والیبال استان همدان در دهه 50 و 60 یکه تاز رقابت‌ های ملی بود و در آن سال‌ ها نفراتی همچون مرحوم حاج محمد باقر فرجی، امین برق لشکری، جعفر قهرمانی، حسن توسلی، محمود اسمی و دکتر نادر شوندی جزو ستاره‌ های تیم والیبال استان همدان بودند.
کد خبر: ۱۰۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۴ 04 March 2015

والیبال استان همدان در دهه 50 و 60 یکه تاز رقابت‌ های ملی بود و در آن سال‌ ها نفراتی همچون مرحوم حاج محمد باقر فرجی، امین برق لشکری، جعفر قهرمانی، حسن توسلی، محمود اسمی و دکتر نادر شوندی جزو ستاره‌ های تیم والیبال استان همدان بودند.

به گزارش ایسنا، در آن سال ‌ها تیم کهکشانی والیبال همدان بدون هیچ گونه چشم داشت مالی و صرفا با عشق و علاقه ای که به این رشته ورزشی داشتند، نام استان را آوازه والیبال کشور کردند.

از آن دو دهه سال ها می گذرد. بدون تردید جرقه ظهور دوباره والیبال استان در لیگ برتر کشور در سال 86 زده شد و شهرداری چتر حمایتی خود را براین تیم باز کرد.

سال 86 شگفتی ‌های والیبال استان در لیگ برتر عرض اندام کردند و توانستند تیم‌ های مطرح و بزرگ این رقابت ‌ها نظیر پیکان و سایپا را زمین ‌گیر کنند.

در آن سال والیبال استان با فرهاد داخم توانست قدرت‌ های اول والیبال کشور را ناکام بگذارد و البته توان مالی و فنی حریفان سبب شد تا شهرداری همدان در نخستین سال حضورش در لیگ برتر رتبه پنجم را کسب کند.

با این حال، والیبال شهرداری همدان با قرار گرفتن در این رتبه برای رقبا خط و نشان کشید و این در حالی بود که شهرداری با بضاعت مالی گام به مسابقات گذاشت.

شهرداری همدان در سال 87 نیز به رغم مشکلات مالی حضور دوباره در مسابقات لیگ برتر کشور پیدا کرد و در این سال البته نتوانست تداعی دهنده موفقیت‌ های سال 86 باشد.

سالی که حواشی زیادی گریبانگیر تیم شد و آمد و رفت‌ ها سبب شد تا والیبال شهرداری عمر کوتاهی در مسابقات داشته باشد. سال 87 آخرین سال حضور شهرداری همدان در لیگ برتر والیبال کشور بود.

در همان سال و با انحلال تیم والیبال شهرداری، هیات والیبال دست به کار شد و با توجه به علاقه وافر مدیرعامل وقت شرکت مخابرات همدان، این تیم در لیگ دسته اول حضور یافت و البته عیار والیبال استان بار دیگر به نمایش گذاشته شد و والیبال همدان این بار تحت عنوان مخابرات لیگ دسته اول را تصاحب کرد و قدم به لیگ برتر گذاشت.

طولی نکشید که تغییر مدیریت در راس شرکت مخابرات همدان منجر به انحلال این تیم شد و چراغ والیبال استان همدان در لیگ مردان خاموش شد.

در همین سال ستاره‌ هایی نظیر امید اسمی و وحید صالحی به ناچار رهسپار دیگر تیم‌ های کشور شدند و این روند مهاجرت بازیکنان مستعد به عادت تبدیل شد. به طوری که امروزه شاهد آن هستیم که بازیکنان مطرحی نظیر آرمین تشکری، صابر جواهری توانا، آرمین رنجبر و محمدرضا حسینی پویا به تیم‌ های بزرگ لیگ برتر کشور انتقال یافته اند.

حالا چند سالی می ‌شود که مشکلات مالی مانع از تیم داری همدان در لیگ برتر باشگاه‌ های کشور شده و این در حالی است که به لحاظ فنی استان همدان در جمع برترین های کشور قرار دارد.

روزگاری در همدان دنیای توپ و تور روزهای وصف ناپذیری داشت. بسکتبال و والیبال آنقدر در همدان محبوب شده بودند که این محبوبیت را نه فوتبال با پاس برای خود دست و پا کرده بود و نه حتی کشتی با تمام ستاره ‌هایش!

مثل چشم بر هم زدنی گذشت، روزهای خوش والیبال همدان را می گوییم. روزهایی که شهرداری چتر حمایتی خود بر این ورزش را باز کرده بود و همدان در لیگ برتر نماینده داشت.

والیبال همدان طی سال های اخیر جز در مواقعی حرفی برای گفتن نداشته و به قدری در مظلومیت به سر می‌‌برد که اگر مسئولان به حال و روز این رشته اورژانسی رسیدگی کنند دست به کار بزرگی زده‌‌اند.

بازخوانی روزهای خوش والیبال با شهرداری در لیگ برتر باشگاه‌‌های کشور اگرچه می‌‌تواند خاطرات شیرینی را در اذهان ورزش ‌دوستان پدید آورد اما امروز که به حال و روز این رشته‌ نگاه می‌‌کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که والیبال به بازنگری جدی مسئولان نیاز دارد.

در حال حاضر در سطح استان 10 پایگاه قهرمانی و استعداد یابی وجود دارد. در شهر همدان حدود 200 نفر نوآموز و در شهرستان‌ ها نیز حدود 300 نوآموز در حال آموزش و یادگیری والیبال در پایگاه‌ های مختلف هستند.

والیبال در میان مردم همدان جای خود را باز کرده و واقعیت این است که فقط نبود یک تیم حرفه‌ ای مانع کسب موفقیت در این رشته ورزشی شده و عدم تیم داری همدان در لیگ برتر تبعات خاص خود را در پی داشته است.

آرمین تشکری وقتی نام شهر خود را در میان تیم‌ های لیگ برتری نبیند طبیعی است که رقم قرارداد استان ‌های دیگر او را وسوسه خواهد کرد و نباید هیچ خرده‌ ای هم به او گرفت.

دست آخر امید می ‌رود مسئولان دستگاه ورزش با مذاکرات با بخش خصوصی و تزریق تفکراتی جدید به بدنه ورزش قهرمانی از همین امروز به فکر تیم داری در فصل آینده باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار