کد خبر: ۱۱۲۸۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ 27 September 2023

شهر همدان از زمان‌های گذشته پایتخت تاریخ و تمدن ایران بوده و هست و نخستین دولت حاکم بر فلات ایران، از این منطقه بوده است. همدان دارای بازار سنتی است که از قدیم الایام یکی از بازار‌های معروف ایران محسوب می‌شده که شامل ۳۰ راسته شامل مسگرها، دباغخانه، زرگرها، صندوق سازها، کفش دوزها، خواربار فروشها، حلاج‌ها و... است که در حال حاضر با پیشرفت‌های صورت گرفته در صنعت و ساخت محصولات، بسیاری از راسته‌ها به فروش اجناس دیگری مشغول هستند.

یکی از راسته‌هایی که در بازار همدان وجود دارد و امروزه یکی از شلوغ‌ترین بازار‌ها محسوب می‌شود راسته بنک داران (خواربار فروشان) معروف به راسته "حسین خانی" است، این راسته از یک طرف به بازارقدیمی و سرپوشیده اکباتان و از طرفی به مکاسب مختلف خیابان باباطاهر و از سوی دیگر به محوطه تاریخی گنبد علویان منتهی می‌شود که این راسته از گذشته دربحت توزیع کالا در استان و غرب کشور مرکزیت داشته است که در حال حاضر به عنوان بازار بنکداران معروف به حسین خانی گنجایش و ظرفیت خدمات دهی مطلوب را در این راستا ندارد.

از دیگر معضلاتی که این راسته با آن مواجه است می‌توان به ازدحام جمعیت و عبور و مرور خودرو‌های حمل بار اشاره کرد که با توجه به همجوار بودن با بافت تاریخی به مرور باعث تخریب این بافت می‌شود و از طرفی تردد همین خودرو‌های باری مشکلات و گره‌های ترافیکی عدیده‌ای را در این بازار بوجود آورده که این ترافیک به خیابان‌های مجاور نیز سرایت کرده و نارضایتی کسبه و شهروندان را به دنبال دارد؛ لذا مدیران و مسئولین امر و اتحادیه صنفی از دهه گذشته تاکنون به دنبال حل این معضلات بودند که با ساخت شهرک بنکداران در خارج از شهرموافقت کرده و ساخت و راه‌اندازی این شهرک با هدف جلوگیری از تخریب بافت بازار سنتی و رفع ترافیک ناشی از عبور و مرور ماشین‌های سنگین در بافت تاریخی بازار در نظر گرفته شد.

طی مذاکرات و پیگیری‌هایی صورت گرفته از سوی خود بنکداران،اتحادیه صنفی و هیات امنای بازار و برخی مدیران از سال ۹۰ طرح ساخت این شهرک مطرح و با هدف انتقال بخش عظیمی از خواربار فروشان بازار سنتی منطقه گنبد علویان و راسته حسین‌خانی به این شهرک در دستور کار قرار گرفت و از ۱۰ سال پیش با همت اتحادیه‌های صنفی ذیربط و شرکت شهرکهای استان همدان این پروژه «شهرک صنفی صنعتی بوعلی ۲» کلید خورد و در حال حاضر این شهرک با ۴۵۰ واحد تجاری و اعتباری بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان احداث و همه زیر ساخت‌های مورد نیاز فراهم شده است و علیرغم اینکه سالها شرکت شهرکهای استان همدان پای کار بوده، هنوز اقدام جدی در راستای جا به جای صورت نگرفته و هر چند وقت یکبار زمزمه‌هایی مبنی بر انتقال راسته حسین خانی به این شهرک شنیده می‌شود و هر بار در حد حرف باقی می‌ماند و تا اینکه با سفری که وزیر محترم صمت اخیرا به همدان داشتند با حضور در این شهرک و طی مراسمی این شهرک را به بهره برداری رساندند که با این امر حجت بر همگان تمام شد، ولی باز شاهد هستیم علیرغم آماده بودن این شهرک برای نقل و انتقال هیچ اتفاقی صورت نگرفته است و کسبه به جز عده قلیلی از کسبه، که منتقل شده اند، مابقی همچنان در راسته حسین خانی مشغول و واحد‌های آماده شهرک صنفی نیز خاک می خورند و در این اثنا باید دید علت این تعلل و عدم نقل و انتقال از کجا نشات گرفته؟ آیا کسبه با این نقل و انتقال و تغییر محل کاسبی خود موافق نیستند؟ یا اینکه به یک نیروی قهریه و جبر نیاز است که این امر صورت گیرد؟ ...بنابر این، این گزارش ادامه دارد تا به جواب نهایی برسیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار