وزیر نیرود در سفر به استان همدان گفت: شهر همدان جز ۸ شهربزرگی است که دارای تنش آبی است و این سفر به این منظور است که طرح‌های استراری مطالعه شوند و با تخصص اعتبارات مناسب در اسرع وقت بتوان اجرا کرد.
کد خبر: ۱۰۰۲۸۸۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲ 19 October 2021
به گزارش تابناک همدان، علی اکبر محرابیان در سفر به استان همدان در جریان بازدید از سد اکباتان عنوان کرد: سالی که پشت سر گذاشته شد سال خشکی بود که می‌توان گفت در نیم قرن اخیر خشک‌ترین سال از نظر بارشی بوده است.

وی ادامه داد: بارش‌های سال گذشته نسبت به سال قبل ۵۰ درصد کاهش و نسبت به متوسط ۵۰ ساله ۳۷ درصد کاهش  بارش‌ها را شاهد  بودیم.

محرابیان در خصوص ذخایر آبی پشت سدهای کشور گفت: در حال حاضر مجوعه آب‌های پشت سد‌ها حدود ۱۸ میلیارد متر مکعب است که نسبت به سال گذشته ۷ میلیارد کمتر است سال گذشته در همین زمان ۲۵ میلیارد متر مکعب آب در پشت سد‌های کشور بود.

وزیر نیرو خاطر نشان کرد: در طول سال‌های اخیر به شدت در بخش مصارف رشد مصرف داشتیم در سال ۱۳۸۰ مجموعه مصارف آب کشاورزی، مصرفی، شرب، صنعت و آب‌های قابل مدیریت حدودا ۷۸ میلیارد متر مکعب بوده در حالی که سال گذشته حدودا ۱۰۰ میلیارد متر مکعب مصرف داشته ایم که مجموع منابع و مصارف نشان می‌دهد که شرایط سختی را پشت سر گذاشتیم و شرایط سخت تری را پیش رو داریم.

محرابیان در خصوص اقداماتی که باید در این شرایط کرد، گفت:  باید هر بخشی که در مصرف آب سهم بیشتری دارد به ویژه در بخش کشاورزی  و خانگی تلاش شود که مدیریت بیشتری بر منابع آبی وجود داشته باشد و از کشت محصولات پر آب جلوگیری  و کشت‌های متناسب با منابع آبی جایگزین شود در مصارف خانگی باید توجه شود با توجه به حجم آبی که امروز قابل مدیریت است بتوان طوری برنامه ریزی کرد که از شرایط سخت عبور کنیم.

وی خاطر نشان کرد: مجموعه وزارت نیرو در حال حاضر مدیریت میکنند که مشکلی در بخش شرب با اجرای طرح‌هایی استراری  پیش نیاید.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار