مدیر کل استاندار استان همدان گفت: آزمایشگاه های ادارات کل استاندارد به عنوان آزمایشگاه های مرجع باید دایر باشند و قابل واگذاری به بخش خصوصی نیست.
کد خبر: ۱۱۰۷۸۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷ 30 May 2023

مدیر کل استاندار استان همدان گفت: آزمایشگاه های ادارات کل استاندارد به عنوان آزمایشگاه های مرجع باید دایر باشند و قابل واگذاری به بخش خصوصی نیست.

 

به گزارش تابناک همدان، جعفرامیری پریان با بیان اینکه طبق دستورالعمل هایی که سازمان ملی استاندارد ادارات کل موظف هستند 25 درصد از آزمون های استاندارد را داخل ادارات کل انجام دهند، اظهار داشت: درماده 25 قانون تقویت و توسعه الزاما اشاره شده که آزمایشگاه های ادارات کل به عنوان آزمایشگاه های مرجع باید باشند برای اینکه اگر در آزمایشگاه های همکار شک و شبه ای به وجود آمد این پایگاه ها بتوانیم به صورت مرجع به صحت و سقم ماجرا رسیدگی کنند.


وی با اشاره به تبصره ماده 43 قانون استاندارد ادامه داد: طبق این قانون بر حسب ضرورت ادارات کل یا سازمان ملی استاندارد اگر به این نتیجه رسید که تولید و عرضه محصولی خلاف مقررات است و باعث آسیب به سلامت عموم جامعه می شود باید مورد بررسی و آزمایش قرار گیرد و حتی اگر هزینه ای برای بررسی آن دریافت شد آن هزینه مستقیما باید به خزانه دولت واریز شود که هزینه های دریافتی از این محل می توان صرف تجهیزات و توسعه آزمایشگاه های ادارات کل استانی قرار گیرد.


مدیرکل استاندارد استان همدان تصریح کرد: سال 1398ظاهرا با این دید که در سامانه ای قرار است نیازمندی های ادارات کل استاندارد برای دریافت تجهیزات ثبت شود، آزمایشگاه های زیر نظراداره کل همدان و شهر ملایر اشتباها در قسمت واگذاری ثبت شده است و این شبه باقی مانده که اداره کل خود اقدام به واگذاری آزمایشگاه ها به بخش خصوصی را دارد اما با توجه به قوانینی که مطرح شد خلاف مقررات است و ما حق نداریم بلادست قوانین مجلس و حتی قانون داخلی یا استانی عمل کنیم که با توجه به برگزاری جلسه با مسئولین ذی ربط این مورد اصلاح شد.


امیری پریان با توجه به اینکه دستگاه هایی که در آزمایشگاه های اداره کل استاندارد وجود دارند سالیان قبل از بودجه عمومی کشور خریداری شده، اضافه کرد: هدف از خریداری دستگاه ها ثبت علامت استاندارد بعد از انجام آزماش بر روی کالاهای تولیدی که به دست مصرف کننده می رسد، است که مصرف کننده بتواند با اطمینال اقدام به تهیه و مصرف کالا و خدمات کند لذا بر این اساس موظف هستیم در این آزمایشگاه ها با قوت حضور داشته باشیم و امور را پیگیری کنیم.


وی تاکید کرد: هیچ محدودیتی برای انجام آزمایش هایی که دستگاه های آنها در اداره کل وجود دارد نداریم سنوات قبل باتوجه به کمبودها نمونه تولیدات در استان آزمون نمی شود و به شهرهای دیگر برای انجام آزمایش ارسال می شودند که باعث تاخیر در پاسخگویی می شود.


مدیر کل استاندار استان همدان با اشاره به اینکه آزمون های تایید ماهیت دستگاه های خاص خود را نیازدارد، اذعان داشت: آزمون های معمولی که در حوزه واحدهای تولیدی استان انجام می شود نیازمند تجهیزاتی هستند که قیمت بالایی دارند و دلیل اینکه یک سرمایه گذار خصوصی حاضر به سرمایه گذاری در این بخش نیست به دلیل کمبود تعدد نمونه هاست که صرفه اقتصادی برای تشکیل آن وجود ندارد اما در اداررات کل به دلیل اینکه از بودجه عمومی دولت برای تجهیزات آزمایشگاه ها بودجه تخصیص داده می شود آزمایشگاه ها مجهز هستند وحتی این آمادگی برای صحت عملکرد آزمایشگاه های استان از آزمایشگاه های مرجعی که در داخل اداره کل هستند، وجود دارد.


جعفری پریان اشاره کرد: خارج شدن از کالیبره یا استفاده و استحلاک این دستگاه ها مستلزم صرف هزینه است تحت هیچ عنوان نمی توانیم به بخش خصوصی واگذار کنیم./ ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار