در آستانه ثبت جهانی هگمتانه
مهدی مراد حاصلی
کد خبر: ۱۱۰۷۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۵ 30 May 2023

یک معمار و طراح شهر در همدان گفت: تپه هگمتانه فقط یک تپه نیست بلکه شهر است و "شهر باستانی هگمتانه" به اشتباه تپه هگمتانه خوانده می‌شود.

به گزارش تابناک همدان، مهدی مراد حاصلی با بیان اینکه مردم باید برای این اثر تاریخی چند هزار ساله ارزش قائل باشند، افزود: سال‌ها به اشتباه با تپه قلمداد کردن هگمتانه به این اثر فاخر بی مهری کرده ایم.

 وی با اشاره به اینکه باید ارزش گفتاری، رفتاری و بعد اجتماعی و بار روانی بیان صحیح نام هگمتانه را در نظر بگیریم، اظهار کرد: باید با بیان کردن نام صحیح "شهر باستانی هگمتانه" شان و منزلت آن را حفظ کنیم و از به کار بردن نام تپه و یا سایر نام‌ها که زیبنده آن نیست خودداری کنیم.

مراد حاصلی افزود: با توجه به اینکه در آستانه ثبت جهانی "شهر باستانی هگمتانه" هستیم باید از خودمان این فرهنگ سازی را شروع کنیم چرا که شهر باستانی هگمتانه خواستگاه تمدن بشری بوده و سال‌ها نیاکان ما در این شهر زیسته اند و تمدن غنی ایرانی را پایه گذاری کرده اند و ارزش قایل شدن برای نام آن کوچکترین قدمی است که می‌توانیم برداریم و با درست تلفظ کردن هگمتانه برای شهر و تمدن خودمان ارزش ایجاد کنیم.

این کارشناس و طراح شهری متذکر شد: باید در فضا‌های شهری اصلاح نوشتاری ایجاد شود و جا‌هایی که تپه هگمتانه کتابت شده است همگی باید به "شهر باستانی هگمتانه" و یا "دژ باستانی هگمتانه" تغییر پیدا کند.

مراد حاصلی یاد آور شد: همه دستگاه‌های اجرایی از قبیل زیبا منظر شهری، راهنمایی رانندگی، مسکن و شهر سازی، ثبت اسناد و املاک، شهرداری و مناطق آن و میراث فرهنگی همه باید در مکاتبات، در نوشتارها، علامت‌های راهنمایی گردشگران و تابلو‌ها باید به جای تپه هگمتانه از نام "شهر باستانی هگمتانه" استفاده کنند.

وی در پایان با بیان اینکه تپه به معنی تلی از خاک معنی می‌دهد، گفت: در حالی که "شهر باستانی هگمتانه"  در قامت یک شهر دارای دیوار بوده که به دلیل بی مهری‌هایی که در اعصار گذشته به آن شده همگی از بین رفته و در حال حاضر این شهرزیر خاک مدفون شده و ما باید این شهر را بیرون بکشیم، زیرا اینجا تپه نیست و با درست و کامل تلفظ کردن "شهر باستانی هگمتانه" برای داشته هایمان ارزش قایل شویم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار