ایسنا/کرمانشاهمدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورمانات گفت: یونسکو در پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات خواستار توقف ساخت و سازهای جدید در برخی از روستاهای تاریخی این منطقه شده است.
کد خبر: ۷۹۳۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰ 02 November 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،پویا طالب‌نیا ، با بیان اینکه اخیرا یونسکو در مسیر ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورمانات نسبت به انجام برخی ساخت وسازهای جدید در این منطقه انتقاداتی داشته، عنوان کرد: پس از وقوع زلزله بزرگ دو سال پیش، تعدادی از واحدهای مسکونی روستاهای منطقه اورامانات تخریب شدند و اکنون بازسازی این واحدها در حال انجام است.

وی افزود: متاسفانه بازسازی واحدهای تخریب شده و انجام ساخت و سازهای جدید بویژه در روستای داریان چندان مطابق با ضوابط میراث فرهنگی نیست و این مسئله حساسیت یونسکو را برای ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورمانات برانگیخته و خواستار توقف این نوع از ساخت و سازها در منطقه شده است.

مدیرپایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات اضافه کرد: بر این مبنا بنظر می‌‎رسد در شرایط فعلی باید تفاهم نامه‌ای بین میراث فرهنگی و بنیاد مسکن منعقد شود تا طبق این تفاهم نامه ساخت و سازهای جدیدی که در این منطقه انجام می‌گیرد، مطابق با ضوابط میراث فرهنگی و حفظ هویت تاریخی و فرهنگی این روستاها باشد.

وی تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی‌ صرت گرفته تا چندماه دیگر باید پرونده مطالعات منظر فرهنگی تاریخی اورامانات را به یونسکو ارسال کنیم و سال آینده هم کارشناسان ارزیاب این سازمان برای بررسی و راستی آزمایی مطالعات پرونده به منطقه خواهند آمد، بنابراین تا آن زمان فرصت داریم در ساخت و سازهایی که در آنجا انجام می‌گیرد، بازنگری داشته باشیم.

طالب نیا در ادامه به ثبت شش روستای تاریخی منطقه اورامانات طی ماه‌های گذشته اشاره کرد و گفت: پرونده شش روستای دیگر را نیز به وزارت میراث فرهنگی ارسال کرده‌ایم و احتمالا تا پایان این ماه به ثبت ملی برسند.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار