کد خبر: ۹۵۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۵ 15 September 2015
مدیرکل هدایت نیروی کاروکاریابی های وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی گفت: نگرش پشت میز نشینی آمار بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی را درکشور بیشترکرده است.

به گزارش ایرنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون ، کار ورفاه اجتماعی البرز محمد اکبرنیا روز دوشنبه درنشست هم اندیشی مدیران کاریابی های غیردولتی استان البرز افزود: به دلایل مختلف به ویژه در مورد فارغ التحصیلان دانشگاهی زمینه ایجاد شغل در طول سالیان متمادی فراهم نشد و از سویی با بالا رفتن توقعات تحصیلکردگان جویای کار و گرایش آنان به مشاغل پشت میز نشینی باعث شده که امروز کشور با خیل عظیمی از بیکاران فارغ التحصیل مواجه باشد.

وی در ادامه اظهارداشت : هم اکنون در سطح تحصیلات دیپلم و فوق دیپلم و همچنین رده های پایین تحصیلی تعادل در عرضه و تقاضای نیروی کار وجود دارد و می توان گفت در این حوزه مشکل بیکاری نیروی متقاضی کار تا حدود زیادی وجود ندارد.

اکبرنیا ادامه داد: در حال حاضر، حداقل در شهرهای بزرگ تقاضا برای نیروی کار با تحصیلات پایین بیشتر از عرضه آن است و کارفرمایان به دیپلمه ها و افراد دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم نیازمند هستند، اما متقاضی کافی کار در این بخش وجود ندارد.

وی با بیان این مطلب که عدم انطباق بین نیاز بازار کار و آموزش های دانشگاهی باید از بین برود، به پتانسیل موجود در فنی و حرفه ای اشاره کرد و گفت: طرح های دیگری مانند آموزش فنی و حرفه ای و مهارتی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی برای تجربه اندوزی در بازار کار در دستور کار است.

وی همچنین با اشاره به سیاست تعدیل تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی به منظور متعادل سازی عرضه و تقاضای نیروی کار و پیوند کاریابیها با دانشگاهها اظهار داشت: جلساتی را در این زمینه با آموزش عالی برگزار می کنیم تا بتوانیم اطلاع رسانی کافی در این باره صورت دهیم و از این طریق تلاش می کنیم ارتباط بین دانشگاه با کاریابی ها و کارفرمایان را تقویت نماییم؛ به عبارتی ارتباط بین صنعت و دانشگاه برقرار شود.

مدیرکل هدایت نیروی کار و کاریابی های وزارت تعاون کار ورفاه بااشاره به اجرای بند( و) ماده 80 موضوع تخفیفات بیمه ای در برنامه ششم توسعه گفت: با پیشنهاد در وزارت تعاون کارورفاه اجتماعی مقرر شد استفاده از تخفیف بیمه ای برای کمک به توسعه اشتغال در برنامه ششم توسعه ادامه یابد.

وی در خصوص تعامل اداره کل تعاون،کارورفاه اجتماعی استان و انجمن صنفی کاریابی ها به محوریت کانون این انجمن خاطر نشان کرد : لازم است تعامل انجمن صنفی کاریابی پس از تشکیل با اداره کل تعاون،کاراستان بیشتر گردد و کاریابی ها مسائل و نظرات و پیشنهادات خودرا از طریق این انجمن به اطلاع اداره کل رسانده تا مسائل به شکل مدونی حل و فصل شود.

وی همچنین دربخش دیگری از سخنان خود از اقدامات در دست پیگیری وزارت متبوع خود در زمینه آئین نامه انتقال مجوز کاریابی ها، شاخص های رتبه بندی کاریابی ها ،واگذاری خدمات قابل احصا به کاریابی ها مانند بیمه بیکاری و مذاکره با آموزش عالی در خصوص تعامل و پیوند کاریابی با دانشگاه و استفاده کاریابی ها از ظرفیت نرم افزاری job site ها خبر داد.

درادامه مدیرکل تعاون،کار ورفاه اجتماعی استان البرز،در خصوص ساماندهی وضعیت کاریابی های استان به پتانسیل های موسسات کاریابی در راستای کاهش تصدی گری دولتی اشاره کرد و گفت: کاریابی ها ظرفیت های بسیاری برای کاهش تصدی گری دولت در حوزه اشتغال دارند بنابراین ضرورت دارد که از توانمندی های آنان در سایر حوزه های بازارکار نیز استفاده شود.

اسماعیل خلیلی افزود: در اجرای برون سپاری امور و همچنین تقویت کاریابی های استان ، بخشی از وظایف این اداره کل که مرتبط با مقرری بگیران بیمه بیکاری می باشد به کاریابی ها واگذار خواهد شد که در گام نخست کارگران بیکار شده باید برای بهره مندی از بیمه بیکاری به یکی از کاریابی مجاز تعیین شده جهت ثبت نام بیمه بیکاری در سطح استان مراجعه نمایند.

وی در خصوص امتیازات این طرح اظهار داشت : با سپردن امور بیمه بیکاری به کاریابی ها چند امتیاز وجود دارد که از جمله آنکه بیکار شده ها ابتدا برای پیدا کردن کار جدید ملزم به ثبت نام در کاریابی ها هستند و علاوه بر آن به دلیل تعدد کاریابی ها، دستیابی بیکار شده ها به مراکز ثبت نام بیشتر می شود.

مدیر کل تعاون، کارورفاه اجتماعی ادامه داد : این طرح به همت اداره کل تعاون،کارورفاه اجتماعی استان و نیز بر اساس دستورالعملهای وزارت متبوع پس از آماده شدن زیرساخت های این طرح در کاریابی ها از لحاظ امکانات نرم افزاری، تجهیزاتی، مکان و نیروی انسانی به صورت پایلوت در 10 کاریابی استان اجرا می شود و به تدریج نیز پس از آمادگی های لازم در تمام کاریابی های استان اجرایی می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار