ۲ خیابان بوعلی و اکباتان دارای ۲ جنبه ترافیکی و مبلمان شهری بوده و اکنون اولویت شهر جنبه ترافیکی آن است.

وی اضافه کرد: متاسفانه توقف ادامه اجرای طرح متاسفانه توقف ادامه اجرای طرح اشتباهی بود که رخ داد که امروز باید دوباره شروع شود و اگر طرح پیاده راه سازی اجرایی نشود طرح «بی آرتی» هم محقق نمی شود.

هزینه اجرای پیاده راه کمتر از ساخت یک تقاطع غیر همسطح در همدان است

علی رحیمی فر دیگر عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز اجرای طرح را ضروری دانست و با بیان این که هزینه اجرای این طرح کمتر از ساخت یک تقاطع غیر همسطح در همدان است، از شهردار خواست با توجه به این که شورا با مصوبه خود، اختیار اجرای طرح پیاده‌راه را به شهرداری داده است در یک بازه زمانی مشخص طرح را اجرا و نحوه اجرا و پیش‌بینی هزینه را دقیق به شورا اعلام کند.

رحیمی فر در اعتراض به تعلل شهرداری همدان در اجرای طرح پیاده‌راه خیابان‌های اکباتان و بوعلی گفت: طرحی که اجرای آن کمترین هزینه را برای شهرداری دارد، چرا باید تا این اندازه زمان‌بر شود.

وی گفت: ارتباطی بین اجرای طرح «بی. آر. ‌تی» و ساخت پیاده‌راه وجود ندارد و شهرداری باید سریع این طرح را اجرا کند.

محمد علی پرزاد عضو دیگر شورای اسلامی شهر همدان نیز تاکید کرد: شهرداری و شورا باید مدیریتی عالی برای اجرای طرح به صورت منظم تعیین کند.

پرزاد بر برگزاری جلسات و پیگیریهای مستمر برای این امر تاکید کرد و گفت: شهردار باید تقسیم بندی مشخصی بین امور مربوط به طرح انجام دهد تا بررسی طرح و نحوه اجرای آن سریع اجرایی شود.

طرح پیاده‌راه خیابان های بوعلی و اکباتان باید همزمان با هم اجرا شود

معاون شهر‌سازی و معماری شهردار همدان نیز گفت: طرح پیاده‌راه خیابان های بوعلی و اکباتان باید همزمان با هم اجرا شود چرا که طبق طرح بالادستی اجرای تنها یکی از این خیابان‌ها مورد تایید نخواهد بود.

مجید یوسفی نوید با بیان اینکه شهرداری همدان مصمم به اجرای طرح است، اضافه کرد: طرح سطح پیاد‌ه‌راه با سنگ لقمه اجرا می‌شود و جدا‌کننده‌‌های بولارد مسیر سواره‌راه را از پیاده‌راه جدا می‌کند تا طرح «بی. آر. ‌تی» هم قابلیت اجرا داشته باشد بنابراین پیاده‌راه و بی. آر. ‌تی باید همزمان با هم اجرا شود.

وی افزود: در هر ۲ طرف مسیر پیاده‌راه هم یک‌نیم متر فضای بیشتر با جمع‌آوری آبنمای موجود در خیابان بوعلی به میدان مرکزی شهر ایجاد می‌شود.

وی گفت: برای سهولت تردد افراد پیاده که نیازمند وسایل مخصوص هستند تا از خدمات درمانی محیط بهره ببرند وسیله حمل و نقل ترموای لاستیکی یا ماشین‌برقی را پیش‌بینی کردیم.

یوسفی نوید گفت: در طرح اولیه مشاور برای عبور و آمد و شد شهروندانی که کهولت سن داشتند یا ناتوانی در حرکت برای آنان ایجاد شده بود امکان استفاده از وسایل حمل و نقل در مسیر پیاده‌راه پیش بینی نشده بود که در طرح جدید این موضوع را در نظر گرفتیم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار