رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه:
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه گفت: اینکه عمده اشتغال استان در بخش خدمات متمرکز شده و بخش صنعت و کشاورزی استان آنطور که باید توسعه پیدا نکرده، موجب شده تا نرخ بیکاری استان نسبت به میانگین کشوری تا حدی بالاتر باشد.
کد خبر: ۹۷۷۵۴
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹ 20 September 2015
طهمورث الیاسی از بهبود شاخص های اقتصادی استان در دو سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: بر اساس آمارهای موجود وضعیت استان در شاخص‌هایی مانند نرخ بیکاری، تورم و نرخ مشارکت اقتصادی در دو سال گذشته تا حدی بهبود پیدا کرده که این امر نشان از بهبود وضعیت اقتصادی استان طی این مدت دارد.

رقم بالای بیکاری نتیجه عدم رشد صنعت و کشاورزی استان است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه نرخ بیکاری استان را در بهار امسال 13.7 درصد اعلام و تصریح کرد: خوشبختانه در بهار امسال رتبه ششم را در بحث بیکاری داشتیم که نشان می دهد نسبت به رتبه نخست بیکاری استان در پاییز و زمستان سال گذشته، وضعیت تا حدی بهبود پیدا کرده است.

وی متوسط نرخ بیکاری کشور را در بهار امسال 10.8 درصد اعلام و تصریح کرد: این بالا بودن متوسط آمار بیکاری استان نسبت به متوسط کشوری به ساختار اقتصادی خاص استان برمی‌گردد.

الیاسی معتقد است: اینکه عمده اشتغال استان در بخش خدمات متمرکز شده و بخش صنعت و کشاورزی استان آنطور که باید توسعه پیدا نکرده، موجب شده تا نرخ بیکاری استان نسبت به میانگین کشوری تا حدی بالاتر باشد.

رشد 1.6 درصدی نرخ مشارکت اقتصادی استان در سال جاری

رئیس سازمان مدیرت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه در ادامه از ارتقاء نرخ مشارکت اقتصادی در استان خبر داد و اظهار کرد: خوشبختانه نرخ مشارکت اقتصادی استان در بهار امسال به 39.6 رسیده که نسبت به سال گذشته 1.6 درصد رشد داشته است.

وی اظهار کرد: نرخ مشارکت اقتصادی استان از 38.3 به 39.6 رسیده که بهبود این شاخص به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی اقتصاد، بهبود وضعیت اقتصادی استان در دو سال گذشته را نشان می‌دهد.

کاهش 10.4 درصد نرخ تورم در استان

الیاسی در ادامه از کاهش نرخ تورم به عنوان یکی دیگر از شاخص‌های اصلی اقتصاد در استان خبر داد و اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به سیاست‌های کلان دولت در بحث توجه به انضباط مالی و کاهش پول پرقدرت در اقتصاد کشور، نرخ تورم کشور طی دو سال گذشته روند کاهنده‌ای به خود گرفته است.

وی اظهار کرد: بر اساس آمارهای موجود نرخ تورم در کشور طی سال جاری  حدود 14.2 و در استان نیز  همین حدود و 14.3 درصد بوده است.

الیاسی اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد نرخ تورم در استان طی سال جاری نسبت به سال گذشته حدود 10.4 درصد کاهش پیدا کرده است.

نصف شدن شاخص فلاکت استان طی 2 سال گذشته

الیاسی در ادامه از بهبود شاخص فلاکت در استان بر اساس آمارهای موجود خبر داد و اظهار کرد: خوشبختانه اتفاقاتی که بدنبال سیاست‌های اتخاذ شده از سوی دولت صورت گرفته موجب شده تا نرخ بیکاری و تورم کاهش پیدا کند و به دنبال بهبود این آمارها، شاخص فلاکت نیز در استان تا حد مطلوبی کاهش پیدا کرده است.

الیاسی از نصف شدن شاخص فلاکت استان طی دو سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: خوشبختانه شاخص فلاکت در پی بهبود شاخص‌های اقتصادی مانند نرخ تورم و بیکاری از 54 درصد در سال 1392 به 28.1 درصد در سال جاری رسیده است.

وی اظهار کرد: اظهار کرد: همچنین شاخص فلاکت طی سال جاری نسبت به سال گذشته 13.3 درصد کاهش پیدا کرده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه همچنین از کاهش ضریب جینی استان در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: این شاخص در سال جاری از حدود 0.3 درصد به حدود 0.28 درصد رسیده است.

پیش‌بینی رشد اقتصادی بیش از 2.5 درصدی برای استان

الیاسی در ادامه از افزایش نرخ رشد اقتصادی در سال جاری در کشور و به تبع آن در استان خبر داد و اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به سیاست‌های اتخاذ شده از سوی دولت، نرخ رشد اقتصادی منفی کشور به رشد مثبت تبدیل و به حدود 2.7 درصد در سال جاری رسیده است.

وی اظهار کرد: این شرایط در استان نیز وجود داشته و نرخ رشد اقتصادی منفی استان نیز طی دو سال گذشته مثبت شده و پیش‌بینی ما این است این نرخ رشد تا پایان سال جاری به بیش از 2.5 درصد برسد.

انتظار یک جهش خوب اقتصادی را برای استان در سال آینده داریم

الیاسی رشد شاخص‌های اقتصادی استان را در کنار سیاست‌های کلان دولت، مرهون پیگیری‌های مسئولین و دستگاه‌های اجرایی استان دانست و اظهار کرد: همه این عوامل در کنار هم موجب شد تا در نهایت شاهد بهبود وضعیت اقتصادی استان طی دو سال گذشته باشیم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر نیز با توجه به بحث دیپلماسی خارجی و توافق هسته‌ای و برجام انتظار داریم در نیمه دوم سال جاری و سال آینده یک جهش خوب اقتصادی را در استان شاهد باشیم.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار