کد خبر: ۱۵۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۰ 22 March 2015
استان همدان مهد تاریخ، فرهنگ و تمدن در سال 93 دستخوش تحولات متعددی با رویکردی اقتصادی و توسعه محور بود.

به گزارش ایرنا؛استاندار همدان که 'همت همگانی برای توسعه همدان' را محوری ترین نقشه راه خود در بدو تصدی این مسوولیت ترسیم کرده بود، سال 93 را در بخش های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و غیره با رویکرد کمک به توسعه و بهبود زیرساختهای اقتصادی کلید زد.

بر این اساس محمد ناصر نیکبخت در نخستین گام از مجموعه مدیریت شروع و به همراه معاونان استانداری، فرمانداران و جمعی از مدیران استان در مکاتبه با ستاد هدفمند سازی یارانه های استان همدان، انصراف خود را از دریافت یارانه در مرحله دوم اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها اعلام کردند.

هدف از این اقدام همکاری با دولت تدبیر و امید در اجرای مرحله دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها و فراهم کردن شرایط برای نفع بیشتر افراد نیازمند از اجرای این قانون عنوان شد.

* شکوه ولایت مداری

البته در آغازین روزهای سال و هنگامی که شمیم گل های بهاری عطر خود را بر کوچه های این استان افشانده بود خبر مشمئز کننده هتک حرمت به صحابه پیامبر (ص)، عمار یاسر و اویس قرنی قلب های مردم مومن و خداجوی دارالمونین همدان را به درد آورد و نمازگزارن پس از اقامه نخستین آیین عبادی سیاسی نمازجمعه سال جدید در یک راهپیمایی پرشور، هتک حرمت به مزار صحابه پیامبر اسلام (ص) را محکوم کردند.

* آغاز همت همگانی برای توسعه همدان

استاندار برای تحقق شعار توسعه محور خود پس از مشارکت در موضوع انصراف گروهی از دریافت یارانه اهداف کلان اقتصادی خود را اواخر فروردین ماه سال با میزبانی از ˈلیوان جاگاریانˈ سفیر روسیه در ایران و تیم همراه کلید زد.

نشستی که سفیر روسیه در آن با نگاهی انتقادی به عملکرد نامطلوب فعالان اقتصادی ایران در تعامل با روسیه عنوان کرد که فعالان اقتصادی کشور ایران در برقراری و تداوم مبادلات تجاری بسیار کند عمل می کنند.

او در این نشست به فعالان اقتصادی کشور تلنگری زد با این توضیح که بسیاری از هیات های ایرانی بعد از حضور در روسیه و انعقاد تفاهم نامه و بازگشت به ایران دیگر سراغی از طرف های تجاری خود نمی گیرند.

*راستی آزمایی در کارگروه اشتغال

در حالی که نخستین ماه فصل بهار 93 به طور کامل به مباحث اقتصادی معطوف شده بود در 28 امین روز از فصل بهار نیکبخت استاندار همدان در کارگروه اشتغال با تاکید بر اینکه آمار سازی توسط هر فرد یا سازمانی خیانت به مردم است گفت: باید با مردم شفاف سخن گفت و نقاط ضعف و قدرت را به درستی مطرح کرد تا بتوان مشکلات را بر طرف ساخت.

بر این اساس نیکبخت خواستار تشکیل کمیته های نظارتی برای راستی آزمایی آمار اشتغال شد و گفت: فرمانداران و مسوولان به طور مداوم به طرح های خود اشتغالی و مشاغل خانگی سرکشی کنند تا از صحت و سقم آنان مطلع شوند.

* لیست سیاه

یکی از موضوعاتی تاثیر گذار در افزایش نرخ بیکاری استان همدان رکود بیشتر واحدهای تولیدی و صنعتی استان بود بگونه ای که همواره از تعطیلی 600 واحد از یک هزار و 600 واحد تولیدی همدان سخن می رفت و عنوان می شد که مابقی واحدها نیز با کمترین ظرفیت فعالیت دارند.

نیکبخت استاندار همدان با استفاده از مواد قانونی برای تعیین تکلیف بدهی واحدهای تولیدی به بانک ها تلاش خود را آغاز کرد بگونه ای که بیشتر این واحدها از لیست سیاه بانک ها خارج شده و مجدد با دریافت سرمایه در گردش فعالیت خود را از سر گرفتند.

*همدان در جایگاه دوم ایجاد اشتغال

استاندار همدان باتوجه به تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی و نامگذاری سال و همچنین شعارها و وعده های دولت تدبیر و امید، بهبود کسب و کار و شرایط اقتصادی را به جد دنبال گرفت و

نتیجه این تلاش منجر به آن شد که براساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در استان همدان کاهش یافته و از 6.7 به 6.4 درصد در سالجاری رسیده است.

توجه دولتمردان دولت تدبیر و امید در همدان به مولفه اشتغال موجب شد همدان بعد از استان به طور کامل صنعتی مرکزی رتبه دوم ایجاد اشتغال را کسب کند.

بگفته نیکبخت در سال 93 ماهانه حدود 800 تا یک هزار شغل در همدان ایجاد شده است که طبق آخرین آمار 10 هزار نیروی جدید وارد چرخه کار شدند و حدود 700 نفر که بیمه بیکاری دریافت می کردند مجدد صاحب شغل شدند.

وی تاکید کرد: آمارهای اشتغال خدشه ناپذیرند چون این ارقام بر اساس اظهار نظر سطحی تامین اجتماعی نبوده بلکه طبق لیست پرداختی حقوق بیمه کارگران است.

البته وی وعده داد: با ثمر نشستن 40 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری که از سوی بخش خصوصی در دهه فجر امسال صورت گرفت به طور حتم تا دو سال آینده اثر کاهش بیکاری ملموس می شود.

نیکبخت فزود: جذب پنج درصد از اعتبارات کشوری و کسب رتبه چهارم مکانیزاسیون کشاورزی در کشور، افزایش نرخ مشارکت اقتصادی از 37.4 به 39.2 درصد و کسب رتبه پنجم در خرید گندم از دیگر توفیقات استان در سالجاری برشمرد.

*فرش قرمز زیرپای سرمایه گذارن

با پایان یافتن فصل زیبای بهار برای دومین مرحله در سالجاری تیم اقتصادی روسیه البته با چهره های جدید وارد همدان شد که معاون نخست وزیر و سرپرست وزارت صنایع و علوم ایالت ˈسوردولوفسکˈ روسیه و آندره لوکینسکی رییس آژانس تجاری روسیه در ایران این تیم را همراهی می کردند.

در نشست اقتصادی تجار روسی با استاندار و مدیران اجرایی همدان ˈآندره لوکینسکیˈ تصریح کرد: هیات دولت و فدراسیون روسیه به هیچ وجه از تحریم های یکجانبه علیه ایران حمایت نمی کنند.

در این سفر تیم اقتصادی روسیه با بررسی ظرفیت ها و پتانسیل های استان در بخش های مختلف اقتصادی،صنعت، کشاورزی و گردشگری همدان را برای سرمایه گذاری بسیار مناسب دانست.

*پایتخت نشینان در همدان

نیکبخت که بیشتر فعالان سیاسی و اقتصادی از آن به عنوان یک چهره اقتصادی یاد می کنند به منظور پیشبرد اهداف دولت تدبیر و امید برای بهبود معیشت مردم و کاهش نرخ بیکاری اقدام به برگزاری همایش بین المللی سرمایه گذاری کرده که این همایش با حضور 500 سرمایه گذار ایرانی که بخشی از آنها مقیم 10 کشور آسیایی و اروپایی بودند در 28 و 29 آبان ماه سالجاری کلید خورد.

حضور وزیر کشور و بویژه وزیر دستگاه اطلاعاتی کشور در این همایش این نوید را می داد که سیستم های امنیتی و اطلاعاتی به عنوان یکی از حامیان اصلی سرمایه گذاری امنیت را برای سرمایه گذاران فراهم می سازند.

نتیجه برگزاری همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری انعقاد 48 تفاهم نامه به ارزش حدود 20 هزار میلیارد ریال برای توسعه این استان در بخش های مختلف بود.

بگفته نیکبخت علاوه بر این مبلغ، یکی از فعالان اقتصادی بومی فعال در خارج از استان آمادگی خود را برای سرمایه گذاری 10 هزار میلیارد ریالی در این استان اعلام کرد.

وی اضافه کرد: انعقاد 19 طرح در حوزه کشاورزی به ارزش سه هزار و 580 میلیارد ریال ، 19 طرح حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به ارزش یک هزار و 680 میلیارد ریال و شش طرح به ارزش هشت هزار میلیارد ریال در حوزه صنعت و معدن دستاوردهای این همایش شود.

نیکبخت از دیگر مزیت های این همایش را اختصاص 75 میلیارد ریال اعتبار از سوی نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به اتاق بازرگانی همدان ذکر کرد.

استان همدان در سال 93 بیشترین میزبانی را از وزرای دولت و معاونان آنان را داشته است بگونه ای که در برخی مواقع شاهد حضور همزمان دو وزیر یا معاونان وزرا در همدان بودیم.

علاوه بر این استان همدان میزبان رییس مجلس شورای اسلامی بود و اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این استان حضور یافتند.

* جهانگیری در همدان

در حالیکه همدان به محلی برای حضور وزرا و معاونان وزار شده 'اسحاق جهانگیری' معاون اول رییس جمهوری به همراه وزیر صنعت معدن و تجارت و وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی برای بهره برداری از چندین طرح در این استان حضور یافتند.

بهره برداری از سه طرح مهم شامل کارخانه تولید کنستانتره سنگ آهن اسدآباد ، شرکت فرو سیلیس غرب پارس و بهره برداری از کارخانه بافت سان ملایر با حضور معاون اول رییس جمهوری صورت گرفت.

کارخانه تولید کنستانتره سنگ آهن توسط شرکت توسعه معدنی و صنعتی 'صبا نور' احداث شده است که محل اجرای این طرح در شهرستان اسدآباد و در اراضی روستای حسن آباد این شهرستان قرار دارد.

بگفته فرماندار اسداباد سرمایه گذاری انجام شده در این طرح 450 میلیارد ریال و سرمایه گذاری ارزی طرح برای خرید ماشین آلات هفت میلیون یورو است.

مسعود بکایی با بیان اینکه مواد اولیه کارخانه از معادن باباعلی و گلالی با عیار 48 درصد تامین می شود افزود: این طرح زمینه اشتغال 400 نفر را فراهم می کند.

در ادامه سفر جهانگیری به همدان عملیات اجرایی احداث 200 هزارمین واحد مسکن روستایی در سطح کشور در روستای سیمین همدان آغاز شد و یک میلیون و 750 هزارمین واحد مسکن روستایی بهسازی و بازسازی شده کشور در این روستا بهره برداری شد.

*تغییر در شهرداری همدان

در آخرین ماه فصل بهار استعفای امیررضا یوسفیان از شهرداری همدان خبر ساز شد که این استعفا با بیشترین آرا از سوی اعضای شورای اسلامی شهر همدان پذیرفته شد.

23 روز پس از استعفای شهردار همدان، سید مصطفی رسولی با موافقت 15 نفر از اعضای شورای شهر به عنوان شهردار همدان انتخاب شد.

*شمیم شهادت

استان همدان با تقدیم هشت هزار شهید سرافراز به این انقلاب، در سال 93 نیز میزبان پیکر پاک شهدای مطهر بود و در خرداد ماه امسال پیکر مطهر شهید بسیجی ˈجواد زندˈ که در ارتفاعات کردستان به درجه رفیع شهادت نائل شده بود، بر روی دستان مردم شهید پرور همدان تشییع و در گلزار شهدا آرام گرفت.

تیرماه امسال نیز همدان میزبان دو شهید بوده و در اواسط فصل تابستان پیکر پاک طلبه شهید طیب خرم آبادی پس از گذشت 28 سال از شهادت به زادگاهش منتقل و در گلزار شهدای شهر نهاوند به خاک سپرده شد.

همزمان با سالروز شهادت ششمین اختر تابناک امامت و ولایت امام جعفر صادق(ع)، پیکر پاک و مطهر دو شهید گمنام سال های دفاع مقدس در بخش جوکار شهرستان ملایر تشییع و به خاک سپرده شد.

و پنج شهید گمنام نیز در اسفند ماه سالجاری در اقصی نقاط این استان به آغوش خاک سپرده شد تا جای جای این استان عطر شهادت به خود بگیرد .

*لاریجانی در همدان

بهمن ماه امسال رییس مجلس شورای اسلامی به مدت دو روز میهمان اهالی همدان بود، علی لاریجانی در سفر دو روزه خود به استان همدان در شورای ادارای همدان و نشست فعالان اقتصادی این استان حضور یافت و در ادامه به شهرستان های بهار، کبودرآهنگ، رزن و شهر لالجین سفر کرد.

در سفر رییس مجلس شورای اسلامی همچنین شرکت در یادواره شهدا، بازدید از یک واحد تولیدی در ملایر و افتتاح سد سرابی تویسرکان با حضور وزیر نیرو صورت گرفت.

در جریان این سفر عملیات ساخت بیمارستان تامین اجتماعی شهرستان رزن با حضور رییس مجلس شورای اسلامی، استاندار همدان و معاون سازمان تامین اجتماعی کشور در زمینی به مساحت 500 متر مربع آغاز شد و برای اتمام این طرح 20 ماه زمان پیش بینی شد

*جنتی در دیار بیدارگر جهان اسلام

به مناسبت 18 اسفند سالروز شهادت سیدجمال الدین اسدآبادی همایش ملی این شخصیت فرهیخته با عنوان مصلح بیدارگر در اواسط اسفند ماه 93 با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از فرهیختگان، نخبگان و مسوولان کشوری و استانی برگزار شد.

در این همایش ملی از استاد هادی خسرو شاهی نویسنده و پژوهشگر کشور که در حوزه سیدجمال الدین شناسی 50 سال تلاش کرده و تالیفات بسیاری داشته است تقدیر شد.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در این همایش علی جنتی را یکی از فرزندان دیار سیدجمال دانست با این توضیح که در زمان رژیم ستم شاهی آیت الله احمد جنتی عضو فقها و دبیر شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران به اسدآباد تبعید شده بود.

دیگر برنامه های فرهنگی تاثیر گذار استان در سال 93 برگزاری بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان از 15 تا 21 مهر ماه و با حضور گروه های داخلی و خارجی در شهر همدان بود که این فستیوال با پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد.

همچنین دوازدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) با عنوان جشنواره دو بیتی سرایان شعر رضوی نیز با پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجتمع فرهنگی هنری شهید آوینی همدان آغاز به کار کرد.

*ورزش ، ارزش

بیش از 70 هزار ورزشکار سازمان یافته در قالب 46 رشته ورزشی در استان همدان فعالیت دارند که امسال شاهد موفقیت چشمگیر ورزش همدان در عرصه های ملی و بین المللی و کسب بیش از 550 مدال رنگارنگ داخلی و خارجی بوده ایم.

امسال 122 ورزشکار همدانی عضو تیم های ملی کشورمان در رقابت های بین المللی شرکت کرده و 422 ورزشکار به اردوهای تیم ملی دعوت شدند و در نهایت 167 ورزشکار به عضویت تیم ملی در آمدند.

همچنین در سالجاری 37 ورزشکار در مسابقات آسیایی شرکت کردند و 19 ورزشکار نیز توانستند در مسابقات آسیایی صاحب عنوان شوند.

امسال شاهد میزبانی همدان از چندین فستیوال و مسابقات ملی و بین المللی ورزشی بودیم که جشنواره بازی های بومی محلی روستاییان و عشایر غرب کشور با رقابت 350 ورزشکار در قالب 40 تیم از استان های استانهای ایلام، لرستان، کرمانشاه، کردستان، زنجان، مرکزی، همدان و شهرستان نهاوند برگزار شد.

شرکت کنندگان در سه بخش بزرگسالان، جوانان و بانوان در ورزشگاه علیمرادیان شهر نهاوند به رقابت در رشته های دال پلان، طناب کشی، پنجگانه و کشتی سنتی زوران و در بخش بانوان در رشته های دال پلان، طناب کشی و سه گانه پرداختند.

همچنین مسابقات فوتبال پسران قهرمانی زیر 14 سال آسیا از سیزدهم مردادماه سال جاری و با دیدار تیم های ایران و تیمور شرقی در ورزشگاه شهید حاج بابایی شهر مریانج همدان آغاز شد و با قهرمانی تیم عراق خاتمه یافت.

شکستن رکود ملی پرتاب دیسک توسط ˈفاطمه خیاطیˈ در جریان دومین مرحله لیگ برتر دوومیدانی زنان باشگاه های کشور از دیگر توفیقات حوزه ورزش همدان در سالجاری است.

این بانوی ورزشکار که در عضویت تیم باشگاهی ˈموسسه مالی و اعتباری افضل توسˈ است، با پرتاب 46 متر و 88 سانتیمتر با کسب مقام نخست مسابقات، رکورد ملی این ماده ( 44 متر و 80 سانتی متر) را که متعلق به ژاله کاردان بود به میزان دو متر و هشت سانتیمتر افزایش داد.

همچنین در آیینی از حسن دائمی' دوچرخه سوار 77 ساله تجلیل شد. این ورزشکار مسن تاکنون 37 هزار کیلومتر از جاده های مختلف کشورمان را با دوچرخه پیموده و هم اینک در نزد دوچرخه سواران کشور به 'مرد جاده های ایران' شهره است.

محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان و هیات همراه در دهه آخر اسفند ماه سالجاری با حضور در استان از طرح های ورزشی اسدآباد و رزن بازدید کردند.

وی از استخر شنای اسدآباد که در سال 1375 عملیات احداث آن آغاز شده و به علت کمبود اعتبار تاکنون به اتمام نرسیده است و همچنین نیز طرح مجموعه ورزشی بانوان که در سال 1386 عملیات احداث آن آغاز شده بود بازدید کرد و در ادامه این سفر یک روزه از چند طرح نیمه کاره رزن بازدید و در شورای اداری رزن سخنرانی کرد.

* تلخ و شیرین سال 93

در بین اخبارهای خوشایند سالجاری می توان از رهایی محکومین به قصاص از طناب دار یاد کرد به ویژه خبر آزادی یک دانش آموز ملایری که در یازدهم آبانماه سال 91 در درگیری با همکلاسی خود در یکی از هنرستان ها منجر به مرگ وی شد.

همچنین چندین محکوم به قصاص با تعامل و همکاری ائمه جمعه و جماعات در رایزنی با خانواده مقتول به سرانجام مبارکی ختم شد و آنها نیز دوباره به زندگی سلام کردند.

در عین حال پس از سه سال تلاش بی وقفه مدیریت زندان، شورای حل اختلاف و واحد مددکاری با رضایت اولیای دم، یک قاتل در شهرستان همدان پس از 9 سال حبس از چوبه دار رهایی یافت.

*حمله گرگ

یافتن بقایای جسد یک کودک همدانی که طعمه گرگ شده بود در 400 متری روستای ˈکهریز بغازیˈ بخش ˈسردرودˈ از توابع شهرستان رزن را می توان از اخبار ناگوار امسال دانست.

دست اندازی مردم به طبیعت و بر هم زدن چرخه زیست محیطی منجر به ورود گرگ به روستاهای رزن شده بود بگونه ای که شاهد چندین مورد حمله گرگ به گله گوسفندان بودیم.

*مرگ 525 نفر در سوانح رانندگی

طبق آمارهای دریافتی از پزشکی قانونی همدان در 11 ماهه سالجاری 525 نفر در سوانح رانندگی درون و برون شهری این استان جان خود را از دست دادند که از نظر جنسیت 395 نفر از جان باختگان مرد و 130 نفر نیز زن بودند.

بر اساس جغرافیای سوانح می توان عنوان کرد که 354 نفر در جاده های برون شهری، 94 نفر در درون شهری، 18 نفر در معابر خاکی و روستایی و 59 نفر در سایر محدوده ها جان باختند.

همچنین 7 هزار و 59 نفر در سوانح رانندگی همدان مجروح شدند که چهار هزار و 913 نفر از آنها مرد و دوهزار و 146 نفر از مصدومان سوانح رانندگی زن بودند.

*سوژه سال

جوشش آب از تنه یک درخت غیر مثمر در پارک مثلثی وسط خیابان فلسطین همدان سوژه بسیاری از شهروندان شد به طوریکه تراکم جمعیت و توقف خودروها برای دیدن این صحنه برای ساعاتی باعث ترافیک شد.

همچنین بلوار فلسطین شهر همدان بار دیگر پس از نامگذاری خیابان منتهی به این بلوار به عنوان خیابان خبرنگار به سوژه ای برای خبرنگاران و رسانه ها تبدیل شد.

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار