کد خبر: ۱۱۲۲۰۲۵
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۵ 22 August 2023

عرصه پرونده ثبت جهانی"هگمتانه و مرکز تاریخی همدان" در آستانه روز همدان و گرامیداشت بوعلی سینا و پزشک مورد ارزیابی میدانی ارزیاب سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد"یونسکو " قرار می‌گیرد.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد یک سازمان تخصصی در سازمان ملل متحد است که با هدف کمک به «ایجاد صلح، ریشه کن کردن فقر، توسعه پایدار و گفتگوی بین فرهنگی از طریق آموزش، علوم، فرهنگ، ارتباطات و اطلاعات» به وجود آمده است و جانشین کمیته بین‌المللی همکاری اندیشمندانه جامعه ملل است.

اکنون که ایران و همدان در انتظار ثبت جهانی یکی از مهمترین و پر بارترین دارایی‌های تاریخی، فرهنگی، معماری و اقتصادی خود می‌باشد، بر ماست تا با تمهید مقدمات فنی، اجرایی و از همه مهمتر فرهنگی و اقتصادی، زمینه‌های لازم برای نیل به این هدف بزرگ را محکم، با اقتدار و با نگاه عمیق به حوزه ذینفعان را فراهم کنیم.

باشد تا در تارک تاریخ سراسر شور و شعور دیارمان مانا گردد و آیندگان بر انجام این حرکت سترگ فرهنگی به گذشتگان خود ببالند.

همانگونه که ما به گذشتگان خود از کاسی ها، مادها، هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، سلجوقیان و... می‌بالیم و افتخار می‌کنیم.


با نگاهی کوتاه به حجم عظیم دارایی‌های این پرونده می‌توان گفت، نگاه هوشمندانه و عمیقی برای ثبت جهانی "هگمتانه و مرکز تاریخی همدان" وجود داشته و دارد، چرا که ۱۱۵ اثر تاریخی، معماری، دینی، اقتصادی و فرهنگی همزمان به ثبت جهانی خواهند رسید.

این جدای از بخش‌های پژوهشی و تاریخی شامل مستندات مکتوب در قالب سفرنامه‌های مورخان و کتیبه‌های تاریخی در دنیای دور و نزدیک همدان است که به بزرگی تمدن‌های پیشین #ایران_ فرهنگی می‌پردازد؛ که از آغاز تاکنون بدون جابجایی همچنان در "کارکاشی" پابرجا و استوار، قامتش را به بلندای تاریخ حفظ نموده است.

بر ماست تا با بر شمردن ظرفیت‌های بی بدیل هنری و تاریخی این دیار که در موزه‌ها و گنجینه‌های داخلی و خارجی نگهداری می‌شوند، موجبات بازشناخت این همه موجودیت فرهنگی، تاریخی و هنری را فراهم آوریم.

بازتاب و بازشناخت آثار زرین، سیمین، سفالینه‌ها و... که وزن اصلی موزه‌های خصوصی و دولتی دنیا را شامل می‌شود، باید بیش از پیش معرفی گردند.

وجود پیروان ادیان الهی مختلف در همدان در اعصار گذشته و زندگی مسالمت آمیز و تجارت و همنشینی تاریخی ان‌ها نشان از عمق فرهنگ غنی ایرانیان نوع دوست می‌باشد که شاید نمونه آن کمتر در جهان دیده بشود.

ثبت جهانی کمترین تلاش برای حفظ این همه ارزش و دارایی فرهنگی است که تلاش بی وقفه ما را برای بالندگی آن می‌طلبد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار