تالار قرآنی همدان بعد از گذشت 9 سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده و منتظر تصمیم‌گیری نهایی شهرداری در زمینه طراحی گنبد تالار است.
کد خبر: ۱۱۳۷۹۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۱ 18 October 2015
تالار قرآنی همدان بعد از گذشت 9 سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده و منتظر تصمیم‌گیری نهایی شهرداری در زمینه طراحی گنبد تالار است.

به گزارش فارس، پروژه تالار قرآنی همدان در سال 83 مطرح شد و بعد از دو سال زمینی در بهترین نقطه شهر همدان به مساحت 15 هزار متر مربع برای آن در نظر گرفته شد.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده این پروژه باید در سال 93 به بهره‌برداری می‌رسید اما بعد از گذشت 9 سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

این تالار دارای یک سالن اصلی با ظرفیت یک‌هزار و 200 نفر و هشت سالن جانبی با ظرفیت هر یک 100 نفر گنبد است و طرح اولیه آن به عنوان مرکز همایش‌های بین‌المللی در ایران مطرح شد.

شکل گنبد آن به صورت محدب و کره کامل بود و پوشش اولیه آن بر اساس طراحی اسلامی و تکنولوژی روز طراحی شده است اما بعد از طراحی این شکل با توجه به آب و هوای همدان تحقیقات بسیاری بر روی آن صورت گرفت.

در مدت این 9 سال بیش از 17 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده و مسئولان از سال 92 سخن از پیشرفت 90 درصدی پروژه می‌دهند اما هنوز این پروژه به بهره‌برداری نرسیده و آنچه دیده می‌شود تا پایان سال جاری هم به بهره‌برداری نخواهد رسید.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: بر اساس آخرین مصوبات شورا، شهرداری باید آخرین طرح خود را با استفاده از مشاوران و کارشناسان برای گنبد تالار قرآن ارائه می‌کرد اما تاکنون هیچ خبری از شهرداری برای ارائه این طرح نشده است.

حمیدرضا طبی‌مسرور یکی از مطالبات شورا از شهرداری را ارائه طرح تکمیلی تالار قرآنی همدان دانست و گفت: 90 درصد از کارهای عمرانی سالن‌های قرآن تمام شده و تنها گنبد نیمه‌تمام است و همین امر اجازه به بهره‌برداری رسیدن تالار را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: سالن‌های اصلی و آتلیه تالار قرآنی آماده و قابل استفاده است اما سلامت کار زمانی ایجاد می‌شود که پروژه کامل شده و بعد به بهره‌برداری برسد.

طبی‌مسرور تصریح کرد: برای تکمیل گنبد تالار قرآنی بر اساس آخرین برآورد هزینه در دو سال پیش 2 میلیارد تومان نیاز بوده است اما در حال حاضر هزینه مصرفی بستگی به نوع متریالی مورد استفاده برای پوشش گنبد دارد.

وی بیان کرد: به دنبال متریالی هستیم که چه از نظر زیبایی و فنی بلکه از نظر مالی هم مقرون به صرفه باشد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به سازه‌های شبیه گنبد تالار قرآنی همدان در چین گفت: به دلیل اینکه بر اساس قانون کارشناسی گنبد تالار قرآنی به شهرداری محول شده است، بنابراین شهرداری باید به دنبال راه‌ حل قاطعی در این زمینه باشد.

وی با بیان اینکه تاکنون طرحی برای گنبد تالار قرآنی همدان از سوی شهرداری ارائه نشده است، بیان کرد: در روزهای آینده طی نامه‌ای مطالبه شورای شهر را در رابطه با تالار قرآنی از شهرداری خواهیم خواست.

رئیس کمیسیون فنی، عمرانی و شهرسازی شورای شهر همدان نیز در این باره بیان کرد: قرار بوده شهرداری مشاور جدید برای این طرح بگیرد و طرح جدید را در صحن شورا مصوب و به اجرا گذاشته شود.

ابراهیم مولوی ادامه داد: تاکنون شهرداری طرح جدیدی برای گنبد تالار ارائه نداده است.

وی بیان کرد: اکثر صاحبنظران در رابطه با گنبد تالار بر جمع شدن گنبد اتفاق نظر دارند، چراکه اگر بر روی این گنبد پوشش قرار بگیرد با توجه به اقلیم آب و هوایی همدان در ماه‌های اول، گنبد در اثر وزش باد از بین خواهد رفت.

رئیس کمیسیون فنی، عمرانی و شهرسازی شورای شهر همدان خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که این سازه به صورت یک المان باقی بماند اما در زیر آن از عرق‌چین استفاده شود.

وی تأکید کرد: اگر این اتفاق بیفتند ضمن حفظ فضا هزینه‌های بیت‌المال صرف شده برای سازه به عنوان یک المان شهری حفظ خواهد شد.

معاون فنی عمرانی شهرداری همدان با بیان اینکه ساختمان تالار 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار کرد: طرح گنبد در دست بررسی توسط مشاور تالار است.

موسی رسولی با بیان اینکه گنبد چند سالی است نصب شده و بدون پوشش مانده است، گفت: کارشناس در حال بازنگری برای گنبد تالار هستند تا اصلاحات لازم انجام شود.

وی تصریح کرد: متریال در نظر گرفته‌شده بر اساس نظر مشاور طرح برای گنبد تالار کامپوزیت بوده و کامپوزیت به معنای استفاده ترکیبی است.

معاون فنی عمرانی شهرداری همدان با اشاره به اینکه اعتبارسنجی برای این امر نشده است، بیان کرد: شهرداری کار خود را انجام می‌دهد و هر زمان آماده شد به شورا اعلام می‌کند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا تا پایان سال کار گنبد به پایان می‌رسد، گفت: من تصمیم‌گیرنده نیستم و فقط واحد اجرایی هستم و اگر بگویند امروز اجرا کن امروز اجرا می‌کنم و اگر بگویند دو سال دیگه اجرا کن دو سال دیگر اجرا می‌کنم.

رسولی افزود: تصمیم‌گیرنده مشاوره تالار، شهردار و شورای شهر است و بعد از تصمیم‌گیری عملی می‌کنند.

تالار قرآنی همدان که به عنوان یکی از پروژه‌های بین‌المللی به شمار می‌رود و می‌تواند در جذب گردشگر و برگزاری همایش‌های بین‌المللی تأثیرگذار باشد، چرا بعد از 9 سال هنوز نباید طرحی برای گنبد آن در نظر گرفته شده باشد؟

آیا طراحی برای گنبد تالار قرآن به اندازه سال‌ها طراحی زمان‌بر است یا این امر نشان از کم کاری مسئولان امر دارد؟

امیدواریم هرچه زودتر شاهد ارائه طرح گنبد تالار و به بهره‌برداری رسیدن آن باشیم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار