مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: خاتم، نگین فرهنگ و هنراستان یزد است و به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، فرهنگی و سیاسی و قرار گرفتن در مسیر تبادلات اجتماعی و فرهنگی سه استان دارای یک موقعیت خاص است.
کد خبر: ۷۳۸۹۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹ 28 April 2019

دکتر مجید جوادیان‌زاده در حاشیه مراسم نکوداشت دو شاعر پیشکسوت در هرات افزود: این منطقه محل تعامل سه فرهنگ است و موجب شکوفایی خاصی در این منطقه شده که البته اگر در گذشته هم زمینه شناسی انجام می شد تا اتفاقات این منطقه دیده شود قطعا وضعیت این شهرستان بهتر بود.
وی اظهار کرد: یکسری محرومیت های فرهنگی و اقتصادی موجب شده تا برخی از بذرهای مناسبی که در این منطقه وجود دارد رشد نکند اما قصد داریم بخاطر موقعیت و شاعران خاصش آن را به عنوان یکی از قطب های فرهنگ و هنر استان معرفی کنیم.
این مسئول یادآور شد: شهرستان خاتم و ابرکوه نسبت به جمعیت بیشترین شاعران را دارا هستند و از این نظر هست که مسئولیت های مضاعفی را برای مسئولان ایجاد می کند.
جوادیان‌زاده اظهار کرد: فرهنگ ها را هنرمندان و در واقع صاحبان اندیشه و فرهنگ همانند شاعران و نویسندگان می سازند در کشور ما نیزکه یک کشور شاعر پرور و شعر دوست هست در واقع یک مسئولیت تمدن سازی دارد و اگر به گذشته برگردیم می بینیم فرهنگ را هنرمندان ساخته اند.
وی تصریح کرد: شاعران فراتر از یک وظیفه اجتماعی یا وظیفه فرهنگی که ایفا می کنند نقش آفرینی تمدنی و تاریخی هم دارند و ما انتظار داریم که شاعران این مسیر طلایی و در حقیقت خاطره انگیز را استمرار دهند.
وی بیان کرد: شاعر در واقع نقش فرهنگ ساز و هویت ساز دارد و شعر در جامعه ما تبدیل به فرهنگ شده است از این جهت مهم است که ما شاعرانمان را بازشناسی کرده و آنهایی که زنده هستند و تولید اثر می کنند را بیشتر بشناسانیم.
وی اضافه کرد: اگر محور توسعه را فرهنگ قرار بدهیم یعنی در جهت تقوت فرهنگی باشد و هدف تولید ثروت نباشد با رعایت این موارد هم توسعه فرهنگی جامعه و هم تولید ثروت انجام خواهد گرفت.
جوادیان زاده اضافه کرد: متاسفانه شناخت جامعه و همچنین شهرستان هم نسبت به این شاعر گرانقدر کم است و باید برگزاری این بزرگداشت نیز قدمی باشد تا بتوان آثار ایشان را چاپ و بازنشر داد و در رسانه ها نیز آنها را منتشر کرد .
وی با اشاره به اینکه باید به این ظرفیت ها بها داده شود عنوان کرد: از راهبردهای اداره کل فرهنگ و ارشاد در سال 98 بحث خودباوری فرهنگی است که در شهرستان ها و مناطق استان مردم با فرهنگ و هنر بومی منطقه خودشان آشنا شوند و در این راستا یکسری جشنواره ها یی را که بومی و از پتانسیل مردم و در جهت مسیر زندگی آنهاست برگزار کرد.
این مسئول افزود: سالجاری ما باید یک بانک اطلاعاتی از هنرمندان و فرهنگ دوستان خاتم در اختیار داشته باشیم و ارتباط خومان را در برنامه ها و مناسبت های مختلف با این چهره ها حفظ کنیم و در جهت توسعه شهرستان از آنها استفاده کنیم.
هرات مرکز 40 هزار نفری شهرستان خاتم در فاصله 240 کیلومتری شهر یزد واقع شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار