تشکیل خوشه چرم یکی از موضوعاتی است که همدان درصدد آن برآمده تا از این طریق کیف و کفش چرم را با استفاده از توانمندی صنعتگران چرم تولید کند ولی تاکنون این زنجیره به دلایل مبهمی تشکیل نشده است.
کد خبر: ۱۰۲۹۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴ 30 September 2015
تشکیل خوشه چرم یکی از موضوعاتی است که همدان درصدد آن برآمده تا از این طریق کیف و کفش چرم را با استفاده از توانمندی صنعتگران چرم تولید کند ولی تاکنون این زنجیره به دلایل مبهمی تشکیل نشده است.

به گزارش فارس، شهر همدان از زمان‌های بسیار دور از جمله شهرهای مهم در تولید کیف و کفش چرم بوده است، همدان به شهر دباغخانه‌ها معروف شده که نشان از سابقه طولانی این صنعت در آن دارد.

اما سابقه طولانی این صنعت به فراموشی سپرده شد به طوری که می‌توان شاهد وجود کیف و کفش‌ چرم از دیگر شهرهای کشور از جمله تبریز، تهران و اصفهان در بازار همدان بود که این فراموشی به دلیل بی‌مهری مسئولان نسبت به این صنعت می‌تواند باشد.

اما چند وقتی است این صنعت از سوی اتحادیه مربوطه مورد توجه و حمایت قرار گرفته و مسئولان آن سعی در بازگردانی این صنعت به همدان دارند اما باز هم شاهد کم‌لطفی برخی از مسئولان استان در این زمینه هستیم.

وقتی امروزه به ظرفیت همدان در این صنعت نگاه می‌شود با وجود بیش از 700 تولیدی در شهر می‌توان از ظرفیت‌های موجود در راستای شکوفایی صنعت چرم همدان مطمئن شد.

استان‌هایی نظیر تبریز، اصفهان، قم، شیراز، تهران و همدان امروز به فکر احیای این صنعت هستند و سعی دارند آن را در کشور به جایگاه اصلی خود بازگردانند.

از جمله اقدامات صورت گرفته در این خصوص قرار گرفتن چرم همدان زیر چتر حمایتی یونیدو بود که با تلاش‌ بسیار مسئولان اتحادیه صورت گرفت اما احیای صنعت چرم همدان تنها با پیگیری‌های مسئولان اتحادیه امکانپذیر نیست و این امر نیاز به حمایت جدی مسئولان ذیربط دارد.

یکی دیگر از اقدامات این امر تشکیل خوشه چرم است که همدان نیز درصدد آن برآمده تا بتواند کیف و کفش چرم را با استفاده از توانمندی صنعتگران چرم تولید کند.

طبق خبر رئیس اتحادیه کیف و کفش همدان، خوشه چرم همدان باید 30 مردادماه تشکیل می‌شد ولی در حال حاضر هیچ خبری از تشکیل خوشه چرم نیست.

یکی از تولیدکنندگان کفش چرم همدان در این باره اظهار کرد: تمام تولیدکنندگان کیف و کفش همدان خواستار تشکیل خوشه چرم هستند چراکه این امر باعث رقابت در تولیدکنندگان می‌شود.

وی گفت: بسیاری از تولیدکنندگان چرم همدان برای اینکه مورد حمایت بیشتری قرار گیرند به شهرهای دیگر سفر کرده و تولیدات خود را وارد همدان می‌کنند و این امر باعث افزایش قیمت می‌شود.

این تولیدکننده کفش چرم تصریح کرد: در صورتی که خوشه چرم همدان تشکیل شود می‌توان امیدوار بود در آینده نزدیک چرم این شهر حرفی برای گفتن در کشور و جهان داشته باشد.

یکی دیگر از تولیدکنندگان کیف و کفش چرم همدان با اشاره به مهاجرت تولیدکنندگان ماهر کیف و کفش همدان به شهرهای دیگر گفت: در صورت حمایت از تولیدکنندگان می‌توان این افراد را در شهر نگه داشت و شاهد رشد صنعت چرم بود.

وی با بیان اینکه برندهای کیف و کفش موجود در همدان بسیار کم است تأکید کرد: در صورت تشکیل خوشه چرم در همدان می‌توان شاهد برندسازی‌ بسیار در زمینه چرم همدان بود.

این تولیدکننده تأکید کرد: گاهی وقت‌ها دلیل این همه بی‌توجهی مسئولان ارشد استان را در مورد چرم همدان نمی‌توانم درک کنم چراکه می‌توان از این موضوع در زمینه توسعه استان استفاده خوبی کرد.

در این بین به سراغ مسئولان مربوطه رفتیم تا از روند پیگیری توجه به این صنعت در استان جویا شویم.

رئیس اتحادیه کیف و کفش همدان با بیان اینکه در همدان بیش از یک‎هزار واحد تولیدی کیف و کفش چرم مشغول فعالیت هستند اظهار کرد: به طور مستقیم و غیرمستقیم بیش از 12 هزار نفر در این صنعت مشغول فعالیت هستند.

احمد گازرانی با تأکید بر تشکیل خوشه چرم در همدان گفت: مزیت این امر برندسازی کیف و کفش همدان است که در این صورت می‌توان شاهد حداقل 150 برند در همدان بود.

وی با بیان اینکه همدان توانسته چرم همدان را عضو شورای راهبردی صنعت چرم کشور کند ادامه داد: حمایت یونیدو از چرم همدان نشان از توانایی و پتانسیل چرم همدان دارد.

رئیس اتحادیه کیف و کفش همدان بیان کرد: در صورت تشکیل خوشه چرم همدان می‌توان شاهد پیشرفت‌های خوبی در زمینه برندسازی و تولید کیف و کفش‌های چرم همدان بود.

وی تأکید کرد: تشکیل نمایشگاه مرکزی، آموزش، الگوبرداری از طرح‌های تجاری و ... از مزیت‌های تشکیل خوشه چرم همدان است.

گازرانی چرم همدان را اولویت هفتم خوشه‌های همدان دانست و با گله‌مندی از مسئولان گفت: در استان همدان اولویت‌های چهلم که به اندازه چرم واجب نیستند تشکیل شده ولی هنوز خوشه چرم تشکیل نشده است.

وی معتقد است دستورالعمل تشکیل خوشه چرم همدان دو سال گذشته ابلاغ شده است ولی هنوز خبری از آن نیست.

به این منظور با مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی همدان به گفت‌وگو پرداختم.

کیوان گردان اظهار کرد: هیچ چیزی از قول من در رابطه با خوشه چرم‌زده نشده است و هر کسی این قول را داده، جوابگو باشد.

وی افزود: تاکنون هیچ صحبتی در رابطه با خوشه چرم نشده است و پیگیر خوشه چرم نبوده‌ام و هر کسی قولی یا خبری در خبرگزاری‌ها داده، باید پاسخگو باشد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی همدان تصریح کرد: خوشه چرم فعلاً در سازمان صنایع کوچک در حال بررسی است و نمی‌توانم در این رابطه نظری را بدهم.

وی تأکید کرد: هر وقت سازمان صنایع کوچک جوابی به این بررسی داد ما جوابگو خواهیم بود.

گردان با بیان اینکه موضوع تشکیل خوشه چرم تنها چند روز است مطرح شده است گفت: اتحادیه کیف و کفش این موضوع رو اگر مطرح کرده خودش هم پاسخگو باشد.

وی اظهار کرد: تا 10 روز پیش هیچ موضوعی در ارتباط با خوشه چرم مطرح نشده بود و این موضوع جدیدی است که در حال پیگیری است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی همدان افزود: تشکیل خوشه چرم دست من نیست و باید در سازمان صنایع شرکت شهرک‌های کوچک بررسی شود.

وی اضافه کرد: ما علاقه‌مند به تشکیل خوشه چرم هستیم ولی اینکه سازمان صنایع کوچک چه تصمیمی بگیرد موکول به آینده است و یک ماه دیگر می‌توان خبرهای بهتری از ما گرفت.

معاون صنایع سازمان صنعت، معدن تجارت همدان نیز با بیان اینکه در همدان چرمی باقی نمانده که برای آن خوشه تشکیل شود اظهار کرد: اولین بار است که بحث خوشه چرم را می‌شنوم.

احمدی ادامه داد: تشکیل و بررسی هر نوع خوشه‌ای طبق دستورالعمل‌ها با شرکت شهرک‌های صنعتی است و این موضوع باید از سوی آنها پیگیری شود.

وی تأکید کرد: آخرین وضعیت خوشه چرم را باید از شرکت شهرک‌ها پیگیری کرد، اظهارات ضد و نقیض مبنی بر تشکیل خوشه چرم و یا عدم ابلاغ آن موضوعی است که نیاز به شفاف‌سازی بیشتر دارد.

بعد از کمی تحقیق، به این موضوع رسیدیم که افرادی به خاطر منافع شخصی خود حاضر به تشکیل خوشه چرم نیستند و در صدد رد خواسته چرم همدان برای تبدیل شدن به خوشه را دارد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار