این قصه سر دراز دارد؛فرشته های کوچک پشت میله های قفس کار

گسترش موضوع کودکان کار به حدی جدی است که جوامع مختلف را درگیر کرده است و استان همدان نیز از این امرمستثنی نیست.
کد خبر: ۳۰۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۴ 05 May 2015
  گسترش موضوع کودکان کار به حدی جدی است که جوامع مختلف را درگیر کرده است و استان همدان نیز از این امر مستثنی نیست. 
 
به گزارش تابناک همدان؛ پدیده کودکان کار و خیابانی یکی از معضلات گریبانگیر در اکثر شهرهای بزرگ است.عوامل مختلفی موجب می شود کودکان به این نوع عملکرد مشغول شوند.

گاه مباحث اقتصادی خانواده انقدر ضعیف است که کودک از دوران کودکی به جای بازی با هم سن و سالانش مجبور به انجام کار در بیرون از خانه است.

گاهی نوع زندگی اجتماعی افراد متفاوت بوده و مشکلات و اختلافات خانوادگی کودک را وادار به انجام این گونه کارها می کند. به گفته کارشناسان ،کودکان کار در شرایط بسیار نامطلوب از نظر تغذیه، بهداشت و انجام کارهای خطرناک و حاد به سر می برند.

 این کودکان می توانند به راحتی بازیچه دست بزهکاران حرفه ای اعم از سارقین یا باندهای توزیع مواد مخدر، عوامل ایجادخانه های فساد و یا مصادیق قرار گیرند. 

همچنین عدم بهره گیری از آموزش و تحصیل علم و فن، قدرت رقابت با سایر کودکان در ایجاد یک زندگی سالم بیشتر از این کودکان سلب می کند. کودکان کار که جزو اقشار آسیب پذیر جامعه محسوب می شوند به طور مداوم به خدمت گرفته می شوند و گاهی مجبور به انجام کارهای سنگین هستند که علاوه بر فشارهای روحی وارده به سلامت جسمانی آنها آسیب می رسد.

گذشته از دستمزد کم این افراد، کودکانی که در کارخانه، معدن و امور کشاورزی فعالیت می کنند کارهای سنگینی به آنها سپرده می شود، در حالیکه بدن آنها از نظر جسمانی آمادگی کامل نیافته و تنها برای اموری از جمله بازی کردن آمادگی دارد.

تحقیقات نشان داده است ؛کار کردن کودکان موجب افزایش سود و انباشت سرمایه برای کسانی می شود که کودکان را مورد استثمار قرار می دهند و در نتیجه فاصله طبقاتی در جامعه بیشتر شده و فقر را افزایش می دهد؛ چرا که این کودکان از دستیابی به دانش و مهارت کافی باز می مانند و در معرض آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد و تبعیض قرار می گیرند.

 مدیرکل بهزیستی استان همدان "اکبر سوری" به تابناک گفت:ساماندهی کودکان کار و خیابانی باید توسط مجموعه شهرداری، آموزش و پرورش، بهزیستی، استانداری، نیروی انتظامی و دادگستری انجام شود.

وی با بیان اینکه نمی توان آمار مشخصی از تعداد کودکان کار ارایه داد، گفت: درسال گذشته از مجموع کودکانی که تا کنون مورد شناسایی قرار گرفته اند بیشتر آنها پسر بوده و یک نفر اتباع خارجی در بین آنها شناسایی شده است.

همچنین برخی از آنها مورد آزار قرار گرفته اند از آنجا که ما این کودکان را همچون کودکان خود می دانیم در زمینه کودک آزاری نسبت به آنها به جد مقابله می کنیم.

وی تصریح کرد: به علت اینکه همدان جزو استان های محل گذر محسوب می شود وجود تعداد کودکان کار در این استان زیاد است. طی برگزاری جلسات متعدد کمیته ای برای ساماندهی این کودکان تشکیل شد که در این راستا ارگان های زیادی مسئول ساماندهی آنها هستند. 

وی ادامه داد: برخی از این کودکان دانش آموز بوده و برخی از آنها همچنان ادامه تحصیل می دهند و بعد از مدرسه به این امر می پردازند که آموزش و پرورش می تواند با برگزاری برنامه های آموزشی در کسب مهارتها به آنها کمک کند .

با ورود مجموعه سازمان بهزیستی و شناسایی خانواده های آنها و کمک به خانواده های آنان از جمله معرفی والدین معتاد آنها به کمپ های ترک اعتیاد و رفع مشکلات مالی خانواده آنها قدمهای خوبی برداشته است.

سوری گفت: شهروندان در صورت مشاهده کودکان کار و خیابانی باید موضوع را به نیروی انتظامی و یا خط 123 بهزیستی اطلاع دهند تا نسبت به ساماندهی آنها اقدام شود.

نتایج بررسی ها نشان می دهد که بهترین راه حل رفع مشکل فعالیت کودکان در دوران کودکی آماده سازی والدین قبل از فرزندآوری است که با برنامه ریزی بهتر بتوانند فرزندآوری کنند و آینده آنها را بسازند.

گاهی حتی بهترین راه حل این است که میزان فرزندآوری خود را پایین بیاورند اما از کودکی که به دنیا آمده، حمایت کنند تا هیچگاه شاهدحضورکودکان کار و خیابانی نباشیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار