سازمان ملل ۱۰ روز قبل از برگزاری اجلاس اقلیمی گلاسکو اعلام کرد دولت‌ها برنامه دارند تا سال ۲۰۳۰ بیش از دو برابر محدودیت‌های لازمه برای رساندن دمای زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد، سوخت فسیلی تولید کنند.
کد خبر: ۱۰۰۳۴۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۸ 21 October 2021
 سازمان ملل ۱۰ روز قبل از برگزاری اجلاس اقلیمی گلاسکو اعلام کرد دولت‌ها برنامه دارند تا سال ۲۰۳۰ بیش از دو برابر محدودیت‌های لازمه برای رساندن دمای زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد، سوخت فسیلی تولید کنند.

به گزارش تابناک همدان، گزارش شکاف در تولید ۲۰۲۱ که توسط برنامه محیط زیست سازمان ملل تهیه شده است نشان می‌دهد علاوه بر افزایش طرح‌های اقلیمی کشورها، دولت‌ها برنامه دارند تا سال ۲۰۳۰ بیش از دو برابر محدودیت‌های لازمه برای رساندن دمای زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد، سوخت فسیلی تولید کنند.

این گزارش که برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است فاصله میان طرح‌های دولت‌ها برای تولید زغال سنگ، نفت و گاز و سطح تولید جهانی این محصولات مطابق با محدودیت‌های دما در توافق اقلیمی پاریس را اندازه گیری می‌کند.

این گزارش اعلام می‌کند در دو دهه آینده کشور‌ها به صورت جمعی افزایش تولید نفت و گاز و مقدار کمی کاهش در تولید زغال سنگ را پیش بینی می‌کنند.

اینگر اندرسن رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل می‌گوید: همه شاهد اثرات مخرب تغییرات آب و هوایی هستند. هنوز برای کاهش دادن اثرات طولانی مدت گرمایش یک و نیم درجه سانتیگرادی زمین زمان وجود دارد، اما این فرصت به سرعت کاهش می‌یابد. کشور‌ها باید اقدام فوری انجام داده و شکاف تولید سوخت‌های فسیلی را کاهش دهند.

گزارش شکاف تولید ۲۰۲۱، جزییاتی درباره ۱۵ کشور اصلی تولید کننده سوخت‌های فسیلی را ارائه می‌دهد. این کشور‌ها شامل استرالیا، برزیل، کانادا، چین، آلمان، هند، اندونزی، مکزیک، نروژ، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، امارات، انگلیس و آمریکا می‌شوند.

در این گزارش اشاره شده است که اکثر این کشور‌ها همچنان به شکل قابل توجهی در حمایت از تولید سوخت‌های فسیلی سیاست گذاری می‌کنند.

این گزارش اعلام می‌کند که کشور‌های جهان قصد دارند تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱۱۰ درصد بیشتر از سطح مورد نیاز برای محدود کردن گرمایش زمین تا ۱.۵ درجه سانتیگراد، سوخت فسیلی تولید کنند. برنامه‌ها و پیش بینی‌های تولید دولت‌ها منجر به تولید حدود ۲۴۰ درصد زغال سنگ بیشتر، ۵۷ درصد نفت بیشتر و ۷۱ درصد گاز بیشتر در سال ۲۰۳۰ خواهد شد.

بر اساس برنامه دولت‌ها، تولید جهانی گاز بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۴۰ بیشترین افزایش را دارد. کشور‌ها از آغاز همه گیری کووید -۱۹ بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار بودجه جدید به فعالیت‌های تولید سوخت‌های فسیلی اختصاص داده اند و بودجه کمتری را به انرژی پاک در نظر گرفته اند.

سازمان ملل به دنبال آن است که دمای زمین بیش از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد افزایش نیابد. به گفته دانشمندان، برای دستیابی به چنین هدفی، لازم است تا انتشار جهانی کربن تا پایان این دهه ۴۵ درصد پایین‌تر از سطح سال ۲۰۱۰میلادی باشد. صرف‌نظر از دوره کوتاه‌مدت قرنطینه کرونا، انتشار گاز‌های گلخانه‌ای همچنان در حال افزایش است.
چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز‌های گلخانه‌ای جهان است و موفقیت اجلاس گلاسکو که از ۳۱ اکتبر تا ۱۲ نوامبر (۹ تا ۲۱ آبان) برگزار می‌شود به این کشور بستگی دارد.

کارشناسان نشست کاپ ۲۶ در گلاسکو را آخرین فرصت برای کاهش روند گرم شدن کره زمین تا حداکثر ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از میزان پیش از دوره صنعتی شدن زمین می‌دانند.

دولت انگلیس اعلام کرده که پس از ۲۰۳۵ هیچ گونه دیگ بخار گازسوزی نصب نخواهد شد و از سال آینده (۲۰۲۲) خانوار‌ها خواهند توانست با دریافت کمک هزینه‌ای به مبلغ هفت هزار دلار، دیگ‌های بخار گازسوز را با پمپ‌های گرمایشی دارای انتشار کم کربن، جایگزین کنند. هر چند منتقدان می‌گویند که بودجه ۶۲۲ میلیون دلاری اختصاص یافته به این برنامه در سه سال آینده، تنها برای ۹۰ هزار خانوار کفایت می‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار